• 1
  • 2
2011-04-06, 23:35
Medlem
mr.demons avatar
Hur kommer det sig att RL är så överprisat i Sverige? Jag har bott i USA ett tag och där är RL mer eller mindre Svensson. Med andra ord, det går att köpa överallt och det är billigt. Kommer ihåg att jag köpte 3 pack kalsonger för 12 dollar. Samma kallingar går på 199-250 kr i Sverige. Samma med deras enormt fula jeans och deras ganska så fula pikér/polo. Mycket, mycket billigare. Jag visade en släkting på besök i Sverige hur dyrt det var, han kunde inte tro att det var sant.

Vet inte om tråden ligger rätt?
Citera
2011-04-06, 23:42
Medlem
Du tror inte frakten bidrar till priset också?
Citera
2011-04-06, 23:46
Medlem
Silfverklingas avatar
Det är ju samma sak med till exempel Converse-skor. Nästan överallt i världen förutom Norden, och delar av övriga Europa, är Converse en billig skitsko. I Sverige å andra sidan, har den lyckats bli så pass fashion att de kan ta höga priser och kunder kommer att köpa skon ändå. Antar att det är desamma med RL. (Antar dessutom att du inte syftar på deras Black Label-kollektioner som håller betydligt högre kvalitet än de "vanliga" SS&AW-kollektionerna.)

Kort sagt: det handlar om utbud och efterfrågan.
Citera
2011-04-06, 23:51
Medlem
mr.demons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverklinga
Det är ju samma sak med till exempel Converse-skor. Nästan överallt i världen förutom Norden, och delar av övriga Europa, är Converse en billig skitsko. I Sverige å andra sidan, har den lyckats bli så pass fashion att de kan ta höga priser och kunder kommer att köpa skon ändå. Antar att det är desamma med RL. (Antar dessutom att du inte syftar på deras Black Label-kollektioner som håller betydligt högre kvalitet än de "vanliga" SS&AW-kollektionerna.)

Kort sagt: det handlar om utbud och efterfrågan.

Nej, jag hade inte Black och Purple i åtanke. Bara den vanliga tråkiga pony Lauren stilen. Det andra han gör kan jag förstå att det kostar, det ser ju i alla fall någorlunda bra ut.

Men det är väll som du säger att nåt blir extremt hypat så kan man ta ut hutlösa priser för saker som egentligen inte har nåt direkt värde.
Citera
2011-04-06, 23:56
Medlem
lukk3l33ts avatar
Det har antagligen med att de har lyckats skapa en bild av att det är exklusivt och småbrats har inga problem med att bränna sina studiebidrag i just dessa affärer.
Citera
2011-04-07, 07:10
Medlem
meisers avatar
Det är väl lika dyrt i princip hela europa?
Citera
2011-04-07, 08:01
Medlem
KjelleBenchpresss avatar
Kläder är väl överlag väldigt billigt i USA om man jämför med Sverige?
Kan ha med momser och skatter att göra och att det bor ca 300 miljoner människor i USA jämfört med ca 9 miljoner i Sverige så de behöver inte lägga på 300% på priserna.
Sen så är det väldigt dåligt utbud på killkläder i Sverige och det som är snyggt, eller i alla fall hyffsat snyggt, är väldigt dyrt.
Citera
2011-04-07, 08:34
Medlem
det räcker att åka ner till kontinenten, t.ex. frankrike eller tyskland, för att priserna ska gå ner med ungefär 30%. ralph lauren är löjligt överprissatt i sverige, för en kvalité som verkligen inte reflekterar priset
Citera
2011-04-07, 09:35
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blandband1
det räcker att åka ner till kontinenten, t.ex. frankrike eller tyskland, för att priserna ska gå ner med ungefär 30%. ralph lauren är löjligt överprissatt i sverige, för en kvalité som verkligen inte reflekterar priset

Nu har jag bara varit i södra Frankrike och Paris men min erfarenhet är att priserna är identiska med dem i sverige

Och så kan man fråga sig vad "överprissatt" är. Personligen skulle jag tycka att det var konstigt om samma produkt kostade lika mycket i hela världen. Olika länder har olika marknader och flrutsättningar
Senast redigerad av meiser 2011-04-07 kl. 09:38.
Citera
2011-04-07, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Du tror inte frakten bidrar till priset också?

Du tror deras kläder sys i USA, eller vad menar du?
Citera
2011-04-07, 20:16
Medlem
Point Blanks avatar
Som sagt, verkar vara ju lite myter kring att det skulle vara extra dyrt i Sverige, vilket är fel. Priset är liknanade inom EU. Var i London nyligen och då var det lite billigare än hemma men det berodde på att pundet stod så lågt.

Allting är ju billigare i USA så att det skulle bero på att märket är hajpat i EU, njae.
Citera
2011-04-07, 20:21
Bannlyst
40% skatt 20% moms i sverige

samma plagg e alltså 60% billigare i U.S

Brukar beställa från RL.com
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto