2011-04-11, 13:00
Medlem
Flyttar från en hyresrätt och målet är en bostadsrätt i Malmö.
Jag kommer bo ensam i denna lägenhet som det ser ut nu och är osäker på hur stor lägenhet man klarar sig på.
Idag delar jag en tvåa på 80kvadrat med en annan person och tycker lägenheten känns enorm.
Min bror har en etta på 30kvadrat och den känns rätt lagom, för en person.
Kruxet är att jag inte vet hur länge man kommer bo själv, vilket gör att ett köp av en etta kanske inte räcker om man träffar en kvinna.
Så samtidigt som en etta är lagom för mig själv så blir den för liten om man blir två i framtiden.
Tankarna går då mot en tvåa men som även den kommer bli för liten när det blir dags för storken..
Fördelen med en etta:
  • Lägre hyra
  • Centralare läge för samma peng
Fördelen med en tvåa:
  • Mer framtidssäker om man blir två
  • Separat sovrum

Så vad ska man välja? Är 24år, gillar träna och röra mig i staden och parker. Centrum och nära till station ser jag som fördelar. Samtidigt som jag tycker om att planera inför framtid och gärna har separat sovrum.
Citera
2011-04-11, 13:24
Medlem
rosamannens avatar
Rent generellt tycker jag att en tvåa är att rekommendera även om du bor själv. Du vill kunna ha folk på besök utan att trängas i samma rum som du ska sova i.

Storken borde ligga längre fram i tiden än en kvinna.
Citera
2011-04-11, 13:34
Medlem
Skulle rekommendera en liten tvåa, 50-60 kvadrat. Då har man separat sovrum, inte för mycket plats för en person, funkar även bra för två och första tiden man är tre (bebisar tar liten plats) om man ska planera så långt framåt.

Vill man sedan ha mer plats eller flytta av någon annan anledning (den ev. framtida kvinnan kanske bor i värsta stora centrala takvåningen eller nåt) kan man ju alltid sälja! Men det är ju inget man behöver tänka på genast, man vet aldrig säkert vad man vill ha om sisådär 10 år ändå, då kanske du har fått ett toppjobb i Luleå och bor i en timmerstuga i skogen tillsammans med en snygg lappbrud och era tre barn...
Citera
2011-04-11, 16:21
Medlem
Ja som det känns idag så lutar det åt en mindre tvåa. Men samtidigt lockar det med en etta då hyran är lägre och jag är förbannat snål, vilket då skulle passa perfekt då jag kan spara mer pengar.
Samtidigt så är en tvåa som sagt bättre när man drar hem polare..
Citera
2011-04-11, 22:20
Medlem
Softis...s avatar
Även jag skulle föreslå en mindre tvåa då det är skönt att ha sovrummet separerat från vardagsrummet. Ett alternativ skulle kunna vara att du finner en etta med sovalkov som går att skärma av.
Citera
2011-04-12, 08:43
Medlem
Ronilles avatar
Definitivt en två, det är skönt att ha ett eget rum och om folk sover över så kan de hänga i vardagsrummet. Sedan om du någon gång träffar en partner och vill flytta ihop så räcker en två längre och ni har plats.

Så även om det tar emot så tror jag definitivt att du får mer nytta å glädje av en tvåa.
Citera
2011-04-12, 11:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brainspawn
Flyttar från en hyresrätt och målet är en bostadsrätt i Malmö.
Jag kommer bo ensam i denna lägenhet som det ser ut nu och är osäker på hur stor lägenhet man klarar sig på.
Idag delar jag en tvåa på 80kvadrat med en annan person och tycker lägenheten känns enorm.
Min bror har en etta på 30kvadrat och den känns rätt lagom, för en person.
Kruxet är att jag inte vet hur länge man kommer bo själv, vilket gör att ett köp av en etta kanske inte räcker om man träffar en kvinna.
Så samtidigt som en etta är lagom för mig själv så blir den för liten om man blir två i framtiden.
Tankarna går då mot en tvåa men som även den kommer bli för liten när det blir dags för storken..
Fördelen med en etta:
  • Lägre hyra
  • Centralare läge för samma peng
Fördelen med en tvåa:
  • Mer framtidssäker om man blir två
  • Separat sovrum

Så vad ska man välja? Är 24år, gillar träna och röra mig i staden och parker. Centrum och nära till station ser jag som fördelar. Samtidigt som jag tycker om att planera inför framtid och gärna har separat sovrum.

Enda anledningen till att skaffa en etta är att man inte har annat val. En två är det enda vettiga att skaffa (eller större) om man bor själv och inte studerar.
Citera
2011-04-13, 19:22
Bannlyst
Har själv nyligen köpt en etta på 30kvm och har även tidigare bott i 2 mindre ettor på 20-25 kvm. Det fungerar bra och det är billigt och enkelt att underhålla. Nackdelen är, som tidigare nämnts, att det är mindre plats för vänner och besök. Man kan helt klart få till ett grymt boende, men måste däremot kompromissa lite här och var.

Jag kan t.ex. inte köpa den där stora soffan jag alltid velat ha utan måste nöja mig med en 2-sits (om jag nu inte vill kasta ut datorn). En annan del av kompromissen är att jag köpte en 140-säng som tar upp den del av utrymmet som soffan kunde tagit. You get the point..
Citera
2012-02-08, 22:35
Moderator
Fear2bes avatar
En stor etta och skärmväggar? Det finns ettor har jag sett på 40-50 kvadrat. Den ytan borde räcka ganska långt. Mha skärmväggar så kan du få till något som skulle kunna jämföras med en sovalkov.
Skärmväggar: http://www.bafab.se/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in