Kollade igenom alla matrix filmer idag. Vilket underbart sätt att filosofera dessa filmer är. Agent Smith karaktären är helt klart min favorit och jag vill diskutera Neos svar till en av hans repliker från den sista filmen.
Agent Smith: Why, Mr. Anderson? Why do you do it? Why get up? Why keep fighting? Do you believe you're fighting for something? For more than your survival? Can you tell me what it is? Do you even know? Is it freedom? Or truth? Perhaps peace? Could it be for love? Illusions, Mr. Anderson. Vagaries of perception. The temporary constructs of a feeble human intellect trying desperately to justify an existence that is without meaning or purpose. And all of them as artificial as the Matrix itself, although only a human mind could invent something as insipid as love. You must be able to see it, Mr. Anderson. You must know it by now. You can't win. It's pointless to keep fighting. Why, Mr. Anderson? Why? Why do you persist?
Neo: Because I choose to.
Det är uppenbart att Smith beskriver den nihilistiska insikten och Neo håller med. Det är också underförstått att Neo är mänsklig och har fri vilja.
Därför får jag en känsla av att Neo driver med honom ungefär så här: Jag väljer för att jag kan välja, jag behöver ingen anledning eller mening till skillnad mot dig. Hur tolkar ni det?
Här är youtubeklippet om ni vill se själva kontexten till dialogen...
Kollade igenom alla matrix filmer idag. Vilket underbart sätt att filosofera dessa filmer är. Agent Smith karaktären är helt klart min favorit och jag vill diskutera Neos svar till en av hans repliker från den sista filmen.
Agent Smith: Why, Mr. Anderson? Why do you do it? Why get up? Why keep fighting? Do you believe you're fighting for something? For more than your survival? Can you tell me what it is? Do you even know? Is it freedom? Or truth? Perhaps peace? Could it be for love? Illusions, Mr. Anderson. Vagaries of perception. The temporary constructs of a feeble human intellect trying desperately to justify an existence that is without meaning or purpose. And all of them as artificial as the Matrix itself, although only a human mind could invent something as insipid as love. You must be able to see it, Mr. Anderson. You must know it by now. You can't win. It's pointless to keep fighting. Why, Mr. Anderson? Why? Why do you persist?
Neo: Because I choose to.
Det är uppenbart att Smith beskriver den nihilistiska insikten och Neo håller med. Det är också underförstått att Neo är mänsklig och har fri vilja.
Därför får jag en känsla av att Neo driver med honom ungefär så här: Jag väljer för att jag kan välja, jag behöver ingen anledning eller mening till skillnad mot dig. Hur tolkar ni det?
Här är youtubeklippet om ni vill se själva kontexten till dialogen...
Jag tror att du har rätt. Han säger att han är en människa, medan Smith är en primitiv maskin.
Ja visst, han väljer själv att kämpa. Men det är samtidigt hans kämpande som skapar hans fiender, när han till sist ger upp så försvinner samtidigt dessa.
Utan kamp finns det inga fiender.
Samma sak gäller oss människor. När vi inser att vi inte behöver kämpa, att vi själva kan välja att inte göra det, då inser vi också att det inte finns något att kämpa mot.
Väljer vi att kämpa, då kommer vi få motståndare att kämpa mot.
Att han själv väljer att kämpa innebär att han även kan välja att inte kämpa, vilket han gör i slutet. Då uppstår paradiset.
Eller med andra, det är vi människor som skapar vårat eget helvete. Vi har fullkomlig makt över om vi ska leva i helvetet eller paradiset. Fortsätta kämpa eller sluta kämpa.
EDIT: för att vara övertydlig: kamp = helvete, icke-kamp = paradis. Så att ingen får för sig något annat.
Senast redigerad av QEX13 2011-04-07 kl. 19:55.
bästa citatet är ändå : "your mind makes it real".
för det är så jävla sant! det finns ingen universiell sanning. allt är det vi tror att det är. för om vi tror det, verkligen vet det, så blir det verkligheten.
edit: det vore kul med mera citat från den filmen!
det är nog den filmen jag sett flest ggr. minst 10!
finns massor att läsa på fler ställen också, men grejen är att jag tycker den symboliserar vår nutid så mycket!
speciell det här med att människorna bara är batterier för dom som styr (dvs politiker och makthavare) och genom att arbeta och producera så är vi vanliga bara ett kugghjul i maskineriet, medans dom andra sitter bakom ratten och styr och många människor nöjer sig med att som robotar utan att utveckla sin andliga sida och "vakna upp"!
Senast redigerad av uffepuffe 2011-04-08 kl. 12:47.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!