2011-04-12, 08:27
Medlem
Jag och min sambo brukar varje år få tillbals närmare 7-8000 kr var när deklarationen kommer, vilket så klart är ett trevligt tillskott. Men nu helt plötsligt för första gången så ska vi istället betala knappt 2000 kronor var. Jag blev så klart både förvånad och besviken.

Är inte speciellt insatt i det här men vad kan en sådan förändring bero på ?

Vi har gemensamma huslån på ca 1,4 miljoner, fasta jobb mm

Vi Jämkar inte just för att vi istället ska få en liten slant tillbaks.
Citera
2011-04-12, 09:08
Medlem
Conceptions avatar
Era arbetsgivare har dragit fel inkomstskatt?

Ganska så svårt att veta utan att se era deklarationer.
Citera
2011-04-12, 09:15
Medlem
Ja jag förstår att du skulle behöva titta på dom, men tycker det är lite märkligt att båda våra arbetsgivare helt plötsligt skulle dra för lite skatt. Men visst skulle det kanske kunna vara så =(
Citera
2011-04-12, 10:07
Medlem
Manboiiis avatar
Ni har inte gjort er någon vinst genom aktier/fonder?
Citera
2011-04-12, 10:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mystikal
Ja jag förstår att du skulle behöva titta på dom, men tycker det är lite märkligt att båda våra arbetsgivare helt plötsligt skulle dra för lite skatt. Men visst skulle det kanske kunna vara så =(

Kontrollerat så att ni fått med all underskott av kapital (för låneräntor etc) och att inkomsten stämmer? Det KAN ju hända att en bank missar det på ett eller annat sätt. Är ju liksom därför man skall deklarera.
Kolla din inkomst mot skattetabellen så vet du ju med säkerhet. Går du över någon tröskel så är det ju endast summan från tröskeln och uppåt som skall skattas för aktuell %, inte hela din inkomst (om gränsen mellan 25% och 50% skatt är på 200.000 så skattar inte en som tjänat 200.001 för 100.000,50 utan bara 50% på kronan över 200.000, 25% på resten).
Citera
2011-04-12, 21:40
Medlem
Ush, jag har tittat på min deklaration men för mig är det rena grekiskan, vet inte hur jag ska tolka alla siffror och benämningar och vad som möjligen skulle kunna vara fel

Antar att jag helt enkelt får gilla läget och hoppas att det ändå stämmer *puh*

Skulle det hjälpa om jag skrev ner lite av siffrorna här ?
Citera
2011-04-12, 22:00
Medlem
Jag skriver ner lite siffror i hopp om att någon kunnig vill tycka till om det är något som ser konstigt ut. Har som sagt huslån på ca 1,4 miljoner och ingen skattejämkning. Brukar alltid få tillbaks ca 7000 men i år får jag betala och undrar vad anledningen kan vara.

Inkomster Tjänst
Inkomst Annonser 506 Avdragen Skatt 152
Inkomst Arbetsgivaren 311 054 Avdragen Skatt 76 336
Inkomst Försäkringskassan 17 259 Avdragen Skatt 5 174

Inkomster Kapital
Ränteinkomst på konto mm 0
LF Bank 19

Avdrag Kapital
LF Bank 3 500
LF Bank 9 854

Underlag för fatighetskatt, småhus 0,75% ägd del
425 800

------------------------------------------------------

Samanställning förvärvsinkomst
Inkomst av tjänst + 328 819
Taxerad förvärvsinkomst = 328 800
Grundavdrag - 13 000
Beskattningsbar förvärvsinkomst = 315 800

Preliminär Skatteuträkning
Kommunal inkommstskatt, 31,94% (varav landstingsskatt 10,45%) + 100 866
Fastighetsskatt + 3 194
Allmän pensionsavgift + 23 000
Kyrkoavgift + 4 515
Skattereduktion allmän pensionsavgift - 23 000
Skattereduktion arbetsinkomster - 21 145
Skattereduktion underskott av kapital - 4 006
Slutlig skatt = 83423
Avdragen skatt enl. kontrolluppgifter = 81 681
Att betala = 1 742
Senast redigerad av mystikal 2011-04-12 kl. 22:19.
Citera
2011-04-13, 00:00
Medlem
Det ser ut att stämma utifrån vad jag kan utläsa. Det du kan göra är att kolla förra årets dekleration, ring/maila skatteverket så kan du få den om du inte har den hemma. Gentemot den kan du utläsa vad det är som förändrats så att säga.

Det andra du kan göra är att kolla dina papper från arbetsgivaren, du brukar alltid få ett papper där det står vilka uppgifter denne har skickat till skatteverket. Jämför du de två senaste årens kan du lätt se om skattetabellen är ändrad eller liknande.

Troligaste är just att du förr har betalt(din arbetsgivare) för mycket skatt på din lön men att det nu fungerar som det skall.
Citera
2011-04-13, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mystikal

Era arbetsgivare kanske alltid har dragit för lite i skatt. Att ni sedan inte reagerat på det kan bero på att ni alltid fått tillbaka. I och med att bolåneräntorna var som de var förra året är det knappast grund för större avdrag jämfört med tidigare år förutsatt att ni har rörlig ränta.

Tycker att siffrorna du presenterar tyder på detta.

Edit: Det runt 160kr/mån arbetsgivaren betalat in för lite om min teori stämmer så det är inget generalfel det handlar om.
Senast redigerad av Magban 2011-04-13 kl. 16:59.
Citera
2011-04-13, 20:24
Medlem
Hade ni fastighet att beskatta förra året? Det är ju en skatt som tillkommer, dvs som inte innehålls under året.

Tycker nog dock att arbetsgivaren dragit lite väl lite i relation till inkomsten, men det kan finnas skäl till det, ex har du jobbat oregelbundet ex någon månad haft lägre inkomst än vanligt, så drar ju arbetsgivaren i relation till den inkomst som du hade haft då (tabellen relaterar ju till vilken årsinkomst du har om du har en viss månadsinkomst och drar skatt med en tolftedel av det, så om det bara är en "undantagsmånad" kan det bli för lite i relation till vad din årsinkomst faktiskt blir). Ex om du varit sjuk eller vabbat etc. Jag tänker eftersom du har inkomster från FK så kan det kanske förklara lite.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in