Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2011-04-11, 07:34
  #1
Medlem
21:45 på SVT1.

Citat:
Svensk reportageserie. Avsnitt 1 av 8. Gengångare. I Borgvattnet, Jämtland, står en gammal prästgård som ingen skulle ha vägarna till, om det inte var för alla de spöken som sägs härja här. Vittnena talar om osynliga katter, barnskrik från ingenstans och kalla livlösa händer som läggs över den som försöker vila i sängarna. Programledaren Rasmus Åkerblom övernattar här, tillsammans med andra gäster. Fullmånen lyser, rädslan stiger och snart står det klart hur mycket vi längtar efter att bli vettskrämda. Även 12/04 i SVT24 och 15/04 i SVT1.

Att avsnitten bara är 15 min verkar väldigt konstigt.
Citera
2011-04-11, 09:27
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zooom
21:45 på SVT1.



Att avsnitten bara är 15 min verkar väldigt konstigt.

Jo får hålla med, men SVT har ju haft en massa kortprogram på senare tid. Typ "Kuststräckor" (eller vad de hette), som var lite snack om en kort kustremsa någonstans i Europa samtiding som kameran flög över området. Dessa var oftast under 10 min.

Det här låter ju lite som någonslags fortsättning på Svenska hemligheter/rum och allt annat vad de programmen hetat. Dessa var ju också korta, typ 15-20 min om jag minns rätt.

Jag får tacka för tipset, jag hade ju missat det här programmet. Gillar ju den typen. Iallafall om de görs rätt. Saknar "Det Spökar" med Bengt Magnusson som gick på kanal 5, skitlatjo program där man gjorde en filmatisering av spökhistorien/myten på platsen. Bengts skorrande röst var perfekt som speaker.
Citera
2011-04-11, 10:05
  #3
Medlem
NewAges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zooom
21:45 på SVT1.
Att avsnitten bara är 15 min verkar väldigt konstigt.

Jag får också tacka för tipset, detta måste ses. Är det ikväll alltså? Undrar om fokuset kommer ligga på "den nya folktron" eller själva spökerierna, det sänds trots allt på Svt...
Citera
2011-04-11, 13:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NewAge
Är det ikväll alltså?

Ja det är ikväll.

Nästa vecka handlar det om:
Citat:
Svensk reportageserie. Avsnitt 2 av 8. Gruvmaja. Gruvmaja kallas även Gruvfrun eller Gruvrået. Hon var bergets allra viktigaste väsen och otaliga gruvarbetare har vittnat om hur hon räddat deras liv. Men hon kunde också välja att döda de som inte följde hennes regler. I kvällens program möter vi Sven Dahlin, som på 1930-talet arbetade i en av Bergslagens gruvor. Han berättar hur det var att ha henne som beskyddare, och om den gången hon kom med dödsbud. Även 19/04 i SVT24 och 22/04 i SVT1.
Citera
2011-04-11, 13:38
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zooom
Ja det är ikväll.

Nästa vecka handlar det om:

Är han med ett spöke? Runt nittio, som fd gruvarbetare måste väl vara rätt imponerande, eller?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback