2011-04-08, 19:32
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag har en Macbook OS X, och jag har nyligen köpt en extern hårddisk eftersom jag vill backupa alla filer till den.
När jag kopplade hårddisken till datorn så kommer innehållet i hårddisken upp på skärmen, alltså jag kan se vad som redan finns på den (från förra datorn) osv. Men jag kan inte föra över någonting till den från min Macbook?

När jag kopierar något och "drar" till hårddisken, så går det inte att släppa där. Och går jag in i en mapp på hårddisken och ska "klistra in" filen så funkar det inte heller?

Nu försökte jag spara en fil från internet på hårddisken när den var inkopplad i Macen, men det gick inte, utan fick ett meddelande där det stod: "(text) kan inte sparas eftersom disken, mappen eller filen är skrivskyddad. Ta bort skrivskyddet och försök igen, eller försök spara till en annan plats."

Hur tar jag bort detta skrivskyddet? Har letat på internet men hittade inget fall som mitt. Kan ingenting om datorer så är tacksam för hjälp!

Edit: Blev lång text...
Citera
2011-04-08, 19:37
Medlem
Har du haft den till en Windowsdator tidigare så antar jag att du har formaterat den som NTFS, vilket OSX endast kan läsa till.
Installera tredjepartsdrivrutiner (tex. NTFS-3G eller Paragon NTFS), eller formatera om den till HFS+
Citera
2011-04-11, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rixton
Har du haft den till en Windowsdator tidigare så antar jag att du har formaterat den som NTFS, vilket OSX endast kan läsa till.
Installera tredjepartsdrivrutiner (tex. NTFS-3G eller Paragon NTFS), eller formatera om den till HFS+

Tack så jättemycket! Ska testa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in