• 1
  • 2
2011-04-12, 12:49
Medlem
UACs avatar
Tjena!

Skulle in på youtube.com och hamnade på en sida där de hävdade att det var deras födelsedag. Står bland annat Thank You med samma loga som YouTube.

Jag hade blivit "utvald" och fick välja mellan MacBook Pro, iPhone 4 och iPad, och det var bara ett fåtal kvar så skynda, skynda. Född skeptiker som man är klickade jag ingenstans utan undrade varför jag hamnat här. Insåg att jag skrivit adressen fel (www.yuotube.com), och därifrån skickats vidare till nästa sida (http://videoawardsurvey.com/)

Sidan ligger fortfarande kvar, med exakt samma antal prylar, men med dagens datum istället.

Nu till frågan, vad händer om man klickar sig vidare? Kommer de att be om en liten portoavgift, eller är det virus man åker på? Tja, jag tänker inte be någon klicka för att ta reda på det, vill mest bara varna för sidan.

Kommer riktiga youtube att få sidan bortplockad när de upptäcker den?
Citera
2011-04-12, 12:56
Medlem
myts avatar
De kommer väl antagligen vilja att du ska fylla i namn, kontouppgifter osv
Citera
2011-04-12, 13:18
Medlem
UACs avatar
Definitivt något skumt med sidan. Jag hade den öppen i en annan flik med jag drev runt inne på Flashback i den andra fliken. När jag skulle stänga webläsaren poppade det upp meddelanden om jag vunnit massa saker på mitt ip-nummer (troligt, va?). När jag skulle trycka bort alla dessa rutor gled något automatiskt skydd från mitt företaget in och meddelade att sidan nu blockerats.
Citera
2011-04-12, 13:40
Medlem
Potatisburks avatar
Men vad säger du?! Finns det någon som försöker luras på Internet.
Citera
2011-04-12, 14:28
Medlem
UACs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Potatisburk
Men vad säger du?! Finns det någon som försöker luras på Internet.
Nej, nej, här på Internet är vi alla vänner.

Är bara så förundrade över att folk går på sån skit. Men visst, även om det bara är en promille som blir lurade blir det ju mycket pengar och risken att åka dit är ju minimal för skurkarna.
Citera
2011-04-12, 15:54
Medlem
ideviants avatar
Perfekt att deltaga om man vill bli uppringd av telefonförsäljare etc.
Citera
2011-04-13, 10:31
Medlem
UACs avatar
Fick svar i en annan tråd vad som händer om man klickar på "vinsterna".

https://www.flashback.org/t1441214

Citera
2011-04-28, 21:04
Medlem
zeligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAC
Nu till frågan, vad händer om man klickar sig vidare? Kommer de att be om en liten portoavgift, eller är det virus man åker på? Tja, jag tänker inte be någon klicka för att ta reda på det, vill mest bara varna för sidan.

Jag testade att klicka vidare...De frågade om namn,e-mail (har en slaskmailadress för sånt) plus bostadsadress (för att leverera priset förstås) samt när man är född.

Fick massor med mail efteråt som spam filtret fick ta hand om....(typ bekräfta o.s.v)

Egentligen är det mest uppgifter som man borde kunna hitta via typ eniro/hitta.se.

Så det jag är mest nyfiken på är vad är meningen? Varför sätta upp en site och lägga ned så mycket tid på att försöka få reda på folks personuppgifter? Som egentligen ändå är offentliga....
Citera
2011-05-02, 23:36
Medlem
UACs avatar
Tack för infon!
Citera
2011-10-08, 01:10
Medlem
SvarifaxxALaUes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zelig
Egentligen är det mest uppgifter som man borde kunna hitta via typ eniro/hitta.se.

Så det jag är mest nyfiken på är vad är meningen? Varför sätta upp en site och lägga ned så mycket tid på att försöka få reda på folks personuppgifter? Som egentligen ändå är offentliga....
´

Hamnade på deras site idag, och jag tror att det går till så här.

Exempel:
HM vill köpa uppgifter för att göra reklam för en bikini kampanj. Planet49 räknar då ut vilka bland sina uppgiftslämnare som mest troligt skulle köpa en sådan produkt och ger HM ett mycket förfinat uppgifts register. Detta får dom då någon mindre ersättning för.

Kan ha fattat det fel dock.

/Mvh
Citera
2011-10-08, 03:57
Medlem
DIEXELs avatar
Inget nytt att scamsidor har adresser väldigt lika de mer etablerade webbplatser eftersom dom vet att folk skriver ibland fel som t ex en bokstav hamnar på fel plats osv...
Citera
2011-10-12, 11:35
Medlem
hardballss avatar
Mitt antivirusprogram varnade för "yuotube.com"

Citat:
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto