2011-04-07, 18:27
Medlem
ninjakillers avatar
Gokväll..

Har införskaffat mig en stationär dator, nått plock från komplett som man fick sätta ihop själv.
Den funkar som en riktigt klocka, verkar inte vara nått större fel.
Mer än att jag endast kan starta datorn med reset knappen.
Det första som kommer upp i huvudet, är att det kan vara någon slags felkoppling. Men kvittar hur jag kopplar om sladdarna som går till reset och power knapparna, så går det bara starta med reset knappen.

Nu till min fråga, är det någon annan som haft detta i min ögon underliga problem? Om mot förmodan någon haft det, hur fixade ni detta?

Hoppas inlägget kom rätt, annars får mod gärna flytta det.
Citera
2011-04-07, 18:34
Medlem
MLNWs avatar
Tror du kopplat fel ändå om jag ska vara ärlig. Dubbelkolla emot modekortets manual en gång till. Om inte, så är väl antagligen pw kabeln sönder någonstans.
Citera
2011-04-07, 18:40
Medlem
ninjakillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLNW
Tror du kopplat fel ändå om jag ska vara ärlig. Dubbelkolla emot modekortets manual en gång till. Om inte, så är väl antagligen pw kabeln sönder någonstans.

Har kollat detta, och det sitter på sin plats enligt den.
Risken finns ju, men man tycker ju ändå den ska vara hel och fin när datorn är ny. Men allt kan ju hända helt klart.
Får väl se om man kan få tag i en ny kabel till pw knappen och kolla det på de viset. Eller så får jag leva med en reset knapp som sköter power knappens jobb, och inte ha någon reset knapp överhuvudtaget.

Om inget annat, så är problemet rätt irriternade när man gång på gång försöker starta med pw knappen, tills man efter ett par gånger kommer på varför den inte startar :P
Citera
2011-04-07, 18:45
Medlem
MLNWs avatar
Så kan du ju inte ha det, ofärdigt och inte fungerande funkar inte!!

Riv isär det och de om du hittar något på kabeln/kontakten i fronten. Blir nog svårt att säga att det är något som gått sönder över leveransen, men de flesta stora företagen i Sverige brukar vara schysta och skicka hem lite nya kablar osv om saker inte funkar.
Citera
2011-04-07, 18:55
Medlem
ninjakillers avatar
Jag får väl ta och göra som du säger, och riva i sär allt igen och kolla mig fram ännu mer.

Får jag inte rätt på det så har jag ju inte mycket till alternativ, mer än att ha det "ofärdigt och inte fungerande"..
Citera
2011-04-07, 18:57
Medlem
MLNWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ninjakiller
Jag får väl ta och göra som du säger, och riva i sär allt igen och kolla mig fram ännu mer.

Får jag inte rätt på det så har jag ju inte mycket till alternativ, mer än att ha det "ofärdigt och inte fungerande"..

Är det inget fel på kabeln, testa och dra en ny. Funkar inte detta så kan det ju faktiskt vara fel på moderkortet - och självklart ska du då reklamera. Inte fan bygger man ihop något som inte funkar till 100% och sen bara har det så. Antagligen ska du ha sakerna en längre tid, lika bra att göra rätt från början.
Citera
2011-04-07, 19:07
Medlem
ninjakillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MLNW
Är det inget fel på kabeln, testa och dra en ny. Funkar inte detta så kan det ju faktiskt vara fel på moderkortet - och självklart ska du då reklamera. Inte fan bygger man ihop något som inte funkar till 100% och sen bara har det så. Antagligen ska du ha sakerna en längre tid, lika bra att göra rätt från början.

Jag har nu fått det till att bli rätt. Nu funkar pw knappen till det den ska vara till, och reset knappen gör sitt jobb med. I vanlig ordning var det så klart jag som kollat och tolkat helt fel.

Tacksam för den hjälp du har givit mig :P

Tråden kan ni göra vad ni vill med nu. Saken är fixad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in