2011-04-07, 02:55
Medlem
wRooneys avatar
Det är så här att jag använder MSN, och brukar ganska ofta använda videosamtal. Det har funkat fint och det har inte vart några problem och så, ända fram till för ett par veckor sedan.

Då började hela datorn lagga som bara den ungefär 3-4 minuter in i videosamtalet, och ju längre tiden gick, desto mer laggade den. Till slut så hängde sig hela skiten, och jag var tvungen att starta om datorn. Det har fortsatt sen det började, och jag har prövat allt från att köpa nytt ram-minne till att omformatera datorn. Förstår inte varför den helt plötsligt inte klarar av videosamtal.

Någon som vet en lösning på detta problem? Tack på förhand!
Citera
2011-04-07, 07:00
Medlem
tjack i näsan!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wRooney
Det är så här att jag använder MSN, och brukar ganska ofta använda videosamtal. Det har funkat fint och det har inte vart några problem och så, ända fram till för ett par veckor sedan.

Då började hela datorn lagga som bara den ungefär 3-4 minuter in i videosamtalet, och ju längre tiden gick, desto mer laggade den. Till slut så hängde sig hela skiten, och jag var tvungen att starta om datorn. Det har fortsatt sen det började, och jag har prövat allt från att köpa nytt ram-minne till att omformatera datorn. Förstår inte varför den helt plötsligt inte klarar av videosamtal.

Någon som vet en lösning på detta problem? Tack på förhand!

Är det en laptop? den kanske blir överhettad!`?
Citera
2011-04-07, 13:56
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjack i näsan!!
Är det en laptop? den kanske blir överhettad!`?

Nej, det är en stationär dator.
Citera
2011-04-10, 21:03
Medlem
wRooneys avatar
Ingen som kan komma på något det kan bero på? Eller vad man kan köpa för att få bort lagget?

E: Kan ju tillägga att när jag inaktiverar min webcam så bara den jag pratar med syns, då laggar det ingenting. Tror ni det hjälper att köpa ny webcam? Har en väldigt gammal grej nu.
Senast redigerad av wRooney 2011-04-10 kl. 21:08.
Citera
2011-04-11, 06:48
Medlem
Har du automatisk uppdatering påslagen?

Vad är det för delar (glöm inte nätaggets märke, modell), ålder och typ av dator?
Citera
2011-04-11, 14:14
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av panpo98
Har du automatisk uppdatering påslagen?

Vad är det för delar (glöm inte nätaggets märke, modell), ålder och typ av dator?

Dator:
Intel(R)
Celeron(R) D CPU 3.20GHz
3.21 GHz, 2,50 GB RAM
PAE (Physical Address Extension)

System:
Windows XP Home Edition
Version 2002
Service Pack 3

Nätverkskort (hoppas att det var det du menade): Realtek RTL8169/8110 Family Gigabit Ethernet NIC

Och ja, jag har automatiska uppdateringar på och det är som sagt en stationär dator.
Citera
2011-04-11, 15:16
Medlem
Är det en märke dator?
Du glömde nätagget och ålder. De 3 sakerna är mest för att avgöra om det är uppenbart fysiskt känt fel.

Folk har klagat på de senare versionerna av MSN och försökt undvika att uppdatera den. Osäker på hur det gick för de andra men de hade problem med att byta tillbaka till en äldre version.

Det kan förstås vara något annat i Windows för det är rätt mycket där som kan orsaka fel och sega ned datorn. Om det var länge sedan du installerade om Windows så är det nog läge nu. För vissa blir det en stor hastighets skillnad. En bekant lyckades sega ned hela sin dator bara några månader efter att jag varit där och installerat om den.

Var därför noga med vad du lägger in i Windows. Många program, drivrutiner etc frågar tydligt om man vill ha extra saker som segar ned datorn som man inte alls är intresserad av.
Citera
2011-04-11, 22:12
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Är det en märke dator?
Du glömde nätagget och ålder. De 3 sakerna är mest för att avgöra om det är uppenbart fysiskt känt fel.

Folk har klagat på de senare versionerna av MSN och försökt undvika att uppdatera den. Osäker på hur det gick för de andra men de hade problem med att byta tillbaka till en äldre version.

Det kan förstås vara något annat i Windows för det är rätt mycket där som kan orsaka fel och sega ned datorn. Om det var länge sedan du installerade om Windows så är det nog läge nu. För vissa blir det en stor hastighets skillnad. En bekant lyckades sega ned hela sin dator bara några månader efter att jag varit där och installerat om den.

Var därför noga med vad du lägger in i Windows. Många program, drivrutiner etc frågar tydligt om man vill ha extra saker som segar ned datorn som man inte alls är intresserad av.

Nej, det är ett litet ihopplock, alltså ingen märkesdator.

Det var inte så värst längesen jag ominstallerade Windows, det var ungefär tre veckor sen. Den är fortfarande så som den var när jag precis hade ominstallerat Windows, förutom när jag sätter igång ett videosamtal. Då segar hela datorn ner sig helt och hållet och slutar inte förrän man stänger av videosamtalet.

Jag har faktiskt tänkt på att inte installera en massa onödiga program, så jag tror inte det är det som är problemet. Jag tycker bara det är så konstigt att helt plötsligt i vintras någon gång, började hålla på såhär. Innan det så funkade det ju bra.

Tror du det kan ha någonting med min webcam som är otroligt gammal att göra? Som jag skrev, så har jag inga problem med att ha videosamtal när jag inaktiverar min webcam.
Citera
2011-04-12, 06:00
Medlem
Dåliga eller gamla versioner av drivrutiner och program?
Kolla om det finns bättre versioner på företagens hemsidor.

Folk har som sagt klagat på den senaste versionen av MSN och försökt byta till en äldre.
Citera
2011-04-20, 23:18
Medlem
wRooneys avatar
Citat:
Dåliga eller gamla versioner av drivrutiner och program?
Kolla om det finns bättre versioner på företagens hemsidor.

Folk har som sagt klagat på den senaste versionen av MSN och försökt byta till en äldre.

Tänkte bara meddela att jag hittade en lösning på mitt problem! Jag öppnade upp datorn som jag gjort förut, bara det att denna gången såg jag ett sjukt lager, ett tjockt lager, av damm som hade satt sig bakom min fläkt. Jag tog bort allting, och då fungerade det utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in