2011-04-06, 22:55
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Våldtäkter är något som hör till Sveriges vardag; kvinnor kan knappt röra sig ute på kvällarna utan att vara disharmoniska och rädda för att bli överfallna, rånade eller våldtagna. Dessa våldtäktsmän är oftast obekymrade över kvinnans för evigt ärrade minnen. De tar till våld och ger sig på svaga kvinnor för att få utlopp för sitt chauvinistiska kvinnohat och, uppenbarligen via sin avsaknad av medmänsklighet och förståelse, sexuellt defekta preferenser. Polisen verkar inte vara allt för oroliga utan agerar reserverande och passiva; politikerna verkar tillsyns stödja dessa män eftersom man beviljar dem låga straff och statligt stöd - något som per definition knappt åtskiljer offret från förövaren.

Jag har grumlat och betänkt angående en motaktion. Man mobiliserar diverse grupper som vandrar gatorna om natten med ett enda mål: att bekämpa överfall och våldsbrott mot kvinnor. Om man i stundens hetta bevittnar ett överfall skall vederbörande handgripligen straffas. Våldtäktsmän och andra brottslingar bör alltså bli ärrade. Rent principiellt lär många svenskar rimligen opponera detta förslag - det är ju "inhumant", "intolerant" och barbariskt. Och många av er vill bekämpa brott med (korrupta) juridiska medel. Hur produktivt är egentligen detta system? Om vi var allt för organiserade och befann oss på månget hörn runt om i landet hade det vuxit en inre rädsla hos dessa våldsmän; de blir medvetna om att det vandrar oberoende grupper som ej är rädda för att slå sönder våldtäktsmän. De blir medvetna om att våldtäktsmän löper stor risk att överfallas - de blir medvetna om att de löper lika stor risk att bli slagna gul och blå liksom de kvinnor de jagar.

När lagförbrytarna inte hyser respekt, hänsyn eller humanistiskt tänk bör de motverkas med likaledes mentalitet. De spottar på nuvarande system och kommer undan allt för lätt.

Tankar?
Citera
2011-04-06, 23:03
Medlem
avgns avatar
Du vet lugna gatan?. Något liknande med egna jackor eller något, som finns utplacerade på drabbade områden.
Citera
2011-04-06, 23:04
Bannlyst
Jag håller med. När systemet inte fungerar i vissa länder så skapas ju faktiskt dessa grupper. Frågan är bara vilka som verkligen vill vara med, och hur själva mobiliseringen kommer gå till.

I ärlighetens namn tror jag inte några här från flashback kommer vilja träffas för att gå ut och patrullera tillsammans.
Citera
2011-04-06, 23:07
Medlem
UAAs avatar
Jag har lekt med tanken om brottsprovokation.

Man arrangerar en grupp + en tjej. Låter tjejen vandra lite småfull på skumma vägar. Sekunden en flock "buspojkar" kommer och skall "busstrecka" lite så går man fram och ger dem en kram. Och med kram så menar jag spö. Och med spö så menar jag skär kuken av dem.
Senast redigerad av UAA 2011-04-06 kl. 23:11.
Citera
2011-04-06, 23:11
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avgn
Du vet lugna gatan?. Något liknande med egna jackor eller något, som finns utplacerade på drabbade områden.

Precis. Men de "organisationer" som i skrivande stund "bekämpar" våldtäkter och våld är kontraproduktiva eftersom de inte agerar med exempel; de vandrar omkring och bryter inte ens bråk och våldtäkter utan står passiva och ringer polisen. Jag pratar om att stampa in huvudet på överfallsmännen om de tas på bar gärning; att sända en signal om att den som ger sig på våra kvinnor kommer att ångra det.
Citera
2011-04-07, 00:15
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JetSetter
Jag håller med. När systemet inte fungerar i vissa länder så skapas ju faktiskt dessa grupper. Frågan är bara vilka som verkligen vill vara med, och hur själva mobiliseringen kommer gå till.

I ärlighetens namn tror jag inte några här från flashback kommer vilja träffas för att gå ut och patrullera tillsammans.

Att hela tiden poängtera "paradoxen" med att bekämpa våld med våld är något som systemet, media och moralpredikande brottssympatisörer ständigt gör utan skam. De förlitar sig blint på att det liberala rättsväsendet "på sikt" skall rensa gatorna. Verkligheten är en helt annan; att i princip ge våldtäktsmän frikort och ens möjligheten att våldta, "straffas" och sedan våldta igen är inte brottsbekämning - det är brottsbefrämjande! Det finns inget proportionerligt straff på denna skala.

Det svåra blir förstås att organisera en sådan här grupp, men jag är övertygad om att de flesta normala individer betraktar det juridiska systemet lika negativt som jag. Att hitta män som är redo att ge sig på våldtäktsmännen tror jag är högst möjligt.
Citera
2011-04-07, 01:01
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UAA
Jag har lekt med tanken om brottsprovokation.

Man arrangerar en grupp + en tjej. Låter tjejen vandra lite småfull på skumma vägar. Sekunden en flock "buspojkar" kommer och skall "busstrecka" lite så går man fram och ger dem en kram. Och med kram så menar jag spö. Och med spö så menar jag skär kuken av dem.

Låter lite väl grovt. Men jag gillar tanken; man använder lockbete och slår sedan sönder den pilska våldtäktsmannen. I rätt utsträckning skulle ju detta leda till att våldtäktsmännen inte vågar ge sig på kvinnorna eftersom de vet att det kan vara en fälla.
Citera
2011-04-07, 01:11
Medlem
UAAs avatar
Pass.
Citera
2011-04-07, 12:22
Medlem
RafaelVegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine.Atrebatum
Våldtäkter är något som hör till Sveriges vardag; kvinnor kan knappt röra sig ute på kvällarna utan att vara disharmoniska och rädda för att bli överfallna, rånade eller våldtagna. Dessa våldtäktsmän är oftast obekymrade över kvinnans för evigt ärrade minnen. De tar till våld och ger sig på svaga kvinnor för att få utlopp för sitt chauvinistiska kvinnohat och, uppenbarligen via sin avsaknad av medmänsklighet och förståelse, sexuellt defekta preferenser. Polisen verkar inte vara allt för oroliga utan agerar reserverande och passiva; politikerna verkar tillsyns stödja dessa män eftersom man beviljar dem låga straff och statligt stöd - något som per definition knappt åtskiljer offret från förövaren.

Jag har grumlat och betänkt angående en motaktion. Man mobiliserar diverse grupper som vandrar gatorna om natten med ett enda mål: att bekämpa överfall och våldsbrott mot kvinnor. Om man i stundens hetta bevittnar ett överfall skall vederbörande handgripligen straffas. Våldtäktsmän och andra brottslingar bör alltså bli ärrade. Rent principiellt lär många svenskar rimligen opponera detta förslag - det är ju "inhumant", "intolerant" och barbariskt. Och många av er vill bekämpa brott med (korrupta) juridiska medel. Hur produktivt är egentligen detta system? Om vi var allt för organiserade och befann oss på månget hörn runt om i landet hade det vuxit en inre rädsla hos dessa våldsmän; de blir medvetna om att det vandrar oberoende grupper som ej är rädda för att slå sönder våldtäktsmän. De blir medvetna om att våldtäktsmän löper stor risk att överfallas - de blir medvetna om att de löper lika stor risk att bli slagna gul och blå liksom de kvinnor de jagar.

När lagförbrytarna inte hyser respekt, hänsyn eller humanistiskt tänk bör de motverkas med likaledes mentalitet. De spottar på nuvarande system och kommer undan allt för lätt.

Tankar?

En utmärkt idé.

Ett (inofficiellt) samarbete från polisens sida där man i bestraffningsgruppen delges nödvändig information är nog att föredra. Med polisens goda minne och kanske även medverkan når man troligtvis flest gärningsmän och bäst arbetsro. Att besöka tidigare dömda gärningsmän enligt polisens register och helt enkelt sparka in dörren och personens pannben får säkerligen önskad effekt på just denne, men medial hjälp är absolut nödvändig.
Därför är en "läcka" från polis om motivet till det synnerligen brutala våld gärningsmannen utsatts för viktig till en början. Jag är övertygad om att enskilda poliser delar våra tankar då de själva i större utsträkning möter både förövaren och offret. Det finns idag inget straff som står i relation till dessa brott som du själv uttrycker och det är poliser mycket medvetna om.

Jag skulle även vilja inkludera personer som begått sexuella övergrepp mot barn (även om det var underförstått).
Citera
2011-04-08, 01:18
Medlem
Caine.Atrebatums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RafaelVega
En utmärkt idé.

Ett (inofficiellt) samarbete från polisens sida där man i bestraffningsgruppen delges nödvändig information är nog att föredra. Med polisens goda minne och kanske även medverkan når man troligtvis flest gärningsmän och bäst arbetsro. Att besöka tidigare dömda gärningsmän enligt polisens register och helt enkelt sparka in dörren och personens pannben får säkerligen önskad effekt på just denne, men medial hjälp är absolut nödvändig.
Därför är en "läcka" från polis om motivet till det synnerligen brutala våld gärningsmannen utsatts för viktig till en början. Jag är övertygad om att enskilda poliser delar våra tankar då de själva i större utsträkning möter både förövaren och offret. Det finns idag inget straff som står i relation till dessa brott som du själv uttrycker och det är poliser mycket medvetna om.

Jag skulle även vilja inkludera personer som begått sexuella övergrepp mot barn (även om det var underförstått).

Medias roll i sammanhanget krävs att nämna; all publicitet som gör gällande att våldtäktsmän och pedofiler får stryk kan användas till vår fördel. På samma gång kommer förstås moralkärringar och PK-fetischister att försvara dessa brottslingar, vilket (liksom i nuläget) får svensken att höja på ögonbrynen. Media och politiken tenderar att försvara brottslingar på ett mer strategiskt vis än offren: man försöker ständigt, subjektivt, förmedla en förljugen "sanning" om hur samhället skall stå till svars - inte vederbörande GM. Man talar om ett "kallt klimat" i samhället - samtidigt som man ger brottslingar straffreducering, bidrag och hjälp på arbetsmarknaden!

Rättsväsendet kommer aldrig att hjälpa offren. Och när dessa djur agerar därefter, med vetskapen om att man knappt kan bli frihetsberövad genom att våldta en flicka, skall vi göra detsamma. Ibland måste man bota våld med våld.
Citera
2011-06-10, 21:04
Medlem
Citat:

Tankar?

Vi måste göra allt möjligt. Men nej, inte just det. Det är en flyktfantasi utan verklighetsförankring, och därför förstärker den i längden bara hjälplöshetskänslan.
Vilket är helt onödigt eftersom vi alla faktiskt kan ha en viss inverkan på samhällsklimatet. Det har förändrats otroligt mycket pga kvinnors och mäns icke-våldsamma aktivism, och vi bör fortsätta med det.

Jag är feminist. Men jag inser också att anledningen till att vi antagligen har det bästa rättsliga skyddet mot våldtäkter något samhälle haft i världshistorien (ja, det är en deprimerande tanke) faktiskt har en del att göra med den demokratiska statens monopol på våld.

När människor förlitar sig på sig själva, sin familj, sin klan etc för att försvara sig och hävda sig resulterar det nästan alltid i ett mycket MER våldsamt samhälle, eftersom man inte har råd med tillit och återhållsamhet. Det går ut över kvinnorna något oerhört. I ett mer organiserat samhälle där man förlitar sig i någon grad på att samhället gemensamt ska straffa förövare kan man slappna av mer, och råstyrka blir inte det mest betydelsefulla för om man kan få något sorts skydd eller rättvisa.

Men det har funnits effektiva ideella program som inte använder våld och var bevisat effektiva, exemplet jag känner till är visselpipsprogrammen i delar av Kalifornia på 70-talet. Sånt är värt att undersöka.
Citat:
Precis. Men de "organisationer" som i skrivande stund "bekämpar" våldtäkter och våld är kontraproduktiva eftersom de inte agerar med exempel; de vandrar omkring och bryter inte ens bråk och våldtäkter utan står passiva och ringer polisen. Jag pratar om att stampa in huvudet på överfallsmännen om de tas på bar gärning; att sända en signal om att den som ger sig på våra kvinnor kommer att ångra det.

Hur är det kontraproduktivt att ringa polisen om man är vittne till ett överfall?

Sen har vi såklart problemet när polisen har värre attityder mot våldtäktsoffer än befolkningen i allmänhet har. Jag känner till detta alltför väl från USA, vet inte hur det är med den svenska polisen generellt. Att de skulle vara villiga att låta ett gäng vigilantes spöa upp en Svensson-kille de misstänker våldtog sin klasskamrat är inte direkt troligt (och det kan man ju inte klandra dem för - men det är så de flesta våldtäktsfall ser ut).
Men sådant går faktiskt att förbättra, vi måste i vilket fall jobba med dem.

Citat:
Ursprungligen postat av RafaelVega
En utmärkt idé.

...Därför är en "läcka" från polis om motivet till det synnerligen brutala våld gärningsmannen utsatts för viktig till en början. Jag är övertygad om att enskilda poliser delar våra tankar då de själva i större utsträkning möter både förövaren och offret. Det finns idag inget straff som står i relation till dessa brott som du själv uttrycker och det är poliser mycket medvetna om.

Ojdå, någon har visst fått ett helt annat intryck än jag själv.

Sen är det ju faktiskt inte så väldigt många utomhusvåldtäkter som sker, trots allt. Självklart är en för många, men vi skulle få patrullera länge för att stöta på en in action.
Senast redigerad av zuzuzmith 2011-06-10 kl. 21:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in