Tjena.
Tro jag har hittat rätt kategori, annars får nån moderator gärna flytta trån.
Jag o ett par kompisar tänkte fara till Norge 2-3 dagar i början på Maj för att söka jobb. Då tänkte vi köpa mat och alkoholen i Östersund.
Men är det bäst att gå nånstans och växla till norska kronor eller kan man lika gärna låta dom vara på konto och betala via internetbanken, t.ex till vandrarhemmet som vi ska på bo o.s.v?
Jag har hört att om man betala med svenska pengar i Norge så tar dom en ganska stor avgift.
det är skitdyrt att betala med svensk valuta i Norge.. växla innan är mitt råd..betala över nätet kan åxå innebära avgifter för varje transaktion. Kolla med din bank.
Has en bra helg..å trevlig tur.
Har ni inte Visa/Mastercard? Att betala vandrarhem osv. över internetbank till utländska konton medför ofta höga avgifter. Då är det bättre att köpa lite kontanter på Forex.
beror väldigt mycket på vilken bank man har. vissa banker tar inga avgifter alls medans andra tar både växlingsavgift och procentpåslag på växelkursen. det bästa torde vara att starta ett norskt konto i en av bankerna som finns i både sverige och norge, typ nordea eller swedbank och sen föra över inom banken mellan de olika valutakontona.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!