2011-04-12, 10:43
Medlem
Var och en kan i Sverige idag göra en snabb studie av befolkningens matvanor genom att granska vad människor lägger upp på rullbandet i matvarubutikerna. Resultatet av en sådan kontroll visar på att vissa människor i stort enbart tycks köpa chips, läsk, snabbmat och skräp av liknande slag. Då blir det lätt att fundera kring frågeställningen ”äter människor verkligen inget annat än sådant?”. Givetvis finns det en del människor som verkar ha acceptabla matvanor, men antalet som inte har det förefaller vara oroväckande många. Vad som behövs är att stoppa amerikaniseringen av vårt samhälle och istället få befolkningen att anta en sund inställning till kost, hälsa och träning. USA är känt för att ”bryta ny terräng” när det gäller övervikt och resten av världen följer i deras fotspår. Följande illustration visar på andelen av befolkningen i de olika amerikanska delstaterna som lider av fetma (den allvarligare graden av övervikt):

http://4.bp.blogspot.com/-Q0sudRlyjQs/TaQOaufXIKI/AAAAAAAAABE/DYYF7tq3uYs/s1600/a97614_g228_4-fat-state.jpg

Det är lätt att förstå vilka effekter fetman och övervikten för med sig: sämre hälsa, kortare livslängd, högre kostnader för sjukvård och för samhället i helhet. Trenden är naturligtvis nödvändig att bryta och de viktiga åtgärderna att implementera till en början är: fullständigt försäljningsstopp av mat som överstiger en viss fetthalt och istället styra matvarubutikernas utbud på ett sådant sätt att det som säljs ska vara så fettsnålt och proteinrikt som överhuvudtaget är möjligt, försäljningsstopp för tobaksvaror och alkohol samt att införa ett hälsovårdsprogram värt namnet. Alla former av avgifter bör slopas för barn- och ungdomsidrotten, avgifter som försämrar tillgången till god hälsa för många ungdomar i Sverige idag. Olika former av subventioner bör införas för att uppmuntra människor till att träna sina kroppar. De personer som trots förmåga vägrar att träna sina kroppar och hålla en god kost bör sättas under hård press så att de anammar en livsstil som stimulerar kroppen.

Vissa kvasivetenskapliga människor kan invända och hävda att en så kallad ”LCHF-kost”, dvs. att äta mycket fett, är bra för kroppen, att ett glas rött vin om dagen är bra för hjärtat eller liknande ovetenskapliga falsarier. De rättshaverister som förespråkar dessa teorier måste avslöjas som de bedragare de är så att de inte kan förleda en massa människor som egentligen önskar en bra hälsa, men istället förs bakom ljuset av vinklad forskning betalad av marknadens intressen. Tobaksindustrin, alkohollobbyn och de som lever på produktion och försäljning av skräpmat köper studier av olika ”forskare” som låter sig mutas och vinkla sina rapporter enligt dessas intressen. De kan ställa till med mycket skada och bör därför motbevisas och stoppas vartän de dyker upp. En annan invändning människor kan ha mot att förbättra folkhälsan är att de åtgärder som här har föreslagits om försäljningsstopp av ohälsosam mat kommer leda till att människor förlorar jobben i olika konfektyrfabriker och liknande och att ekonomin kommer skadas av att denna försäljning upphör. Det är riktigt att försäljningen kommer att upphöra och att de verkställande direktörerna för Marabou och Estrella kommer bli av med sina inkomster, men på det stora hela och i det långa loppet kommer samhällsekonomin att tjäna stort och sjukvården kommer avlastas väldigt mycket och kan istället fokusera på annat än att behandla skräpmatkonsumtionens bieffekter.

I åtminstone Sundsvall sattes för några år sedan upp klistermärken med en text i stil med ”skönhetsidealen skadar din hälsa och din omgivning”. Visst kan det på sätt och vis vara så, men på det stora hela ligger det i linje med dagens skönhetsideal att vara vältränad och ha en god hälsa, eftersom en god hälsa återspeglar sig i utseendet. Även om det finns avarter när det gäller dagens skönhetsideal kan de ändå till stor del vara nyttiga. Givetvis bör de som växer upp i samhället ha vältränade människor som ideal och därför bör sådana ideal ständigt visas upp i media och liknande. Det är inte i alla tider som skönhetsidealen har varit nyttiga, utan under exempelvis renässansen var det trendigt med övervikt, men om skönhetsidealen används på rätt sätt kan de användas för att förbättra folkhälsan. I kombination med att uppmuntra till ett positivt skönhetsideal bör stora satsningar genomföras på att bygga träningsfaciliteter av olika slag och gärna utöka skolidrotten till åtminstone tre-fyra gånger i veckan och från skolans sida göra vad man kan för att olika ungdomar ska hitta någon idrott eller träning som just de själva kan känna att de vill ägna sig åt.
Citera
2011-04-12, 11:51
Medlem
Jrgens avatar
Finns det inte viktigare saker att oroa sig över än att vissa äter "fel" mat? Det skadar ju bara demsjälva.

Förövrigt är snabbmat väldigt gott, så det är något jag gärna ser sprider sig mer i Sverige så att det blir lättare att få tag på.
Citera
2011-04-12, 11:59
Medlem
jenna20s avatar
Jag har överlag inget emot amerikaniseringen av vårt land, men just matvanorna vill jag inte gärna att vi tar efter.
Jag är glad att min familj aldrig anammade det och har fört vidare sina goda vanor till mig.
Jag såg några intressanta dokumentärfilmer för ett tag sedan som jag tycker alla bör se och åtminstone reflektera över en stund...
"The beautiful truth"
"killer at large"
"Corn King"
"Food.inc"

...och ja...så den gamla hederliga Supersize me såklart!

Jag är glad att du tog upp Lchf. Jag håller med dig. En massa lurendrejare som kommer förstöra folks hälsa innan de avslöjas. Det är riktigt beklämmande och gör mig riktigt förbannad faktiskt!
Citera
2011-04-12, 12:00
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Finns det inte viktigare saker att oroa sig över än att vissa äter "fel" mat? Det skadar ju bara demsjälva.

Förövrigt är snabbmat väldigt gott, så det är något jag gärna ser sprider sig mer i Sverige så att det blir lättare att få tag på.

Problemet är väl att dessa "vissa" blir allt fler...Och det kommer påverka oss alla till slut på ett eller annat sätt.
Citera
2011-04-12, 12:11
Medlem
Fris avatar
Om man avskaffade förbuden mot sexualiserad reklam, så skulle motivationen att skaffa sig en sundare kropp öka...
Citera
2011-04-12, 12:26
Medlem
Du tror inte kostnaderna økar før att hæmta alla lik som tagit sjælvmord?

Sen undrar jag vilka økade kostnader i sjukvården du menar? Jag ær øverviktig men ændå gången jag besøkt sjukvården de senaste tio åren var efter en bilkrasch. Har føga med mina matvanor att gøra. Røker och super gør jag också. Men staten får sina slantar ændå. Kostnadsmæssigt ær det væl utmærkt att jag dør vid 65 istællet før 80.

Jag førespråkar det helt omvænda, vi måste gå mer mot Danmark dær man ær rundare, røker mer, dricker mer, men framførallt ær rikare och lyckligare.

Låt mig gissa på att du ær rætt ung, det ær oftast de som tror att allt blir bra om man bara bygger ett svenskt Nordkorea.
Citera
2011-04-12, 12:53
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Du tror inte kostnaderna økar før att hæmta alla lik som tagit sjælvmord?

Sen undrar jag vilka økade kostnader i sjukvården du menar? Jag ær øverviktig men ændå gången jag besøkt sjukvården de senaste tio åren var efter en bilkrasch. Har føga med mina matvanor att gøra. Røker och super gør jag också. Men staten får sina slantar ændå. Kostnadsmæssigt ær det væl utmærkt att jag dør vid 65 istællet før 80.

Jag førespråkar det helt omvænda, vi måste gå mer mot Danmark dær man ær rundare, røker mer, dricker mer, men framførallt ær rikare och lyckligare.

Låt mig gissa på att du ær rætt ung, det ær oftast de som tror att allt blir bra om man bara bygger ett svenskt Nordkorea.

Tror du att det skulle bli mindre självmord och att folk skulle vara lyckligare överlag om man åt skräpmat och blev rund?
Tvärtom skulle jag vilja säga. För det första tror jag många som är överviktiga lider av det och är nedstämda pga sin vikt. För det andra...när kroppen inte får nyttig föda, det påverkar den inte bara negativt fysiskt men även psykiskt. Näringsbrist kan leda till depression, ångest mm.

Att du utgår från dig själv under en 10-års period går knappast att dra några slutsatser utifrån.
Sjukvården blir enormt belastad av viktrelaterade sjukdomar. Förutom lavinartade fall av hjärt och kärlsjukdomar som hjärtinfarkt och stroke...Så kommer en enorm ökning av diabets och cancer. Speciellt tjocktarmscancer som är starkt förknippat med den föda vi äter. Även ledsjukdomar, hudsjukdomar, ökad värk, hormonsjukdomar, benskörhet osv osv.
(och ja...även psykiska sjukdomar)
I och med att sjukvården är så pass bra idag så kan man hålla överviktiga vid liv ganska länge trots sina sjukdomar innan de kolar vippen. En enorm belastning på sjukvården och Sveriges ekonomi.

Jag förstår inte hur du resonerar faktiskt. Ts ålder har knappast ngt med detta att göra.
Låter mest som att du försöker försvara ditt eget leverne.
Citera
2011-04-12, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jenna20
Ovan

Jag tror æmnesskaparens ålder har rætt mycket med saken att gøra, nær man ær ung efterfrågar man modeller som Sovjet, Nazityskland och Nordkorea. Nær man blir lite ældre så vill de flesta ta det lite lugnare och inte vara i arbetslæger.

Sen ifrågasætter jag æven era så kallade kostråd. Den senaste studien jag læste sa att den effektivaste metoden var medelhavskost, sen høgprotein och i viktminskning hjælpte inte lågfett kosten alls. Vår egna myndighet på æmnet har sagt att de inte har någon egentlig grund før sina kostråd. Samt tiden efter kriget nær alla var så hær snærta som ni efterstrævar så var kostintaget på ca 50%. Man kan inte heller utesluta att olika mænniskor fungerar olika, det fungerar på det viset med andra æmnen så varfør inte heller med føda.

Det ær också med lågfett rådet som vi verkligen sett fetman explodera på planeten.

Men du gør som du vill, lev ditt liv som ett hælsofreak. Så kan jag væl få ha ett BMI som sæger att jag ær øverviktig, precis vid brytværdet så om jag skulle skærpa mig en aning skulle jag slipa arbetslæger då? Men blanda inte in mig, jag steker entrecote, trænar nær jag har lust, dricker god øl och røker en pipa så kan du fortsætta førsøka fly døden, medans jag njuter på vægen dit. Hittils ær jag inget problem før er, jag ligger gott på plus på skattekontot.
Citera
2011-04-12, 14:00
Medlem
Fris avatar
Och hur skulle man lösa "problemet" med att somliga äter sig runda?
Kommunala soppkök och allmänt matförbud?
När stater börjat mixtra med matransoneringar, så brukar många miljoner "oppositionella" svälta ihjäl...

Varför skulle politiker och byråkrater som med statsvåld tar sig makten att diktera vem som får äta vad, kunna verka för det allmänna bästa? Det är ju bara de som är bäst på att ta makten, som tar makten. Såna makthavare skulle vara piskade att hela tiden maximera sin makt på bekostnad av alla andra hänsyn, eller omgående bli ersatta av dem som gör så!

Och det är väl förresten det som redan har hänt! Jordbruket i alla I-länder är idag genomkorrumperat av planekonomiska bidrag och regleringar. Böndernas lobbyisterna har politikerna i en liten ask och har bara intresse av att sälja mer av sitt fett och kolhydrater. Med oreglerad kapitalism och riktig konkurrens, så skulle maten vara betydligt sundare.

F.ö. så lider man knappast av undernäring om man äter skräpmat. En BigMac innehåller mycket protein och gott om bra näring, bara oproportioneligt mycket kolhydrater och fett därtill.
Citera
2011-04-12, 14:05
Medlem
1772s avatar
Om Sverige nu är amerikaniserat... vart återfinns Gudstron, patriotismen och frihetstänkandet?
Sverige är motsatsen till dessa ting som får anses vara extremt amerikanska.
Citera
2011-04-12, 14:15
Medlem
Handskaknings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1772
Om Sverige nu är amerikaniserat... vart återfinns Gudstron, patriotismen och frihetstänkandet?
Sverige är motsatsen till dessa ting som får anses vara extremt amerikanska.
Det är därför rättare att tala om en skräpamerikanisering.

Handskakning
Citera
2011-04-12, 14:32
Medlem
jenna20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Assa2010
Jag tror æmnesskaparens ålder har rætt mycket med saken att gøra, nær man ær ung efterfrågar man modeller som Sovjet, Nazityskland och Nordkorea. Nær man blir lite ældre så vill de flesta ta det lite lugnare och inte vara i arbetslæger.

Sen ifrågasætter jag æven era så kallade kostråd. Den senaste studien jag læste sa att den effektivaste metoden var medelhavskost, sen høgprotein och i viktminskning hjælpte inte lågfett kosten alls. Vår egna myndighet på æmnet har sagt att de inte har någon egentlig grund før sina kostråd. Samt tiden efter kriget nær alla var så hær snærta som ni efterstrævar så var kostintaget på ca 50%. Man kan inte heller utesluta att olika mænniskor fungerar olika, det fungerar på det viset med andra æmnen så varfør inte heller med føda.

Det ær också med lågfett rådet som vi verkligen sett fetman explodera på planeten.

Men du gør som du vill, lev ditt liv som ett hælsofreak. Så kan jag væl få ha ett BMI som sæger att jag ær øverviktig, precis vid brytværdet så om jag skulle skærpa mig en aning skulle jag slipa arbetslæger då? Men blanda inte in mig, jag steker entrecote, trænar nær jag har lust, dricker god øl och røker en pipa så kan du fortsætta førsøka fly døden, medans jag njuter på vægen dit. Hittils ær jag inget problem før er, jag ligger gott på plus på skattekontot.

Jag vet inte varför du ska dra så extrema exempel? Jag äter hälsosamt, motionerar regelbundet och har en normal vikt.
Jag lever inte som i ett arbetsläger och jag ser inte ut som någon krigsfånge. Varför tar du till extrema exempel för att understryka din ståndpunkt? Det gör ju att man inte kan ta det du skriver på allvar, det blir lite löjligt.

Min kost är heller inget extremt exempel. Jag äter gott men hälsosamt. Jag unnar mig också godsaker och dricker alkohol ibland.
Jag vet ärligt talat inte vilka du syftar på. Jag antar att du inte hade några poänger, inte kunde få din livsstil att verka så attraktiv. Enda sättet för dig att få din livsstil att verka tilldragande och bättre än den är var att ställa den i direkt jämförelse med Nazitysklands koncentrationsläger. Då kanske den t.o.m var att föredra. Men ärligt talat så säger det väl en del om hur du lever...När enda sättet att få det att verka ok är att jämföra den med något riktigt riktigt dåligt...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in