• 1
  • 2
2011-04-07, 14:04
Medlem
Fyra20s avatar
Jag vet att det finns trådar i ämnet redan men jag fann inte svaret jag ville ha.
Jag är lite av en nybörjare och behöver lite hjälp
Ser det här träningsschemat bra ut?
Måndag: armar, bröst och axlar.
Tisdag: ben, mage och rygg
Onsdag: armar, bröst och axlar.
Torsdag: ben, mage och rygg
Söndag: Löpning 40-50 min.
Låter det bra eller?
Många säger att man inte ska kombinera styrketräning med konditionsträning, men jag vill få mer muskler + förbränna fett, så ser det okej ut eller ska jag göra på ett helt annat sätt?
Uppskattar svar / newbie
Senast redigerad av Fyra20 2011-04-07 kl. 14:14.
Citera
2011-04-07, 14:08
Medlem
goin-xxxls avatar
Rygg dagen efter axlar är väll inte att föredra.
Och det där med att kombinera kondition och styrka gäller självklart under samma pass pga att din kropp intar ett katabolt tillstånd blablablabla.
Citera
2011-04-07, 14:10
Medlem
Du förlorar fett genom att ligga på ett energiunderskott, inte genom att löpträna, även om det är en bra energiförbrännare. Kondition är bra för hälsan och kan vara bra att ha med ändå i sitt pass eftersom det snabbar på återhämtningen med bra kondition. Det har en viss negativ påverkan på styrketräningen, men med ett pass i veckan skulle jag bli förvånad om det gav märkvärdiga negativa effekter. Kör HIIT issåfall om du är orolig.
Citera
2011-04-07, 14:14
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goin-xxxl
Rygg dagen efter axlar är väll inte att föredra.
Och det där med att kombinera kondition och styrka gäller självklart under samma pass pga att din kropp intar ett katabolt tillstånd blablablabla.
Jag ändrade lite, ser det bättre ut?
Intar man ett katabolt tillstånd om man tränar kondition? Går det att springa en halvtimme och sedan gå över till styrketräning under samma pass eller funkar det inte?
Senast redigerad av Fyra20 2011-04-07 kl. 14:20.
Citera
2011-04-07, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fyra20
Intar man ett katabolt tillstånd om man tränar kondition? Går det att springa en halvtimme och sedan gå över till styrketräning under samma pass eller funkar det inte?
Splitta så mycket som det går. Styrketräning är ännu mer katabolt - till ungefär en timma efter träningen. Men framförallt så ställer kroppen och nervsystemet in sig på fel sorts träning. En rad signalmekanismer ger i slutändan större muskler, en massa andra signalmekanismer ger kondition och uthållighet - där de påverkar styrketräningen negativt. Här förklaras mer dataljer:
http://traningslara.se/muskelbyggnin...ng-funkar-det/
http://traningslara.se/att-kombinera...pa-basta-satt/
Citera
2011-04-07, 18:37
Medlem
goin-xxxls avatar
Citat:

Haha men vadfan nu har du ju Axlar och rygg och sedan axlar igen och sedan rygg igen 4 dagar i rad?
Du tränar ju främre axlar lite utav bröstpassen och bakre på rygg passen dessutom.
Du bör splitta lite mer på dina pass
Citera
2011-04-07, 18:43
Medlem
Citat:
Haha men vadfan nu har du ju Axlar och rygg och sedan axlar igen och sedan rygg igen 4 dagar i rad?
Du tränar ju främre axlar lite utav bröstpassen och bakre på rygg passen dessutom.
Jo han bör lägga in en vilodag/konditionsdag på tredje dagen. Det är inget problem att använda baksida axlar och framsida axlar efter varandra. De är ju antagonister och används inte vid samma rörelser.
Citera
2011-04-07, 18:48
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
På vilket sätt blir det rygg 4 dagar irad?
Help a newbie out
Jag vet inte vilka muskler som tränas i samband med andra muskler, allt jag vet är jag vill träna armar, axlar, mage, rygg och ben.
Varje muskelgrupp 2 dagar i veckan, förutom ben som får vara 1 gång + 2 jogging/springpass.
Om du känner att du orkar får du gärna hjälpa mig?
Uppskattar!
Citera
2011-04-07, 18:56
Medlem
Citat:
På vilket sätt blir det rygg 4 dagar irad?
Help a newbie out
Jag vet inte vilka muskler som tränas i samband med andra muskler, allt jag vet är jag vill träna armar, axlar, mage, rygg och ben.
Varje muskelgrupp 2 dagar i veckan, förutom ben som får vara 1 gång + 2 jogging/springpass.
Om du känner att du orkar får du gärna hjälpa mig?
Uppskattar!
Ben - (korsrygg) - (mage) - (vader)
Korsrygg - överrygg - (underarmar)
Bröst - framsida axlar - triceps
Överrygg - biceps - (baksida axlar) - (underarmar)
Det beror på vilka övningar man kör. Därför är några inom parentes. Det såg bra ut. Men på onsdagen får du gärna köra något annat; t ex.
Onsdag: Vila/Kondition
Torsdag: armar, bröst och axlar.
Fredag: ben, mage och rygg/kondition
Lördag: Vila/kondition
Söndag: Vila/Kondition
Citera
2011-04-07, 20:03
Medlem
Fyra20s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Ben - (korsrygg) - (mage) - (vader)
Korsrygg - överrygg - (underarmar)
Bröst - framsida axlar - triceps
Överrygg - biceps - (baksida axlar) - (underarmar)
Det beror på vilka övningar man kör. Därför är några inom parentes. Det såg bra ut. Men på onsdagen får du gärna köra något annat; t ex.
Onsdag: Vila/Kondition
Torsdag: armar, bröst och axlar.
Fredag: ben, mage och rygg/kondition
Lördag: Vila/kondition
Söndag: Vila/Kondition
Tack!
Citera
2011-04-07, 20:26
Medlem
Tycker du ska läsa detta inlägget en gång till. Viktig skit =) Beroende på hur mycket du vil gå ner kan du ju banta i början och träna gym. Sen när du är tillräckligt smal så börjar du bulka upp och bygga muskler ordentligt. Sen en deff på det och sen bulka upp på nytt. Då kommer det så väldigt bra ut om några år (ifall du gör rätt, krävs ju en del kunskap som med allt annat). : )

Citat:
Du förlorar fett genom att ligga på ett energiunderskott, inte genom att löpträna, även om det är en bra energiförbrännare. Kondition är bra för hälsan och kan vara bra att ha med ändå i sitt pass eftersom det snabbar på återhämtningen med bra kondition. Det har en viss negativ påverkan på styrketräningen, men med ett pass i veckan skulle jag bli förvånad om det gav märkvärdiga negativa effekter. Kör HIIT issåfall om du är orolig.
Citera
2011-04-07, 21:08
Medlem
Citat:
Märker nu att jag råkat skriva pass när jag menar schema. Ursäkta TS, det måste ha förvirrat dig enormt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in