2004-01-09, 20:02
Medlem
Azraels avatar
Hmmm...

Jag får det fortfarande inte att funka. Har ATI Mobility Radeon 9000 och den har bara svhs-utgång. TV:n har två scartingångar (en Grundig ST70-700 NIC/TOP) men det spelar ingen roll vilken man stoppar den i.
Kanske är det helt enkelt så att tv:n inte fixar svhs.
Finns det ingen stans man kan köpa en grunka som konverterar svhs-signal till komposit? Kanske framkallar jag asgarv med den frågan men den risken tar jag. Är helt totalt okunnig på sådana här grejer.
Citera
2004-01-09, 20:24
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Hmmm...

Jag får det fortfarande inte att funka. Har ATI Mobility Radeon 9000 och den har bara svhs-utgång. TV:n har två scartingångar (en Grundig ST70-700 NIC/TOP) men det spelar ingen roll vilken man stoppar den i.
Kanske är det helt enkelt så att tv:n inte fixar svhs.
Finns det ingen stans man kan köpa en grunka som konverterar svhs-signal till komposit? Kanske framkallar jag asgarv med den frågan men den risken tar jag. Är helt totalt okunnig på sådana här grejer.

jag skulle testat med s-video -> komposit adaptern som du skrev om innan. jag fick med en sån till mitt radeon 9000 kort, som iofs sitter i en stationär dator, men det borde ju funka lika.

läste ngnstans att man bör ha apparaterna avstängda när man kopplar ihop dem, annars kan tv-chippet på grafikkortet skadas. hur sant det är vet jag ej, men jag brukar göra så iaf.

edit:
ska tillägga att jag också haft problem med att få färg vid koppling via s-video till tv. både med s-video -> scart adapter samt till en tv med s-video ingång. så jag kör med ovan nämnda s-video -> komposit (rca) adapter, och det ger färg. hur stor kvalitetsförlust det ger vet jag ej, men komposit är en sämre signalförmedlare än s-video.
Citera
2004-01-09, 20:33
Medlem
Jag hade samma problem, fick bara upp svart/vit bild på tvn, men sen laddade jag ner tvtool och ställde in (i tvtool) att grafikkortet skulle skicka komposit och efter att ha startat om datorn någon gång så fick jag det hela att fungera.
Tvtool finns här: http://tvtool.info/index_e.htm
Citera
2004-01-09, 20:35
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubbe
Jag hade samma problem, fick bara upp svart/vit bild på tvn, men sen laddade jag ner tvtool och ställde in (i tvtool) att grafikkortet skulle skicka komposit och efter att ha startat om datorn någon gång så fick jag det hela att fungera.
Tvtool finns här: http://tvtool.info/index_e.htm

jo, men tv-tool stöder bara nvidia kort.
Citera
2004-01-10, 00:20
Medlem
Azraels avatar
Exakt. TV-tool suger om man har ATI.
Har provat med svhs - scart och svhs - komposit men inget av dem funkar.

*BALLE!*
Citera
2004-01-11, 23:07
Medlem
hjälp mig med tv-out!

fattar inte det här. min tv-out funkar perfekt ända tills jag ska spela upp en filmfil, då blir bildrutan på tv:n helt svart. allt runt omkring filmrutan syns, alltså play-, stopknapp m.m.

kan nämna att problemet inträffade när jag uppdaterade min drivrutin till grafikkortet. kan det vara något sorts skydd i de nya drivrutinerna? nån som vet hur man gör så man får bild igen? tacksam för hjälp!
Citera
2004-01-11, 23:30
Medlem
Bingos avatar
har haft samma problem med min tv-out. har inte löt det ännu så jag är oxå rätt sugen på att få hjälp.
Citera
2004-01-12, 06:56
Bannlyst
ser ni filmen på datorskärmen?? i så fall växlar du bara mellan bildkärmarna så här...
kontrolpanelen/bildskärm/inställningar/avanzerat/bildkärmar sen går det att fixa där lycka till
Citera
2004-01-12, 07:36
Awaiting Email Confirmation
Citat:
Ursprungligen postat av stisse
ser ni filmen på datorskärmen?? i så fall växlar du bara mellan bildkärmarna så här...
kontrolpanelen/bildskärm/inställningar/avanzerat/bildkärmar sen går det att fixa där lycka till
Kör man ett ATi kort (iaf det jag sett) så funkar detta bra: Kontrolpanelen > Bildskärm > Inställningar > Avancerat > Överlagring > Alternativ för klonläge. Sedan trycka i Bioläge. Det är en underbar inställning som gör att filmen automatiskt blir fullscreen på TVn eller vilken man nu har som andreskräm, men det fortfarande är normalt på din vanliga skärm.
Citera
2004-01-13, 16:07
Medlem
2big4yous avatar
TV-Out Fråga????

Jag kör TV-ut från datorn, via videon funkar klockrent.
Slår jag på Videon på AV, så får jag färg, men så tänkte jag att jag skulle prova att spela in på videon, tex. en film, det går att spela in men när jag tittar på det som spelats in så är det svart-vitt, finns det någon som har en lösning på detta problem??

(Använder scart, till videon, och scart vidare till TV´n)

Tack!!
Citera
2004-01-13, 16:11
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Jag kör TV-ut från datorn, via videon funkar klockrent.
Slår jag på Videon på AV, så får jag färg, men så tänkte jag att jag skulle prova att spela in på videon, tex. en film, det går att spela in men när jag tittar på det som spelats in så är det svart-vitt, finns det någon som har en lösning på detta problem??

(Använder scart, till videon, och scart vidare till TV´n)

Tack!!

Postade i fel forum, Sorry!!!
Citera
2004-01-13, 16:47
Medlem
enverhoxha99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2big4you
Postade i fel forum, Sorry!!!

Ingen fara, det går lätt att flytta
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera