2011-04-08, 15:59
Medlem
Jag undrar om Google trends är det bästa sättet för att ta reda på vad som är populärast i världen? Räcker Internet som enda källa i det läget?

Än så länge har jag inte hittat ett endaste ord som är mer populärt än "facebook" vilket är lite intressant Snacka om världsfenomen...
Citera
2011-04-08, 16:13
Bannlyst
I africa så kan fatiga bönder veta vad coca cola är men inte facebook.
Citera
2011-04-08, 16:17
Medlem
PourchGhoulss avatar
Är det inte så att 90% av världens befolkning vet vad Coca-Cola är för något?
Citera
2011-04-08, 16:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohansson
Jag undrar om Google trends är det bästa sättet för att ta reda på vad som är populärast i världen? Räcker Internet som enda källa i det läget?

Det beror ju på vad du definerar "världen" som för område. Hur många procent av världens invånare har ens tillgång till Google t.ex.?
Citera
2011-04-08, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Det beror ju på vad du definerar "världen" som för område. Hur många procent av världens invånare har ens tillgång till Google t.ex.?

Jag räknar nog grovt med att de procent som inte har tillgång till internet utgör en mindre procent än vad som kan konkurrera med Facebook. Med andra ord, även om alla de länder som inte har internet skulle av en orimlig anledning ha ett gemensamt intresse, typ coca cola så skulle det aldrig kunna komma upp i samma mängd människor som gillar facebook. Men det är bara en magkänsla och har ingen grund egentligen, därför jag frågar =)

En grov uppskattning av hur många träffar på google man får på ordet facebook (9 miljarder) jämfört med kombinationen "a OR p OR s" (25 miljarder) visar att facebook utgör typ 30% av alla indexerade sidor på internet! Helt galet.
Citera
2011-04-08, 21:49
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joohansson
Jag räknar nog grovt med att de procent som inte har tillgång till internet utgör en mindre procent än vad som kan konkurrera med Facebook. Med andra ord, även om alla de länder som inte har internet skulle av en orimlig anledning ha ett gemensamt intresse, typ coca cola så skulle det aldrig kunna komma upp i samma mängd människor som gillar facebook. Men det är bara en magkänsla och har ingen grund egentligen, därför jag frågar =)

Nu är det ungefär 30% av jordens befolkning som har tillgång till internet vilket gör att 70% alltså inte har det. Där har ju t.ex. Coca Cola en enormt mycket större andel än Facebook. Därför tror jag lätt att Coca Cola är större än Facebook.
Facebook är mer ett i-landsfenomen än ett världsfenomen. Såklart är Facebook stort och finns över hela världen, men nackdelen att man måste ha ström, kompisar på sajten, en dator och en internetuppkoppling samt att sajten bara funnits i några år gör Coca Cola garanterat är mer känt globalt.
Citera
2011-04-08, 22:40
Medlem
HIDEKAI11s avatar
Jag skulle nog säga ett av världens största fenomen är brödrosten.
Den tog hela världen med storm och slog alla med häpnad.
Citera
2011-04-09, 00:42
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HIDEKAI11
Jag skulle nog säga ett av världens största fenomen är brödrosten.
Den tog hela världen med storm och slog alla med häpnad.
I så fall är väl kaffebryggaren större..?
Citera
2011-04-09, 00:47
Medlem
a25zkmiz-premiums avatar
Facebook kommer att gå till historien, men att kalla det ett världsfenomen är egentligen för tidigt att säga då vi på sätt och vis har gått in en IT-bubbla 2.0 (1.5?)

Men visst är det så att Facebook har förändrat (de som använder facebook) människors sociala liv.

Tips på en länk som berör detta ämne --> 40 People Who Changed The Internet
Senast redigerad av a25zkmiz-premium 2011-04-09 kl. 00:49.
Citera
2011-04-09, 01:26
Medlem
HIDEKAI11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
I så fall är väl kaffebryggaren större..?

Kanske, jag bara skämtade.
Citera
2011-04-10, 11:05
Medlem
Det är svårt att jämföra en dryck med ett socialt medium. Fler kanske vet vad coca cola är för något men det finns nog fler som spenderar 5 timmar per dag på facebook än som dricker cola 5 timmar per dag =) Det jag menade egentligen var nog hur mycket tid av folks liv som någonting upptar.

Det är alltid intressant när moderna tekniktermer blir en del av vardagen och det känns inte konstigt längre när de snackar om google, youtube och facebook på nyheterna, i böcker eller i filmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in