2011-04-11, 22:31
Medlem
Freddsindahoods avatar
Tjenare.

Gjorde nyligen en tråd om tips på mat jag kan tänkas laga till min mamma på hennes födelsedag (är rätt noob när det kommer till mat). En ung herre tipsade då på smördegsinbakat, vilket lät brutalt gott. Efter lite snabb kalibrering bestämde jag mig för att göra smördegsinbakad kycklingfile med potatisgratäng.

Här kommer problemet: Jag har nada recept på detta. Jag googlade en del, men hittade bara väldigt ytliga tillvägagångssätt (kunde lika gärna skriva "stek kycklingen, ät"). Jag behöver då ett väldigt utförligt tillvägavisande från någon generös själ. Har inte nån direkt koll vad det ska vara för tillsatser till det hela, men använd fantasin :P

Vore extremt tacksam för svar, vet att det är rätt jobbigt att behöva skriva ner ett långt utförligt recept, men om nån känner sig uttråkad och uppe för att hjälpa en människa i nöd är detta extremt tacksamt. Kom ihåg, måste vara väldigt förklarande så att säga

tack för mig
Citera
2011-04-11, 22:58
Medlem
RazorTongues avatar
http://www.matinfo.se/default.asp?intReceptId=3108

http://pernillawahlgren.se/jennys-ma...klingfile.html
Citera
2011-04-11, 22:58
Medlem
RazorTongues avatar
Google is your friend. He he. Bara att Googla på smördegsinbakad kyckling.
Citera
2011-04-11, 23:03
Medlem
Freddsindahoods avatar
Jag googlade Men kände inte att det var så utförligt som jag hade hoppats på, som sagt, kan inte ett piss (kan nog inte ens steka kycklingen).
Citera
2011-04-12, 19:29
Medlem
Odi-et-amos avatar
Har ett gott recept på kycklingen. Hittar inte på nätet men kan se om jag orkar skriva ner det.

Jag skulle inte göra potatisgratäng, men det är jag. Hellre att du skär egna potatisklyftor och sätter in det i ugnen tillsammans med olja och salt. Sedan gör du en sås på creme fraiche, vitlök, rivet apelsinskal och apelsinsaft, rivet limeskal och limesaft tillsammans med salt (helst flingsalt) och honung.

Men kanske överkurs

Aja ska leta upp receptet på kycklingen om du är intresserad? Om inte så orkar jag inte skriva så väntar tills du gett klartecken.
Citera
2011-04-13, 09:34
Medlem
Storfurstinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Har ett gott recept på kycklingen. Hittar inte på nätet men kan se om jag orkar skriva ner det.

Jag skulle inte göra potatisgratäng, men det är jag. Hellre att du skär egna potatisklyftor och sätter in det i ugnen tillsammans med olja och salt. Sedan gör du en sås på creme fraiche, vitlök, rivet apelsinskal och apelsinsaft, rivet limeskal och limesaft tillsammans med salt (helst flingsalt) och honung.

Men kanske överkurs

Aja ska leta upp receptet på kycklingen om du är intresserad? Om inte så orkar jag inte skriva så väntar tills du gett klartecken.

Jag vill gärna ha receptet på kycklingen!
Citera
2011-04-13, 15:12
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Jag vill gärna ha receptet på kycklingen!

Hehe nu känner jag mig lite osmart. Hittade receptet och sökte på internet och vips så kom det upp. Tur för mig så slipper jag skriva av.

http://www.ica.se/Recept/inbakad-ses...-limesas-3497/

I receptet står det 16 ark asiatisk vårrulledeg eller 4 frysta plattor tunt kavlad smördeg. Jag har använt mig av filodeg...men det där är väl snarare en fråga om smak.
Citera
2011-04-13, 16:33
Medlem
Storfurstinnans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odi-et-amo
Hehe nu känner jag mig lite osmart. Hittade receptet och sökte på internet och vips så kom det upp. Tur för mig så slipper jag skriva av.

http://www.ica.se/Recept/inbakad-ses...-limesas-3497/

I receptet står det 16 ark asiatisk vårrulledeg eller 4 frysta plattor tunt kavlad smördeg. Jag har använt mig av filodeg...men det där är väl snarare en fråga om smak.

Ojoj, verkar kalasgott. Ska testas på fredag Man tackar!
Citera
2011-04-13, 17:27
Medlem
Odi-et-amos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storfurstinnan
Ojoj, verkar kalasgott. Ska testas på fredag Man tackar!

Kan lova att det är

Jag är inte den som kör efter recept och brukar marinera efter smak. Gott att tillsätta sweet chili om man nu gillar det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in