2011-04-11, 13:22
Medlem
hck1s avatar
Hej,

Vill ha tips på böcker för att lära sig att scripta, sitter mestadels i Arch linux men det lär inte spela någon större roll?

Är novis när det gäller att scripta.

Motivera!

Naturligtvis har jag kollat böcker på t.e.x bokus, men det är trevligt med rekommendationer så man kan få en bra bok utan att vara osäker.
Citera
2011-04-11, 13:44
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hck1
Hej,

Vill ha tips på böcker för att lära sig att scripta, sitter mestadels i Arch linux men det lär inte spela någon större roll?
I vilket språk/sammanhang?!

Skulle iofs gissa att du menar shell (ash/bash/dash/sh), Advanced Bash-Scripting Guide

Annars finns även Perl och Python

HtH

Edit: Tänk på att saker ändrar sej i språken, så en äldre bok kan vara bra att lära sej men sämre som komplett referens
Citera
2011-04-11, 17:08
Medlem
hck1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
I vilket språk/sammanhang?!

Skulle iofs gissa att du menar shell (ash/bash/dash/sh), Advanced Bash-Scripting Guide

Annars finns även Perl och Python

HtH

Edit: Tänk på att saker ändrar sej i språken, så en äldre bok kan vara bra att lära sej men sämre som komplett referens

Ah visst menade jag bash.

Ska kolla lite på länken du skickade, tack
Citera
2011-04-11, 19:07
Medlem
Eftersom man kan göra så otroligt mycket mera och göra det så otroligt mycket enklare med perl eller python, så är det bra onödigt att gräva ner sig i bash!

I princip alla OReillys böcker kan tankas ned i elektroniskt format.
Citera
2011-04-11, 19:15
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av komocka
Eftersom man kan göra så otroligt mycket mera och göra det så otroligt mycket enklare med perl eller python, så är det bra onödigt att gräva ner sig i bash!

I princip alla OReillys böcker kan tankas ned i elektroniskt format.
Det kan faktiskt vara bra kunskaper ändå, särskilt eftersom att väldigt mycket av sysvinit bygger på just bash-skript.

Även om jag själv skulle föredra python kan det ibland vara enklast att använda bash.
Citera
2011-04-11, 21:48
Medlem
hck1s avatar
Jag planerar att läsa en del python sen men det känns dumt att bara totalt skita i bash och därför är jag intresserad av att lära mig en del i det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in