2011-04-07, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeonpZycho
Det har jag aldrig varit med om. Och det är något som inte känns helt okej heller.

Det ska absolut vara en frivillighet!

Jag själv är inte så aktiv i kårlivet, jag är på ett och annat event, väldigt sällan. Jag har aldrig uppfattat det som att något sett det som att jag engagerar mig för lite.

Enligt mig är de som du beskriver minst lika trångsynta som de som ser ner på hela kårlivet i sig.

Det Dest88 beskriver är ju en av en jävla massa anledningar till att en hel del folk ser ned på kårlivet och inte är väl det konstigt?
Citera
2011-04-07, 23:03
Medlem
Aversions avatar
Vilka jävla mobboffer!
Hur kan man utsätta sig för detta, bara för att få lite fitta? För inte kan det väl inte finnas några grabbar som på allvar tycker detta är kul?
Citera
2011-04-07, 23:06
Medlem
Jag förstår inte riktigt problemet. Det finns pajaser och clowner inom de flesta grupper. Om TS inte gillar Cortegen behöver han väl inte titta på den? Om frågan är om Cortegen är representativ för studentlivet kring Chalmers så har jag inget bra svar då jag inte pluggat vid Chalmers, men mina erfarenheter från andra universitet säger att ja, så där kan det nog gå till.
Citera
2011-04-07, 23:57
Medlem
Nookzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeonpZycho
Här i Blekinge är det väldigt blandat med folk som är aktiva inom kårlivet. Och jag skulle absolut inte säga att det är bottenskiktet som är inblandade. Det är flera av de som är aktiva som är i topp i alla kurser. Kårlivet skulle jag säga motiverar många till att vilja studera. Det är ett sätt att hitta vänner och ha kul mellan studierna.

Vissa har kul genom att gå ut på klubbar varje helg och knulla nya tjejer varje gång.
Andra super hemma, tills de däckar/slår någon medvetslös innan de däckar.
Det finns folk som sitter hemma med näsan i en bok för att memorera hela Shakespeare-pjäser.

Dessa människorna har kul genom att spexa. De gör kreativa saker, tillsammans med likasinnade, och skadar ingen. De tvingar ingen att vara med, men om man vill, så välkomnar de en alltid med öppna armar. Ingen lämnas utanför. Och det ser jag som något jävligt fint.

Och att ni stör er så mycket på kläderna.. Herregud, plugga istället för att hata folk..
Jag har aldrig själv varit särskilt intresserad av kårlivet på BTH, men andra studenter jag känner är och har varit det och jag måste hålla med dig om att det finns många duktiga studenter som lever det.

Jag upplever dock, som andra i tråden har skrivit, att många av de som engagerar sig verkar vara gamla moboffer. Det är förstås ingenting som direkt stör mig; det är bara att låta bli att gå dit, vilket jag också allt som oftast gör..
Citera
2011-04-08, 00:33
Medlem
Det är många som börjar på universitet som nyss flyttat till en ny stad, man känner inte så många. Syftet med "overallmänniskorna" är att alla studerande ska känna sig välkomna till sin nya utbildningsplats. Vi som har valt att engagera oss i olika nollkommitéer och övrig kåraktivitet på chalmers lägger ner mycket tid och energi utöver våra studier för att fixa en så bra mottagning (läs nollning) för de nya studenterna som bara är möjligt. Jag hade väldigt kul under min nollning och det har bidragit mycket till att hålla min studiemotivation uppe. Man får välja att engagera sig studiesocialt så mycket eller så lite man vill, det finns ingen press och jag har all respekt för folk som av olika anledningar väljer att inte vara med under kåraktiviteter. Däremot kan jag tycka synd om vissa av dessa personer för att de går miste om så mycket roliga aktiviteter samt vänner och kontakter man får under sina studier vilket öppnar många fler möjligheter när man ska ut i arbetslivet. Men det är upp till var och en. Jag vill även slå hål på myten om att vi "overallmänniskor" bara går runt och super oss fulla hela tiden, så är det inte alls. Det mesta av det arbetet vi lägger ner i kåren ser inte ni och då är vi nyktra, sen är det klart att vi är ute och festar och dricker, men det är bara en del av vad vi gör. Slutligen vill jag bara säga, kåren finns för studenterna, det är vårat inflytande i våra studier och det är väldigt tråkigt att folk tror att kåren bara finns för att festa bort studenters pengar för så är det verkligen inte och om ni bara hade tagit er tiden och engagerat er så hade ni vetat detta!
Citera
2011-04-08, 01:03
Medlem
Får mig att tänka på vad min brorsa sa om när han pluggade på linköping. När man är från Uppsala tänker man (som många här inne) att de här jävla overallsfjantarna är töntarna, men i linköping har alla det så det var helt enkelt bara att köpa en overall. Chalmers är väl lite mitt i mellan, många skippar overaller men det är ju inte endast töntar som gör cortegen/har overaller. Visst att snittpersonen på chalmers (eller teknolog för den delen) är nördig men det finns ju människor som även har festat i sina yngre dagar.
Citera
2011-04-08, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportTac
Ser samma fenomen bland bekanta och ytliga vänner till mig.
Det är en genomgående trend bland alla som jag känner som är aktiva i kåren. Deras hela liv kretsar runt kåren och de har svårt att se att det finns ett liv utanför de mögliga väggarna.

Det är inte direkt de klyftigaste som är aktiva i kåren utan snarare motsatsen.

Just det jag menar, deras liv kretsar verkligen runt kåren, och de som inte "gillar" att göra som dem eller inte är engagerade i kårlivet är tråkiga och gråa.
En annan rolig sak är när damens kårvänner är hemma på besök så har de inte vett att hälsa på mig i min egen lägenhet, de går förbi köket sätter sig i soffan och undviker ens blick.(Detta gäller absolut inte alla, men 70% av dessa människor jag träffat gör det). Jag förespråkar inte att man måste sitta i soffan och se sur ut, men om man inte vill leka "muminlekar" så ska man ju inte behöva det, särskilt när inte 90% av deltagarna på festen inte vill det. För övrigt gillar jag studenter och studentliv, men det är två helt skilda världar och saker.
Citera
2011-04-08, 02:07
Medlem
StorBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunninlynguist
Just det jag menar, deras liv kretsar verkligen runt kåren, och de som inte "gillar" att göra som dem eller inte är engagerade i kårlivet är tråkiga och gråa.
En annan rolig sak är när damens kårvänner är hemma på besök så har de inte vett att hälsa på mig i min egen lägenhet, de går förbi köket sätter sig i soffan och undviker ens blick.(Detta gäller absolut inte alla, men 70% av dessa människor jag träffat gör det). Jag förespråkar inte att man måste sitta i soffan och se sur ut, men om man inte vill leka "muminlekar" så ska man ju inte behöva det, särskilt när inte 90% av deltagarna på festen inte vill det. För övrigt gillar jag studenter och studentliv, men det är två helt skilda världar och saker.

Vad menar du med "muminlekar" egentligen?
Citera
2011-04-08, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank.Costanza
Ne men oj då, vad jobbigt...

Ts och hans likasinnade kan nog vara bland de mest bittra och avundsjuka människorna jag stött på idag faktiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Obscen
http://lokaltidningsbesvikelse.blogspot.com/2011/03/skylten-stor-utsikten-kalgardsborna.html

TS? Är det du?

Jag har nog skrivit det minst bittra inlägget i min tråd!

Citat:
Ursprungligen postat av Blygis
Sådana har corteger och tillställningar kunde varit mycket mer underhållande om de hade haft lite mer finess bakom sig (exempelvis snubben som "körde" runt på en kontorstol var ju lite kul), i stället för den lite mer fjantiga klä ut sig, gärna halvnaken och göra lite "roliga" rörelser eller vad fan det nu kan kallas.

Citat:
Ursprungligen postat av one_size
Kan hålla med om att mycket där såg roligt ut men det finns skillnad på bjuda på sig själv och bjuda på sig själv: man kan göra det smart och smakfullt eller vulgärt och utan finess. Halvnakna killar och poliser med låtsaskukar kan vara en otroligt bra referens till någon händelse som jag missade men känns mer passande på gymnasiets karnevaler.

Varför verkar folk tro att alternativet till galna, alkoholfyllda upptåg var enda syfte är att vara så "crazy" som möjligt är att sitta knäpptyst och allvarlig hemma? I vanliga fall kan man umgås med människor på många olika sätt och med många olika aktiviteter där kanske en liten del av det hela handlar om galna saker, som för övrigt känns roligt just tack vare sin spontana uppkomst, och utan att behöva underhålla hela stadens befolkning.

+1 verkligen

Citat:
Ursprungligen postat av jonniz
Håller med. Skit i vad dem gör, om de nu tycker det är roligt.

Jag tycker iallafall det är helskoj, spexa och stojja. Kanske lite för o-svenskt för vissa här inne? Måste studentlivet innehålla tråkigt soffsupandet och stela fester?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Tror du missar min poäng. Han hävdade att det är svensk kultur att gå omkring på gatorna i lustiga kläder i någon sorts paradstil. Detta är ett ytterst osvenskt beteende då vi vill vara dämpade och återhållssamma. Vi har i princip inga traditionella kläder öhvt som ses på med blida ögon. Enda undantaget är om man har folkdräkt när man dansar runt midsommarstången.

Varför bestämmer ni vad som är osvenskt? Det är ju obviously svenskar i paraden...bara dumt att generalisera när svenskar är olika. Det här är svenskar!

-------

Jag kan inte heller förstå varför vissa blir så piss-off'd på overallfolket här, kanske får jag veta det när jag börjar eller inte
Får väl helt enkelt hoppas på att det finns andra studentnöjen än super-exhibitionistiska parader och kalsong-trams pubar, fester och annat roligt!
Citera
2011-04-08, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Jag har nog skrivit det minst bittra inlägget i min tråd!!

Det där postade jag i helt fel tråd, my apologies.
Citera
2011-04-08, 07:32
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flemur
Varför bestämmer ni vad som är osvenskt? Det är ju obviously svenskar i paraden...bara dumt att generalisera när svenskar är olika. Det här är svenskar!
Det är mina egna erfarenheter efter att ha bott utomlands. Vi svenskar är dämpade och återhållssamma på flera plan. Det är fult att skryta, det är inte accepterat att spöka ut sig, osv. Jag säger inte att detta per se är något fel, men det är så det är.

Kolla vilket rykte overallmänniskor har bara i den här tråden. Samma sak gäller värnpliktiga i typiska regmentsstäder.
Citera
2011-04-08, 12:10
Medlem
Rotselleris avatar
Inte hade jag fattat att det här var ett så känsligt ämne. Men jag har hört att det är ett jävla kårhetsande på andra universitet, här på LIU saknar vi i stort sett kårer men det finns såklart andra alternativ men nån extrem hets känner jag inte av.

Att folk kommer in och stör på föreläsningarna är inte heller något problem då det endast sker i pausen och brukar max ta någon minut (iaf när nollningen är över). Och att det bara skulle vara föredetta mobboffer som engagerar sig är ju bara fel, självklart finns det såna också (främst på tekfak och inom SOF måste jag säga). Sen finns det ju som sagt så mycket mer än fester man kan engagera sig i, allt som har med studenter att göra är ju faktiskt inte bara overaller, supa och knulla (säger jag som kom hem halv 6 imorse efter kravall).

Ni får ursäkta alla stavfel och konstiga meningsuppbyggnader men skyller det på grav bakfylla samt allmän efterblivenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in