Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-09, 23:48
Medlem
Philofobi82s avatar
Hej Flashback!

Jag har ett problem!
Jag har alltid känt en rädsla för Kärlek!
Kärlek är något som kväljer mig, och som får mig att må väldigt dåligt psykiskt.

Jag har haft några personer på G, (Då Alkoholen varit inblandad) men sedan när jag har nyktrat till har jag gjort slut direkt pga. det blev för mycket för mig psykiskt!
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna beskriva känslan, men det är ungefär som att bli inspärrad i en trång cell, jag kan inte andas, och jag måste göra slut direkt! När jag gjort slut så känner jag frihet och kan andas ut igen!

Om någon råkar bli kär i mig så mår jag också psykiskt dåligt! Jag får kväljningskänslor och vill bara försvinna! Jag känner mig väldigt instängd, och får knappt något luft, men med tiden så går det över, tack och lov!

Samtidigt så vill jag inte leva ensam! Jag vill ha någon att dela allting med! Men fobin är i vägen!

Är det någon mer som känner igen sig? Eller är jag helt ensam om denna fobi?
Citera
2011-04-09, 23:57
Medlem
Drumsticks avatar
Har du haft några förhållanden tidigare? Tänkte om det kanske rör sig kring extrem blyghet eller någonting...
Citera
2011-04-10, 00:08
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Har du haft några förhållanden tidigare? Tänkte om det kanske rör sig kring extrem blyghet eller någonting...

Om ett dygn räknas så har jag nog haft det! Men gjorde slut med den här personen dagen efteråt! Klarade inte av det psykiskt! Det blev för mycket, jag tänkte på det här hela dagen och till slut så var jag tvungen att göra slut! Och sedan kom friheten och lättnaden!

Tror personligen att det har med min barndom att göra! Min mamma var tillsammans med två karlar som inte var så snälla mot mig, och som gjorde en massa saker med mig och som jag inte vill säga här! Men jag tror att du är smart nog att förstå vad det var de gjorde med mig - så jag behöver nog inte skriva om det i klara ord, heller!

Sure, jag kan vara blyg också! Men det känns som att de här minnena är starkare än själva blygheten!
Citera
2011-04-10, 00:26
Medlem
Drumsticks avatar
Okej, där ser man!

Du får väl ta det jävligt smooth, kanske inte "binda" dig för tidigt. Typ jobba på det eller något.
Är heller ingen expert på ämnet, haha
Citera
2011-04-10, 00:31
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drumstick
Okej, där ser man!

Du får väl ta det jävligt smooth, kanske inte "binda" dig för tidigt. Typ jobba på det eller något.
Är heller ingen expert på ämnet, haha

Okej, Tack för svaret i alla fall!

Jag vet inte vad jag skall göra, hjärnoperation så jag inte längre minns de här minnena skulle inte sitta fel! Men man kan inte operera bort dåliga minnen, så där kraschade det alternativet!
Citera
2011-04-10, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Hej Flashback!

Jag har ett problem!
Jag har alltid känt en rädsla för Kärlek!
Kärlek är något som kväljer mig, och som får mig att må väldigt dåligt psykiskt.

Jag har haft några personer på G, (Då Alkoholen varit inblandad) men sedan när jag har nyktrat till har jag gjort slut direkt pga. det blev för mycket för mig psykiskt!
Jag vet inte riktigt hur jag ska kunna beskriva känslan, men det är ungefär som att bli inspärrad i en trång cell, jag kan inte andas, och jag måste göra slut direkt! När jag gjort slut så känner jag frihet och kan andas ut igen!

Om någon råkar bli kär i mig så mår jag också psykiskt dåligt! Jag får kväljningskänslor och vill bara försvinna! Jag känner mig väldigt instängd, och får knappt något luft, men med tiden så går det över, tack och lov!

Samtidigt så vill jag inte leva ensam! Jag vill ha någon att dela allting med! Men fobin är i vägen!

Är det någon mer som känner igen sig? Eller är jag helt ensam om denna fobi?

Undrar om KBT skulle kuna fungera på dig?

I ditt andra inlägg skriver du ju faktiskt själv förklaringen till varför du kämmer dig kvävd...
Senast redigerad av Thiesen 2011-04-10 kl. 18:09.
Citera
2011-04-10, 20:29
Medlem
KiaWs avatar
PoP -> Psykiska problem
/Mod
Citera
2011-04-10, 22:49
Medlem
Låter som om du måste vara lite mer rationell kring dina känslor och jobba på dina tanke och känslomönster. Förmodligen så har du också vissa "issues" som du behöver behandla innan du kan gå in i en nära relation. Jag tycker du ska gå lite varsammare fram och ta babysteg så faller det sig nog naturligt såsmåningom...
Citera
2011-04-10, 23:43
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thiesen
Undrar om KBT skulle kuna fungera på dig?

I ditt andra inlägg skriver du ju faktiskt själv förklaringen till varför du kämmer dig kvävd...

Jag vet inte om KBT skulle kunna fungera och förstår inte hur det skulle gå till?

Det är ju inte direkt som fobi mot spindlar där man kan testa sig fram och sedan gå därifrån!:P
Citera
2011-04-11, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Philofobi82
Jag vet inte om KBT skulle kunna fungera och förstår inte hur det skulle gå till?

Det är ju inte direkt som fobi mot spindlar där man kan testa sig fram och sedan gå därifrån!:P
KBT handlar mycket om hur tankar, känslor och beteenden hänger ihop. I den sk tredje vågens KBT ingår också delar som mindfulness och acceptans. Det finns många olika tekniker och vägar att gå för att behandla ett problem så det är så mycket mer än enkla fobier som spindlar det handlar om. Hur det skulle fungera för dig får du veta av din terapeut när ni jobbar med det. Av det lilla du beskrivit så låter det som ptsd (posttraumatiskt stressyndrom) och närhet/sex är för dig förknippat med det du utsatts för och därför reagerar din kropp så starkt på det. Det finns hjälp att få och jag rekommenderar att du ger KBT en chans, skulle du efter 5-6 gånger inte alls tycka det är något för dig så kan du omvärdera då.
Citera
2011-04-11, 15:47
Medlem
Philofobi82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terapeuten
KBT handlar mycket om hur tankar, känslor och beteenden hänger ihop. I den sk tredje vågens KBT ingår också delar som mindfulness och acceptans. Det finns många olika tekniker och vägar att gå för att behandla ett problem så det är så mycket mer än enkla fobier som spindlar det handlar om. Hur det skulle fungera för dig får du veta av din terapeut när ni jobbar med det. Av det lilla du beskrivit så låter det som ptsd (posttraumatiskt stressyndrom) och närhet/sex är för dig förknippat med det du utsatts för och därför reagerar din kropp så starkt på det. Det finns hjälp att få och jag rekommenderar att du ger KBT en chans, skulle du efter 5-6 gånger inte alls tycka det är något för dig så kan du omvärdera då.

Tack för ditt svar!

Ja jag ska fundera på detta med KBT!
Och jo, så känns det! Även om jag inte alla gånger ser bilder framför mig av det som har hänt, så reagerar kroppen då det kommer till förhållanden! Det känns (inuti mig) som att något hotfullt håller fast mig medan jag försöker slita mig loss. Och när jag har gjort slut så är jag fri från detta hotfulla och då känner jag mig fri!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in