2011-04-07, 19:54
Medlem
netcasts avatar
Tjenare Flashback, har fastnat i troligtvis det tidigaste stadiet(?) av installationen.
När jag startar datorn skall ju installationen starta innan operativsystemet (ska köra dual-os). Det jag har gjort är att jag bränt ner "ubuntu-10.10-desktop-i386.iso" till en CD-R skiva. Sedan har jag gått in i BIOS och ändra start prioriteringen så CD-läsaren startas först.

Men ingenting händer, Windows startas upp som vanligt och jag försöker igen.
Lyckas inte hitta något vettigt svar, så nu vänder jag mig till kära flashback.

Tack på förhand!
-Netcast
Citera
2011-04-07, 20:08
Medlem
Jrgens avatar
Är du säker på att du har bränt skivan rätt? Alltså att du brände den som en iso och inte bara lade iso-filen på en vanlig data-CD?
Citera
2011-04-07, 20:21
Medlem
netcasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
Är du säker på att du har bränt skivan rätt? Alltså att du brände den som en iso och inte bara lade iso-filen på en vanlig data-CD?

Osäker, mycket möjligt att det kan vara här felet ligger, vet att jag endast slängde in filen på CD'n och tryckte på bränn. Ska göra det en gång till, får se om jag kan behärska konsten denna gång.
Återkommer!
Citera
2011-04-07, 20:40
Medlem
Jrgens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netcast
Osäker, mycket möjligt att det kan vara här felet ligger, vet att jag endast slängde in filen på CD'n och tryckte på bränn. Ska göra det en gång till, får se om jag kan behärska konsten denna gång.
Återkommer!
De flesta program har en funktion där du kan välja att bränna just iso-filer. Se om du kan hitta någon sådan och använd den.
Citera
2011-04-07, 22:08
Medlem
netcasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jrgen
De flesta program har en funktion där du kan välja att bränna just iso-filer. Se om du kan hitta någon sådan och använd den.

Poäng till dig, det funkade och jag slapp undan fler problem!
Visste inte att Ubuntu var såhär underbart!
Citera
2011-04-10, 11:32
Medlem
gurrot72s avatar
Du kan bränna på usb-sticka med. Med programmet unetbootin. Man spar mycket skivor då om man inte har rewritable.
Citera
2011-04-11, 12:54
Medlem
Zoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurrot72
Du kan bränna på usb-sticka med. Med programmet unetbootin. Man spar mycket skivor då om man inte har rewritable.
Det förutsätter att man har en dator som kan boota från USB, så klart.

Sen var det någon distro som jag hade problem att lägga över på USB med unetbootin, kommer dock inte ihåg vilken. Men i överlag är den väldigt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in