Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-08, 18:57
Medlem
b.marleys avatar
Som många andra så är jag ute efter ett nytt objektiv och har hittat ngt som kallas mirror lens på ebay. http://alturl.com/8as6x "Ebay länken var skitlång"

Vet att det inte är zoom och att man missar autofokusen,Men med det lilla som jag fotar. Så klarar jag mej nog utan den.
-Finns det ngt annat negativt eller positivt.? Jämfört med ett annat NONAME ??-300 objektiv i samma prisklass.

"vill påpeka att jag fotar så lite, Att jag har precis kommit upp till 1500 bilder med min Pentax k10d"
Citera
2011-04-08, 19:31
Medlem
dr_loves avatar
http://www.photozone.de/mirror-lenses

Personligen skullle jag inte röra det där objektivet. Men titta på bilderna på sidan så får du själv se hur dom ser ut. Fattar att det är lockande med så stor brännvidd, men det finns en anledning till att dom är så billiga. Lägg på några hundringar till och köp ett Sigma/Tamron 70-300mm istället, tror att dom tillverkas för Pentax också. Men det är bara min rekommendation. Finns för runt 1300-1500. Lite dyrare, men också bättre.

Kolla bilder som har tagits med spegelobjektiv så du får din egen bedömning!

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=43131 En annan sida på svenska om spegelobjektiv.
Citera
2011-04-08, 19:31
Medlem
sommarlovs avatar
Spegeltele är bra på: kort längd och låg vikt.
Sämre är ljusstyrkan.
Bohken är kass! (Oskärpans utseende)

Det där märket verkar lågbudget så det skriker om det.
Tror inte heller den passar din Pentax.

Eftersom du har en Pentax k10, kan du använda alla objektiv med K-fattning.
Med en billig adapter kan du också använda objektiv med skruvgänga.
Det betyder att ebay har tusentals begagnade objektiv till dig, bara att välja!
Citera
2011-04-08, 22:53
Moderator
rotadents avatar
Gå in på dpreview och sök på mirror lens så hittar du långa diskussioner där de stöter och blöter fördelarna och nackdelarna med spegeltelen. Min egen uppfattning är att de inte är värda besväret. De flesta som görs och säljs billigt är skit med risig optisk kvalitet. Inget spegeltele utom Minoltas/Sonys 500mm f8 har autofokus och det objektivet är dyrt och ganska ovanligt begagnat, och finns förstås bara med Alfa-bajonett. Att fokusera manuellt med skärpedjupet som blir på de där objektiven är inte helt enkelt heller. Sen finns förstås "donut"-bokehn att ta hänsyn till (ljusprickar i bakgrunden blir donutformade vilket många tycker är väldigt fult).

Som dr_love säger så köp en traditionell zoom istället, eller alternativt ett gammalt manuellt långt tele och kör med adapter. Du kan få ett gammalt 400mm f5,6 eller dylikt märkesobjektiv för några hundringar på Tradera och ett sånt objektiv är ljusstarkare och förmodligen betydligt bättre optiskt. Eftersom även spegeltelet blir helt manuellt blir det samma hantering. Spegeltelet har ju som sagt storlek och vikt som enda fördel. Fotar du dessutom lite är det ännu mindre skäl att satsa på ett så pass udda objektiv som tar tid att lära sig att sätta skärpan med. Jag har själv kollat på spegeltele, mest för att det vore lite roligt att ha i samlingen, men det har alltid slutat med att jag har insett att jag nog aldrig skulle använda det...

Edit. Om du ändå vill satsa på ett spegeltele så kolla efter de bättre. Tamrons SP 500 Adaptall sägs vara ovanligt bra, men det brukar kosta lite mer.
Senast redigerad av rotadent 2011-04-08 kl. 22:55.
Citera
2011-04-09, 02:31
Medlem
GLYKOZs avatar
Spegeltelen har en fixerad bländare som inte går att variera pga. av sin konstruktion,vilket är en begränsning!Canon tillverkade ett 500mm spegeltele med f.8 till analoga kameror,jag har har själv ett 350mm spegeltele (tror att det är ett Vivitar) till mitt analoga hus!Använde det mest på skoj på på 80-talet,hyfsad kvalitet blev det iaf.Tveksam till ditt alternativ,spegeltelen används dock av många amatörastronomer pga av sin kompakthet o lätta vikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in