Eon ringde idag och frågade om jag ville sänka mitt pris från 78 öre till 52 öre men då skulle jag binda mig i 2år.
Som vanligt är jag skeptisk när företag ringer dessutom kan jag inte mycket om elpriser är det någon som kan säga om det är vettigt att binda sig.
Dom ringde igen men nu fick jag reda på att det finns olika alternativ. Det finns fast, rörlig och kombinerad fast-rörlig alla verkar ligga runt 52 öre vilket faktiskt är ganska billigt i jämförelse med andra bolag. Det bästa verkar att ta det kombinerade priset eller? Fan det är svårt med det där.
Förbrukar du mycket ström då? Räkna på hur stor förtjänsten blir för dig under två år, och fundera på om det är värt pengarna att låsa sig. Men skall du bo kvar på samma ställe och värmer huset med el så kan det nog vara idé
Fan det va ju utan skatt eller moms. Vilet är bäst om man bor i lägenhet och brukar lite ström?
Fastpris
I ett fast elavtal som vårt Fastpris binder ditt elpris för ett, två eller tre år framåt. Du vet vilket pris du betalar för elen oavsett prissvängningar på elmarknaden, det ger dig trygghet. När Fastpris kan börja gälla beror på bindningstiden i det elavtal du har idag. Alla elpriser anges i öre/kWh. Elnätsavgift tillkommer.
Fastpris
Period Elpris Energiskatt Moms Summa elpris
1 år 53,50 28,20 20,43 102,13
2 år 50,90 28,20 19,78 98,88
3 år 53,50 28,20 20,43 102,13
Rörligt pris
Rörligt elpris varierar över året och påverkas bland annat av nederbörd och nivå i vattenmagasinen. Sett över en längre tid är Rörligt pris sannolikt det lägsta, men kan variera kraftigt månad för månad.
Det Rörliga priset sätts i efterskott och är baserat på medelspotpriset (genomsnittpriset) på den nordiska elbörsen Nordpool inklusive elcertifikatavgift. Vårt påslag är 3,5 öre/kWh exklusive moms. Alla elpriser anges i öre/kWh. Elnätsavgift tillkommer.
Elpris Energiskatt Moms Summa elpris
53,19 28,20 20,35 101,74
Årsavgift tillkommer (276 kr/år exkl moms, 345 kr/år inkl moms).
Bor du i lägenhet och har låg förbrukning så består större delen av elräkningen av elnätspriser och abbonemangskostnader. Själva elen kostar bara småpengar i sammanhanget. I ditt läge skulle jag låta bli att binda mig, friheten är mer värd