2011-04-07, 20:02
Medlem
LokalaNyheters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfume-V
Jag vet inte. För att jag är bensad kanske.

förklarar saken..

Jag frågade en vän som är rätt kunnig inom detta område och enligt han sparas alla msn loggor hos "microsoft" eller någon annan stans på en server..

Vilket är rätt troligt med tanke på dagens teknik och hur stora msn loggor är.. Sen så finns det säkert någon huvudbas i Sverige som dom finns på..

Sen en fråga jag undrar.. Hur är det med FRA? kan dom se / spara?
Citera
2011-04-07, 20:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LokalaNyheter
Sen en fråga jag undrar.. Hur är det med FRA? kan dom se / spara?
Jag har för mig att jag hört talas om det där, att FRA kan se MSN-konversationer, men om man laddar ner Simp Lite (båda parter måste ha den installerad), så kan de inte göra det då MSN-konversationerna blir krypterade. Men jag är inte alls säker. Har bara för mig att jag hört/läst det när FRA var nytt.
Citera
2011-04-07, 20:44
Medlem
Skaffa simplite har alltid funkat utan problem! =)
Citera
2011-04-07, 20:51
Medlem
henke1984s avatar
Om du är rädd att polisen ska hugga din dator så - Kryptera den.

Ladda ner compusec eller truecrypt och kör igång

Citat:
Men måste de inte ta min dator i beslag då, för att se den historiken, eller hur fungerar det?
Citera
2011-04-07, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av henke1984
Om du är rädd att polisen ska hugga din dator så - Kryptera den.

Ladda ner compusec eller truecrypt och kör igång
Jag är absolut inte rädd att de skall ta min dator. Det jag oroar mig över är att de kan se vad som skrivs live över MSN. Inte för att jag tror risken är särskilt stor att de gör det. Men jag skall hur som helst börja använda Simp Lite, och be alla drogbekanta skaffa det (för det fungerar ju endast om båda har det installerat).
Citera
2011-04-07, 20:55
Bannlyst
Använd Skype annars. Där är krypteringen inbakad. Både samtal och chatt.
Citera
2011-04-07, 22:36
Medlem
Subject9s avatar
De behöver inte din dator, historiken finns hos Microsoft i deras MSN-avdelning lagrad på servrar. Microsoft sparar alla konversationer i minst 3 år eller något sådant, så ifall du har skrivit det, så har dem det och polisen behöver inte din dator. Men det är högst osannorlikt att polisen skulle kolla upp dig för tex ringa narkotika osv på msn, då skulle de inte göra annat än att jaga personer som hävdar sig använda droger, de använder funktionen mer för att fånga större fiskar så att säga.
Citera
2011-04-08, 07:16
Medlem
TMMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subject9
De behöver inte din dator, historiken finns hos Microsoft i deras MSN-avdelning lagrad på servrar. Microsoft sparar alla konversationer i minst 3 år eller något sådant, så ifall du har skrivit det, så har dem det och polisen behöver inte din dator. Men det är högst osannorlikt att polisen skulle kolla upp dig för tex ringa narkotika osv på msn, då skulle de inte göra annat än att jaga personer som hävdar sig använda droger, de använder funktionen mer för att fånga större fiskar så att säga.

Vilken "funktion"?
Citera
2011-04-08, 08:55
Medlem
TrollkarlenLurifixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Subject9
Fel forum indd.

OnT: Polisen kan mycket precis se vad du skrivit över MSN genom att efterfråga historiken, de har rätt till det numera (tack staten). Det du ska vara medveten om är att (förmodligen) så är många ord nyckelord, alltså när du skriver vissa sorters ord tillräckligt många gånger så loggas det.

Bästa är att skriva via hushmail eller bara helt enkelt snacka IRL : )
Hushmail är inte säkert, dom har lämnat ut enorma mängder mail till polisen i drogsammanhang.
Det är känt sedan flera år tillbaks, jag förstår inte varför folk fortfarande rekommenderar dom.

Det bästa vore att skippa MSN helt.
Allt du skriver på MSN går genom Microsofts servrar och dom loggar allt.. använd IRC istället med kryptering.
Det är inte svårt, vilken idiot som helst kan följa en guide hur man gör.
Om dina vänner/köpare/säljare inte använder det så får du helt enkelt säga åt dom att använda det eller så skiter du i att göra affärer med dom.

Dom som prioriterar säkerheten först åker inte dit.
Senast redigerad av TrollkarlenLurifix 2011-04-08 kl. 08:58.
Citera
2011-04-08, 09:10
Medlem
narkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollkarlenLurifix
Hushmail är inte säkert, dom har lämnat ut enorma mängder mail till polisen i drogsammanhang.
Det är känt sedan flera år tillbaks, jag förstår inte varför folk fortfarande rekommenderar dom.

Det bästa vore att skippa MSN helt.
Allt du skriver på MSN går genom Microsofts servrar och dom loggar allt.. använd IRC istället med kryptering.
Det är inte svårt, vilken idiot som helst kan följa en guide hur man gör.
Om dina vänner/köpare/säljare inte använder det så får du helt enkelt säga åt dom att använda det eller så skiter du i att göra affärer med dom.

Dom som prioriterar säkerheten först åker inte dit.

Visst kan det vara så att allt går genom ms servrar å loggas, men du förstår kör man tex simp/pro/lite så krypteras texten som skickas, dvs varken staten eller ms kan se vad fan som skrivs, blir bara massa konstiga tecken osv.
Citera
2011-04-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ja, men då måste snuten först ta datorn i beslag innan de kan se konversationerna? Jag tänkte om de på något sätt kunde följa dem direkt live.

Nej Microsoft lämnar ut loggarna till polisen om dom ber om det, det gjorde dom till polisen när jag satt häktad..
Citera
2011-04-10, 11:04
Medlem
Varulvs avatar
Drogakuten --> Brott och Brottsbekämpning

/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem