• 1
  • 2
2011-04-07, 16:33
Medlem
swe021s avatar
Tjena.

Jag har nyligen fått stora problem med mitt ram minne.. jag ser att jag just nu använder 91 % av mitt RAM minne och 70 % av SWAP usage och detta känns inte som lovande siffror...
Kan det vara så att något av mina RAM minnen har gått sönder möjligtvis? Jag har kollat och enda sättet att kolla minnena verkar vara ganska komplicerat..? Jag är inte så insatt och ni får hemskt gärna hjälpa mig.

RAM: 4 GB Corsair Dominator 1600 C9, exakta modellen har jag inte tillgång till då kartongen till dom försvann i senaste flytten..
Citera
2011-04-07, 16:35
Medlem
kolla i aktivitetshanteraren vad som använder så mycket minne?
Citera
2011-04-07, 16:43
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Just_Ice
kolla i aktivitetshanteraren vad som använder så mycket minne?

Klantigt att inte tänka på det innan... suck!

Det var google chrome som lyckades dra 1.5 gig av mitt ram minne... är det verkligen normalt?
Citera
2011-04-07, 16:46
Medlem
under fliken prestanda, hur mycket har du totalt och hur mycket har du använt?
jag tror knappast att chrome tar upp 1.5 gig och nej det är inte normalt.
det är inte 150mb då?
Citera
2011-04-07, 16:49
Medlem
swe021s avatar
Citat:
under fliken prestanda, hur mycket har du totalt och hur mycket har du använt?
jag tror knappast att chrome tar upp 1.5 gig och nej det är inte normalt.
det är inte 150mb då?

3.4 har jag använt och nej det var verkligen 1.5 gig för när jag stängde ner chrome så drogs det ner till strax under 2 sammanlagt... kör firefox nu istället och nu använder jag under 50 % av mitt ram minne med lika många flikar som jag hade när jag använde chrome
Citera
2011-04-07, 16:52
Medlem
3,4 är rätt mycket ändå, har du en massa applikationer igång i bakgrunden eller?
kör man windows 7 utan några program på så brukar man väl ligga runt 1,5 eller så..
gissar annars på att du hade jävligt många flikar uppe eller att du var inne på nån sida med nån flashskit i bakgrunden som käkade minne
Citera
2011-04-07, 16:53
Medlem
swe021s avatar
Citat:
3,4 är rätt mycket ändå, har du en massa applikationer igång i bakgrunden eller?
kör man windows 7 utan några program på så brukar man väl ligga runt 1,5 eller så..
gissar annars på att du hade jävligt många flikar uppe eller att du var inne på nån sida med nån flashskit i bakgrunden som käkade minne

Jag ligger på 2.04 nu med firefox och exakt samma flikar och exakt lika många då också såklart...

Jo jag har ganska många program igång men nu har jag lika många men med ett helt annat resultat.. ska testa installera om chrome och se om det blir någon skillnad..
Citera
2011-04-07, 17:03
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swe021
Jag ligger på 2.04 nu med firefox och exakt samma flikar och exakt lika många då också såklart...

Jo jag har ganska många program igång men nu har jag lika många men med ett helt annat resultat.. ska testa installera om chrome och se om det blir någon skillnad..

Såhär blev resultatet:

Utan varken firefox eller chrome så använder jag 1.64 gig ram, efter ominstallation av chrome, med exakt samma flikar som tidigare så gick det upp från 1.64 till i skrivandets stund 2.34 gig, nu använder alltså chrome "bara" 0.72 gig, hälften än tidigare och jag har samma plugins som tidigare nu också... måste ha varit någon bugg!!

0.7 gig för chrome med 8 plugins och 11 flikar är väll normalt att förvänta sig?
Citera
2011-04-07, 17:05
Medlem
beror helt på vad det är för sidor men det verkar rimligt.

se till att stänga ner lite grejer om ditt minne börja bli fullt bara. om du börjar använda swapminnet så kommer det gå så himla segt... alternativt köpa mer minne
Citera
2011-04-07, 17:10
Medlem
swe021s avatar
Citat:
beror helt på vad det är för sidor men det verkar rimligt.

se till att stänga ner lite grejer om ditt minne börja bli fullt bara. om du börjar använda swapminnet så kommer det gå så himla segt... alternativt köpa mer minne

Mjo jag märkte det hehe

Tackar för hjälpen iaf
Citera
2011-04-07, 17:12
Medlem
swe021s avatar
Citat:
Mjo jag märkte det hehe

Tackar för hjälpen iaf

Förresten, även fast jag nu bara använder 60 % av mitt minne så står det att jag använder 40 % av mitt SWAP minne.. är det normalt, jag har fått för mig att SWAP borde vara på noll nu?
Citera
2011-04-07, 17:35
Medlem
dempa69s avatar
Citat:
Förresten, även fast jag nu bara använder 60 % av mitt minne så står det att jag använder 40 % av mitt SWAP minne.. är det normalt, jag har fått för mig att SWAP borde vara på noll nu?
Windows skapar alltid en swap, oavsett om den används eller inte. Pagefile.sys har jag för mig att den heter. Oavsett om den används eller inte så finns den där. Om du har som du säger 4 gb RAM så har jag för mig att din pagefile bör ligga på 6 gb. Använd eller inte, den finns där.
Om din hd lampa börjar blinka mycket så kanske du bör undersöka, annars är det normalt antar jag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in