2011-04-10, 11:35
Medlem
Har precis installerat min nya SSD som var lite liten. Jag har hört att det går att frigöra en massa från OSX.

Snabb-googlade och fick fram DeLocalizer som tar bort alla språkliga grejer som man ändå inte använder. Den går dock inte att tanka.
Jag har dessutom inte installerat några program alls från application disk men Mac OSX tar ändå upp 10 gig. Finns det fler sätt att verkligen ta bort sånt som man ändå inte använder. Vet inte om det stämmer men tror jag läste att det gick att komma ned på OSX på 2 gig
Citera
2011-04-10, 11:57
Medlem
1993s avatar
Leta på något program som tar bort skrivardrivrutiner. Är inte säker på om dessa installeras med OSX-skivan, men du kan ju kolla upp det iallafall.

Ett annat bra program för att rensa macen är Clean my mac.
Citera
2011-04-12, 20:02
Medlem
ChrisOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod
Har precis installerat min nya SSD som var lite liten. Jag har hört att det går att frigöra en massa från OSX.

Snabb-googlade och fick fram DeLocalizer som tar bort alla språkliga grejer som man ändå inte använder. Den går dock inte att tanka.
Jag har dessutom inte installerat några program alls från application disk men Mac OSX tar ändå upp 10 gig. Finns det fler sätt att verkligen ta bort sånt som man ändå inte använder. Vet inte om det stämmer men tror jag läste att det gick att komma ned på OSX på 2 gig

Det finns ett program som heter monolingual, det plockar bort alla språk som du inte vill ha. Det spara en hel del utrymme...

/ C
Citera
2011-04-12, 20:27
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tridnod

Njae, 2 GB är lite svårt att komma ner till. Systemet tar runt 5 Gb. Men släng dom program du inte använder, det är en bra början. Om du inte använder Garageband så kan du kasta Garageband-mappen i Macintosh HD-->Bibliotek-->Application Support. Släng alla skrivardrivrutiner du inte behöver, dom ligger i Macintosh HD-->Bibliotek-->Printers.
Citera
2011-04-13, 21:35
Medlem
Jag brukar använda mig av programet CleanMyMac. Den fixar det mesta!
http://macpaw.com/
Citera
2011-04-13, 22:12
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
Njae, 2 GB är lite svårt att komma ner till. Systemet tar runt 5 Gb. Men släng dom program du inte använder, det är en bra början. Om du inte använder Garageband så kan du kasta Garageband-mappen i Macintosh HD-->Bibliotek-->Application Support. Släng alla skrivardrivrutiner du inte behöver, dom ligger i Macintosh HD-->Bibliotek-->Printers.
En fråga; om man slänger drivrutinerna för skrivarna, och man sedan i framtiden någon gång behöver skriva ut något - kan man ladda ner dessa någonstans? Säger OS X till att jag inte har drivrutinen och laddar ner den åt mig?
Citera
2011-04-13, 22:16
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
En fråga; om man slänger drivrutinerna för skrivarna, och man sedan i framtiden någon gång behöver skriva ut något - kan man ladda ner dessa någonstans? Säger OS X till att jag inte har drivrutinen och laddar ner den åt mig?
Nya drivare brukar alltid följa med vid skrivarinköp. Annars finns de ju att ladda ner från skrivartillverkarens hemsida.
Citera
2011-04-14, 01:46
Medlem
akksel2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meetoo
Jag brukar använda mig av programet CleanMyMac. Den fixar det mesta!
http://macpaw.com/

Har också använt CMM, men ibland tycker jag den föreslår lite för mycket filer, och har inte alltid varit säker på om man ska låta programmet ta bort dom eller inte, men jag antar att den vet vad man kan ta bort osv.. Men självklart ska man skumma igenom filerna
Citera
2011-04-14, 09:54
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj

OS X hittar och laddar hem drivrutiner för vissa skrivare, andra får man ta från tillverkarens hemsida.
Citera
2011-04-14, 15:03
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nya drivare brukar alltid följa med vid skrivarinköp. Annars finns de ju att ladda ner från skrivartillverkarens hemsida.

Citat:
OS X hittar och laddar hem drivrutiner för vissa skrivare, andra får man ta från tillverkarens hemsida.
Tack ska ni ha, då känns det lite säkrare att ta bort dem nu. Fan de tog ju upp hela 1.5GB!
Citera
2011-04-15, 14:01
Medlem
Citat:

jag slängde allt i printers-mappen, men behöll själva mappen utifall något mer skulle hamna där någon gång.

finns det något mer man kan slänga?
Citera
2011-04-15, 14:15
Medlem
Språk och printers har jag förståt samt att man går in på skivverktyg och rensar fritt utrymme. Det kan vara mellan 1-2 GB.
Sen kan det vara bra at rensa cahen för intenet vilket kan vara ett par GB men det vill man ju ibland ha så att de siter man besöker ofta laddar snabbt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in