2011-04-11, 01:46
Medlem
LightClouds avatar
Hej!

Jag har legat och funderat en del på just det här med drömmar och sovandet varje individ har. I och med när vi ligger och drömmer så ser man klara bilder vid precis varje dröm man har och kan då och då minnas dem både dagen efter man haft drömmen och långt därefter, som är känt sedan tidigare.

Nu till funderingen.

I och med att hjärnan inte kan skapa sig ljud, så är det väl helt enkelt så att vi endast drömmer i tystnad. Vi ser en bild i hjärnan, likt en film men helt utan ljud och därför när vi sover så ser vi allt men vi kan inte höra det. Detta tänker man inte på när man sover, utan det känns som att man lever i drömmen.

Och så till frågan.

Vad är det som händer i huvudet när vi drömmer?

Jag har själv funderat lite kring det och tror antingen att vi vet ungefär hur det vi drömmer om låter, eller framställer illusioner om ljud och därmed skapar oss en uppfattning om att det finns ljud i drömmen, fastän det egentligen inte existerar.

Eller.

Vi drömmer visuellt, dock så förstår inte hjärnan att ljud existerar alls utan tror på att det som vi ser är allt som finns där. Vi drömmer helt enkelt om en värld, en händelse eller saker utan ljud och fantiserar om att det är det enda som finns. Alltså, hjärnan ser en visuell syn framför sig utan vetskap om att ljud borde finnas.

Vad tror då ni om det? Drömmer vi i tystnad och illusionerar fram ljud till drömmen eller drömmer vi utan vetskap om att ljud kunde ha funnits i drömmen, eller har ni andra teorier kring det?

Ös på. Jädrans intressant finner jag det som i alla fall!

Lightcloud.
Citera
2011-04-11, 01:49
Medlem
Tycker mig komma ihåg att vissa av mina drömmar innehållet ljud, det är ganska uppenbart när man brukar prata med andra när man drömmer...
Citera
2011-04-11, 01:54
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soffbord
Tycker mig komma ihåg att vissa av mina drömmar innehållet ljud, det är ganska uppenbart när man brukar prata med andra när man drömmer...

Men i och med att personerna du hör som talar till dig inte talar till dig när du sover, utan endast i drömmen så måste det ha och göra med att du sedan tidigare känner till hur personerna i fråga låter och därmed skapar dig en uppfattning om det i drömmen?

Alltså tror du på "Jag har själv funderat lite kring det och tror antingen att vi vet ungefär hur det vi drömmer om låter, eller framställer illusioner om ljud och därmed skapar oss en uppfattning om att det finns ljud i drömmen, fastän det egentligen inte existerar."

Eller har jag fel?
Citera
2011-04-11, 02:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LightCloud
Men i och med att personerna du hör som talar till dig inte talar till dig när du sover, utan endast i drömmen så måste det ha och göra med att du sedan tidigare känner till hur personerna i fråga låter och därmed skapar dig en uppfattning om det i drömmen?

Alltså tror du på "Jag har själv funderat lite kring det och tror antingen att vi vet ungefär hur det vi drömmer om låter, eller framställer illusioner om ljud och därmed skapar oss en uppfattning om att det finns ljud i drömmen, fastän det egentligen inte existerar."

Eller har jag fel?
Javisst är det en illusion att det "låter" när man pratar med folk i sina drömmar. Likadant som det är en illusion att man står på ängen vid havet i drömmen när man egentligen ligger i sin säng.

Fast det beror ju på hur man definierar "verkligt" - Ett perspektiv kan vara att det är tolkningen av elektriska impulser i hjärnan. Då är det ingen skillnad på ljudet i en dröm och när man är vaken...
Citera
2011-04-11, 03:02
Medlem
spacejoints avatar
Varför skulle inte hjärnan kunna skapa ljud? Är det bevisat på något sätt?
Tycker hjärnan borde ha samma förmåga att skapa ljud som den har att skapa visuella ting,
och även känsel, smak och lukt.

Angående frågan om varför vi drömmer så har jag bildat mig en egen uppfattning som att likt en dator så "defragmenteras" våra minnen när vi drömmer för att inte hjärnan ska bli överbelastad.
Och iom den "datasorteringen" så uppstår oförklarliga drömmar..
Citera
2011-04-11, 03:59
Medlem
Ibland när man är nära att somna in i drömmarnas värld, tänker på någonting i tystnaden, så får jag ett skithögt ljud i öronen, typ som man springer in i en vägg, känns jävligt verkligt. Vet dock att ljudet kommer ifrån mitt huvud, inbillning, eller så spökar mina öron. Jag vet inte Ingenting som stör mig, brukar alltid somna direkt efter dunset. Är det nå signal att man går in i drömmarnas värld?
Citera
2011-04-11, 04:07
Medlem
LightClouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spacejoint
Tycker hjärnan borde ha samma förmåga att skapa ljud som den har att skapa visuella ting,

Angående frågan om varför vi drömmer så har jag bildat mig en egen uppfattning som att likt en dator så "defragmenteras" våra minnen när vi drömmer för att inte hjärnan ska bli överbelastad.

Det har jag inte svar på. Visst skulle det kunna vara så, men i mina öron låter det otrovärdigt. Dock är det ju knappast så att hjärnan inte briljerat med sina finurliga egenskaper förr, så det skulle mycket väl kunna vara så att den kan skapa ljud.

Citat:
Ursprungligen postat av wassberg-.-
Ibland när man är nära att somna in i drömmarnas värld, tänker på någonting i tystnaden, så får jag ett skithögt ljud i öronen, typ som man springer in i en vägg, känns jävligt verkligt. Vet dock att ljudet kommer ifrån mitt huvud, inbillning, eller så spökar mina öron. Jag vet inte Ingenting som stör mig, brukar alltid somna direkt efter dunset. Är det nå signal att man går in i drömmarnas värld?

Jag har själv upplevt liknande saker. Varje gång jag ligger i sängen och det är helt tyst i rummet, så får jag ett dunkande ljud i öronen. Det sitter djupt och det är inte högt eller känns på något vis, men det finns där. Påminner lite om Sagan om Ringen, när gänget är inne i Moria.
Citera
2011-04-11, 14:49
Bannlyst
Självklart drömmer vi i tystnad, om man inte snarkar då. Det vore verkligen dumt om man kunde skapa ljud med hjärnan, det skulle vara svårt för andra att sova när man hör ljuden från deras drömmar.

Vi drömmer inte bara i tystnad, i drömmer i total mörker. Allt som du tror att du ser i drömmar är bara ilusioner. Det finns egentligen inget där.

Citat:
Ursprungligen postat av spacejoint
Hur menar du att hjärnan kan skapa visuella ting, känslor, smak och lukt? Det kan den ju inte. Visuella ting finns bara i världen och det finns inga bevis att hjärnan kan skapa saker. Om jag kunde skapa saker så skulle jag inte behöva köpa en ny dator, jag kunde bara skapa den med min hjärna.

Hjärnan kan inte skapa riktiga ljud eller bilder, de är bara illusioner.

Citat:
Okej, men varför måste hjärnan defragmenteras så ofta? Är det för att hjärnor tar in så mycket mer information än datorer?
Citera
2011-04-11, 17:30
Medlem
Självklart kan hjärnan skapa ljud även om den inte kan ge dig en ny dator. Tänk på tinnitus. Forskningen tyder på faktiska impulssignaler (som kommit i olag) från hörselnerven till och från hjärnan. Då hör man ljud som inte finns. Men du syftar kanske på att allt ljud är illusioner?
Citera
2011-04-11, 18:29
Medlem
spacejoints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Självklart drömmer vi i tystnad, om man inte snarkar då. Det vore verkligen dumt om man kunde skapa ljud med hjärnan, det skulle vara svårt för andra att sova när man hör ljuden från deras drömmar.

Vi drömmer inte bara i tystnad, i drömmer i total mörker. Allt som du tror att du ser i drömmar är bara ilusioner. Det finns egentligen inget där.
Hur menar du att hjärnan kan skapa visuella ting, känslor, smak och lukt? Det kan den ju inte. Visuella ting finns bara i världen och det finns inga bevis att hjärnan kan skapa saker. Om jag kunde skapa saker så skulle jag inte behöva köpa en ny dator, jag kunde bara skapa den med min hjärna.

Hjärnan kan inte skapa riktiga ljud eller bilder, de är bara illusioner.

Givetvis är det ju illusioner. Men det betyder inte att man inte ser saker och hör saker när man drömmer. Jag menar inte att som du tror att hjärnan skapar fysiska ljudvågor i luften omkring en,
det är ju uppenbart ologiskt.. Menar istället att hjärnan skapar signaler inom sig själv som den själv tolkar som ljud och bild.
Trodde det var ren allmänbildning..

Citat:
Ursprungligen postat av ikosaedri
Okej, men varför måste hjärnan defragmenteras så ofta? Är det för att hjärnor tar in så mycket mer information än datorer?
Delvis det. Och även det faktum att hjärnceller dör, och minnen måste förflyttas med jämna mellanrum.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in