2011-04-07, 20:12
Medlem
Ärligt talat så förstår jag inte hatet mot folk i rock.. Det är dom som arrangerar Gasquen så att det faktiskt finns en nattklubb på Chalmers, dom arrangerar pubar allt som oftast och det är till 99% som arrangerar dessa "trevliga sittningar" som några pratar om.. Det är även rockar som håller i nollningen och som oftast håller i upprustningen av de olika tillhållen för olika sektioner (som t.ex. Matsal och "Hänglokal")..
Visst, det finns massa i rock som beter sig som svin, men det finns massa som har på sig handskar på vintern som beter sig som svin också, och bara därför ser jag inte ner på folk jag inte känner bara för att dom helt plötsligt tar på sig ett par handskar.. (okey, det finns nog fler procentuellt som är socialt handikappade med rock än med handskar, men fortf. kläderna betyder inte allt..!)

Jag säger inte att detta är en fakta, men vad jag upplevt är att de flesta som skäms över att gå på teknisk högskola i Sverige pga föreningar är sociala retards.. Tyvärr.. Det är sådana som man kan se på Big Bang Theory.. De som är "normala" och inte i föreningar skiter mest i det, dom låter det inte gå ut över dem, och oftast tittar de åtminstone in på någon pub här och där för att vara lite sociala, för att sedan återgå till det gäng de har utanför skolan..

Jag själv är rock-material (hatar dock kåren.. De tror de är störst, bäst och starkast bara för att de har lite makt.. :/ SNÄLLA, blanda INTE in kåren i föreningsaktiva..!), men tycker inte det roligaste gycklen är de som involverar nakenhet, utan de som faktiskt har en tanke bakom sig..! Jag känner massa som tycker samma, och massa som tycker tvärtom, men var man står för sina egna åsikter..

Och sist men inte minst, vad har Cortegen med föreningslivet med varann att göra? Och det är ett väldigt uppskattat arrangemang, även om jag själv bara funnit ett fåtal klockrena vagnar!!

EDIT:
Läste att någon fann det svårt att få tjejer genom att gå på Chalmers, men har själv insett att det är ett av de bästa raggningsknepen om du går på en annan klubb än just den på Chalmers.. Och självklart funkar den inte på tjejer över typ 25, som vill ha personer med riktigt jobb, men hos unga tjejer (20 - 23) så fungerar den fint Av en anledning jag inte känner till har Chalmers högt rykte hos folk som inte går där (Självklart får du inte brudar om du inte har någon vettig personlighet, men det antar jag att de som läser fattar själv!)
Senast redigerad av HerrSmurf 2011-04-07 kl. 20:15.
Citera
2011-04-07, 20:17
Medlem
CapricciosaBuddahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urgrund
Okej, så man ska inte få framföra någon form av kritik överhuvudtaget för att man sitter hemma?

Jag har inte sett någon egentlig kritik utan bara personligt agg mot studentlivet. "Det är så töntigt", "deras overaller har massa färgstarka märken på sig", "spex är tråkigt" osv osv.

Att ni blir så uppjagade över att de har kul förbryllar mig, jag ser ingen anledning till att klanka ner på dem. Dessutom så kommer det antagligen att betala mer skatt än de flesta av er, så bit inte den hand som föder er.

Jag är inte ens involverad i något studentliv, men visst kan hatmaskinen Flashback välja bättre mål?
Citera
2011-04-07, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CapricciosaBuddah
Jag har inte sett någon egentlig kritik utan bara personligt agg mot studentlivet. "Det är så töntigt", "deras overaller har massa färgstarka märken på sig", "spex är tråkigt" osv osv.

Att ni blir så uppjagade över att de har kul förbryllar mig, jag ser ingen anledning till att klanka ner på dem. Dessutom så kommer det antagligen att betala mer skatt än de flesta av er, så bit inte den hand som föder er.

Jag är inte ens involverad i något studentliv, men visst kan hatmaskinen Flashback välja bättre mål?

Uppenbarligen har du inte läst igenom alla kommentarer, på en hel del campus har det varit så att dessa efterblivna individer kommit in och stört föreläsningar med diverse jippon. Dessutom så var det även kritik som jag skrev förut om att det är ganska patetiskt att bli svenne-vild någon utsatt gång på året för att sedan återgå till hur man var förut. För att inte tala om vilken enorm kuksugarklubb det verkar vara.

Sedan så spelar dessa studenter oftast nedlåtande om man inte är intresserad av det, eller att man inte "släpper loss" mycket nog för att man väljer att avstå. Precis samma svartvita resonemang som raljeras genom tråden i princip. Är man inte med så är man emot, d.v.s då sitter man hemma och pluggar 24/7.

Hur är du säker på att de kommer betala mer i skatt än vad vi andra kommer att göra? Vad vet du om oss?

Det är inget annat än befogad kritik.

Sedan är det fortfarande inte någon här i tråden som framför kritik som har något emot pubar, evenemang eller sittningar överhuvudtaget. Mest den efterblivna jargongen som går runt och hur allt annat inte är att släppa loss förutom om man blandar ihop en jävla massa alkohol. För att sedan återgå till sitt tråksvenne liv, det där är ju att INTE släppa loss.

Har för övrigt ingenting emot kortegen, men det var sannerligen löjligt med de halvnakna killarna som gjorde någon efterbliven dans. Bilarna var bara roligt.
Senast redigerad av Urgrund 2011-04-07 kl. 20:22.
Citera
2011-04-07, 20:37
Medlem
Dom som kommer in på min sektion har ingenting med föreningsfolket att göra utan brukar antingen vara lunchföreläsare eller teater(spex)förbundet som ber om några sekunder.. Självklart kan du gå utan att lyssna på deras sång / dans utan att du får skit :P Brukar väl oftast inte vara någon som egentligen bryr sig, utan man stannar bara för att vara artig.. Har aldrig vart med om att någon avbrutit i föreläsning dock :O (förutom sektionernas överhuvuden som t.ex. Syo och andra från sektionsadministrationen).. Under nollningen kom det ofta in folk som ville informera, men det var juh bara för att vi stackars nybörjare skulle lära oss.. T.ex. idrottsförbundet eller bar varannan fredag blev vi informerade om, men även mycket mera.. Tror man skulle säga att de introducerade sig, mer än att de informerade..!

På Chalmers (där jag går) brukar dock 90% av informationen stå högst upp i ett hörn på en sidotavla, alternativt plakat på dörrar och fönster (och anslagstavlor of course)..

@Urgrund:
Nej, det är inte många som kritiserar sittningar m.m., men oftast glöms det bort att 99% av allt det arbetet är utfört av just människor i overall.. Många tänker på overall som idioter som är fulla och ska bete sig som femåringar, men overall innebär också att du ska anordna en hel massa saker! Tror inte att betyget som faller hos många beror på allt festande, utan att man måste lägga värdefull pluggtid på att arrangera en gasque, två dagar innan en tenta, t.ex.!
Senast redigerad av HerrSmurf 2011-04-07 kl. 20:40.
Citera
2011-04-07, 20:51
Medlem
Danxs avatar
Detta är kårlivet i sina bästa dar!
Visst verkar Chalmers ha ett bättre kårliv än LTH. Men man skall komma ihåg att det finns kårliv vid alla större lärosäten. Kårlivet är långt mycket bredare än bara denna parad. Det är ofta fester som håller väldigt hög kvalité oftast med overall för att man skall känna samhörighet och ingen är bättre än någon annan. Det är Sveriges framtid som festar, de är nördiga men vi har JÄVLIGT KUL!!!
Citera
2011-04-07, 20:55
Medlem
XeonpZychos avatar
Här i Blekinge är det väldigt blandat med folk som är aktiva inom kårlivet. Och jag skulle absolut inte säga att det är bottenskiktet som är inblandade. Det är flera av de som är aktiva som är i topp i alla kurser. Kårlivet skulle jag säga motiverar många till att vilja studera. Det är ett sätt att hitta vänner och ha kul mellan studierna.

Vissa har kul genom att gå ut på klubbar varje helg och knulla nya tjejer varje gång.
Andra super hemma, tills de däckar/slår någon medvetslös innan de däckar.
Det finns folk som sitter hemma med näsan i en bok för att memorera hela Shakespeare-pjäser.

Dessa människorna har kul genom att spexa. De gör kreativa saker, tillsammans med likasinnade, och skadar ingen. De tvingar ingen att vara med, men om man vill, så välkomnar de en alltid med öppna armar. Ingen lämnas utanför. Och det ser jag som något jävligt fint.

Och att ni stör er så mycket på kläderna.. Herregud, plugga istället för att hata folk..
Citera
2011-04-07, 21:12
Medlem
E30s avatar
Helvete vad en coola saker en del hade byggt.
På universitetet jag går på håller dock kåren på att dö ut. Nu när man inte längre MÅSTE vara med i kåren var det många som inte pröjsade och det har varit rätt lamt med kårsaker det här året. Fast istället är det ju mer privata saker.
Citera
2011-04-07, 21:21
Medlem
jc90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuXL
Sedan har vi de här personerna som varit lite utstötta under grundskolan. Inte av otur utan för att de faktiskt är udda. Deras humor är oftast osofistikerad och barnslig och i egenskap av grupp vågar de äntligen visa upp den för allmänheten. Samtidigt som de provar på att bli dyngraka ungefär 8 år senare än alla andra i sin årskull. De bildar i kollektiv sådana här spexgrejor.

En så jävla perfekt beskrivning om folket i cortegen. Hahaha tror jag dör lite.

Men va fan, visste inte att det fanns folk som störde sig på cortegen. Den är ju bara rolig grej att se på?
Citera
2011-04-07, 21:24
Medlem
highstakess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunninlynguist
Tjejen håller på med kårliv och är väldigt involverad, och vad jag kan utläsa av folket som är just mest engagerade, är folket som tidigare blivit mobbade eller aldrig fick vara någon under de 1 första skolåren, deras humor är dessutom absurd och helt efterbliven. Att dansa i just kalsonger och leka mumintroll är så burleskt och festligt att de kissar på sig av skratt. För att inte tala om lekarna, dom vill de ta med på vanliga "Svenssonfester" för att lätta upp stämningen, medan alla andra på festen helst bara vill prata, lyssna på musik och njuta. Dock så kan sittningar vara trevligt

P.s Detta gäller absolut inte alla, men många som jag träffat på.

/MVH En som ej fattat grejen..

Håller med, nördar på tekniska utbildningar som ägnar sig åt sådant för de var så jävla mobbade
De är lite socialt efterblivna.
Citera
2011-04-07, 21:27
Medlem
Dest88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeonpZycho
Dessa människorna har kul genom att spexa. De gör kreativa saker, tillsammans med likasinnade, och skadar ingen. De tvingar ingen att vara med, men om man vill, så välkomnar de en alltid med öppna armar. Ingen lämnas utanför. Och det ser jag som något jävligt fint.

Jag har inget emot dem, men det finns vissa bland kårfolk som ser ner på en bara för att man inte engagerar sig. Att engagera sig i studentlivet skall vara frivilligt och det är det ju formellt, men det uppstår ofta en speciell gruppdynamik där folk känner sig tvungna att leva upp till något sorts studentideal.
Citera
2011-04-07, 21:38
Medlem
XeonpZychos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88
Jag har inget emot dem, men det finns vissa bland kårfolk som ser ner på en bara för att man inte engagerar sig. Att engagera sig i studentlivet skall vara frivilligt och det är det ju formellt, men det uppstår ofta en speciell gruppdynamik där folk känner sig tvungna att leva upp till något sorts studentideal.
Det har jag aldrig varit med om. Och det är något som inte känns helt okej heller.

Det ska absolut vara en frivillighet!

Jag själv är inte så aktiv i kårlivet, jag är på ett och annat event, väldigt sällan. Jag har aldrig uppfattat det som att något sett det som att jag engagerar mig för lite.

Enligt mig är de som du beskriver minst lika trångsynta som de som ser ner på hela kårlivet i sig.
Citera
2011-04-07, 21:40
Medlem
Bokhyllan Billys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dest88

Japp, den attityden hos overallfolket är rätt dryg.
I övrigt tycker jag bara det är kul att de som var utstötta i tonåren har socialt umgänge och trivs ypperligt med det, även om jag själv aldrig skulle överväga att klä mig i overall och bete mig sådär plus att de gärna kunnat vara lite mer diskreta när de vistas bland oss "vanligt" folk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in