2011-04-07, 08:32
Medlem
Rulzas avatar
Hej!
Jag har fått ett problem med min dator, jag har fått S.M.A.R.T Failure. Efter att ha googlat runt lite har jag förstått att detta innebär att min hårddisk är på väg att krascha. Nu är det så att jag undrar varför man får S.M.A.R.T Failure, och när den förväntas att krascha?

Anledningen till att jag undrar är för att jag hetsade min kära bror häromdagen vilket resulterade i att han tog tag i min dator och kastade den så hårt han kunde i soffan. Efter det gick datorn extremt långsamt, så jag beslöt mig för att omformatera datorn. Efter att ha omformaterat datorn fick jag ett säkerhetsmeddelande där det stod att jag skulle säkerhetskopiera mina filer eftersom hårddisken var på väg att krascha. Jag startade om datorn, och fick detta meddelande:

SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: XXX-XXX-XXX-XXX
Warning: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.
Press F1 to continue

Nu är min fråga, har S.M.A.R.T Failure något att göra med att min bror kastade datorn hårt i soffan (med andra ord, kan jag kräva honom på ersättning) eller är det bara en ren tillfällighet? Samt ungefär hur länge väntas datorn att hålla efter att ha fått S.M.A.R.T Failure? Det är ganska irriterande att inte kunna göra arbeten eftersom man vet att datorn kan krascha närsom.

Tack på förhand.
Citera
2011-04-07, 08:43
Medlem
Tihihis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Nu är min fråga, har S.M.A.R.T Failure något att göra med att min bror kastade datorn hårt i soffan (med andra ord, kan jag kräva honom på ersättning) eller är det bara en ren tillfällighet? Samt ungefär hur länge väntas datorn att hålla efter att ha fått S.M.A.R.T Failure? Det är ganska irriterande att inte kunna göra arbeten eftersom man vet att datorn kan krascha närsom.

Det har högst troligen att göra med att din bror kastade runt datorn. Hårddisken är mycket känslig.

Den kan gå sönder idag, kanske i morgon eller om en vecka. Ta backup nu genast om du har något viktigt du inte vill bli av med.
Citera
2011-04-07, 08:43
Medlem
macka-pärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rulza
Jag startade om datorn, och fick detta meddelande:

SMART Failure Predicted on Hard Disk 0: XXX-XXX-XXX-XXX
Warning: Immediately back-up your data and replace your hard disk drive. A failure may be imminent.
Press F1 to continue

Tack på förhand.

Du bör kopiera allt viktigt från hårddisken så snart som möjligt. När du får det meddelande du beskriver så kan disken krascha bortom all räddning när som helst. Förra gången jag fick detta felmeddelande så var hårddisken onåbar vid nästa boot.

Och vad gäller din bror; Det finns ett klart samband mellan orsak och verkan. Med andra ord; han skall självklart ersätta dig. Pajar han dina grejer så får han ta den ekonomiska smällen.
Citera
2011-04-07, 08:46
Medlem
pundarfans avatar
det hände samma för mitt ex , alltså hårddisken som bla. består av rörliga delar kan ta skada av sådant handhavande.. den kan krascha , kanske idag eller om 4veckor...
Citera
2011-04-07, 08:53
Medlem
Rulzas avatar
Tack så hemskt mycket för alla svaren, väldigt uppskattat!
Citera
2011-04-07, 09:01
Medlem
Hårddiskens läshuvud svävar ovanför skivan på en 200-dels hårtjockleks avstånd i flera tusentals varv per minut. Det är som att flyga ett jumbojet en decimeter ovanför marken. Och ett fingeravtryck är då som en stor bergvägg för flygplanet. Att skaka hårddisken kan med andra ord leda till skador.

http://www.epicdatarecovery.com/head_to_disk_gap.jpg

Har läshuvudet en gång rispat i disken så finns det mikroskopiska flisor och damm i som snabbt sliter sönder resten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in