Flashback bygger pepparkakshus!
2011-04-06, 22:38
Medlem
I helgen tänkte jag dra in och köpa en elgitarr och en förstärkare för första gången. Jag har lirat akustiskt i ca ett år och kan lira massa elgitarrsånger på den (Metallica, ACDC t ex) men känner att nu när jag har pengar ska jag köpa mig en elgitarr och förstärkare. Gitarren är en les paul modell för ca 4-5k men jag är osäker på förstärkare.

Mitt favoritband alla kategorier är Beatles men jag gillar även ACDC, Pink Floyd, Guns N Roses (lyssnar mest på 60,70 tals rock). Så skulle vilja ha en bra förstärkare som gör så jag kan spela som de fyra banden. Vet att t ex Vox är bra(Beatles använde det) men funkar dem till få t ex ACDC Sound? Marshall ska också vara ett bra märke som jag vet ACDC använder. Samma där, funkar de t ex få Beatles + Pink Floyd sound av de?
Tips på några bra Vox och Marshall förstärkare helt enkelt för ca 1-3k.

Är helt nybörjare med förstärkare så ursäkta min dumma fråga angående ifall man kan få samma sound av förstärkarna :P
Citera
2011-04-06, 23:08
Medlem
Storchillarns avatar
Det sound du beskriver och din ekonomi tycker jag pekar mot en Vox Valvetronix. Brorsan körde på en sådan innan han uppgraderade och själv hade jag en XL-version på 30W innan jag uppgraderade. XL har dock endast 2 rena kanaler, resten distat, så den passar kanske bättre om du var mer åt metal/hårdrockshållet. Tror definitivt att en VT30 skulle passa dig riktigt bra!

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id...2&artno=228919

Marshall i den prisklassen brukar låta sämre enligt mitt tycke.

Tycker du borde testa några innan du väljer men Vox VT30 passar utmärkt på pappret iaf. Sen tar det ett tag innan man får in alla ljud man vill ha.. men du kan väl be nån av personalen pejla in AC/DC och Floyd-sound för att få en uppfattning.
Citera
2011-04-08, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storchillarn
Det sound du beskriver och din ekonomi tycker jag pekar mot en Vox Valvetronix. Brorsan körde på en sådan innan han uppgraderade och själv hade jag en XL-version på 30W innan jag uppgraderade. XL har dock endast 2 rena kanaler, resten distat, så den passar kanske bättre om du var mer åt metal/hårdrockshållet. Tror definitivt att en VT30 skulle passa dig riktigt bra!

http://musikborsen.se/itempg.aspx?id...2&artno=228919

Marshall i den prisklassen brukar låta sämre enligt mitt tycke.

Tycker du borde testa några innan du väljer men Vox VT30 passar utmärkt på pappret iaf. Sen tar det ett tag innan man får in alla ljud man vill ha.. men du kan väl be nån av personalen pejla in AC/DC och Floyd-sound för att få en uppfattning.
Så den skulle vara bäst för mig då att använda hemma? För har försökt läsa runt lite om förstärkare och verkar som 15w ska man ha bara för hemmabruk. Men de går alltså bra med 30w?
Citera
2011-04-08, 09:10
Medlem
Transmaniacons avatar
VOX VT30 är en fantastisk förstärkare för sitt pris, rekommenderar den starkt! Hade den när jag började lira elgitarr och jag tror inte jag kunde spenderat pengarna på något bättre. Den gör verkligen sitt jobb.

30 watt går hur bra som helst, och om du känner att du ändå inte vill ha ut all effekt så finns det en vridpotentiometer på baksidan av förstärkaren där du kan bestämma hur stor effekt du vill ta ut.
Citera
2011-04-08, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Transmaniacon
VOX VT30 är en fantastisk förstärkare för sitt pris, rekommenderar den starkt! Hade den när jag började lira elgitarr och jag tror inte jag kunde spenderat pengarna på något bättre. Den gör verkligen sitt jobb.

30 watt går hur bra som helst, och om du känner att du ändå inte vill ha ut all effekt så finns det en vridpotentiometer på baksidan av förstärkaren där du kan bestämma hur stor effekt du vill ta ut.
Perfekt! Får bli en Vox VT30 då. En sak jag undrar med den är att de står att den har 66 förinställda program att välja emellan och 22 av dessa är artist program från berömda gitarrister. Menas de alltså att jag t ex skulle kunna ställa in så att jag får gitarristen Slashs sound då? (om han nu är en av de 22 gitarristerna).
Citera
2011-04-10, 10:33
Medlem
Transmaniacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beinarr
Perfekt! Får bli en Vox VT30 då. En sak jag undrar med den är att de står att den har 66 förinställda program att välja emellan och 22 av dessa är artist program från berömda gitarrister. Menas de alltså att jag t ex skulle kunna ställa in så att jag får gitarristen Slashs sound då? (om han nu är en av de 22 gitarristerna).

Precis; det är presets av gitarrljudet från vissa kända låtar. Du kan även redigera dessa ljuden om du vill, så om vi säger att vi tar "Tush" av ZZ Top och du tycker att det behövs mer reverb eller kanske lite extra dist så är det bara att skruva lite på rattarna. Det är det som är kul med VOX VT-modeller. Det är bara att experimentera med allt, testa alla ljud och alla de olika effekterna och se vad man tycker låter bäst.

Jag är säker på att du blir nöjd med VOXen. Ha så kul!
Citera
2011-04-10, 20:06
Medlem
Jag kör på en billig Harley benton från thomann ihop med pocket pod, Funkar skit bra!
Citera
2011-06-23, 16:22
Medlem
melospooks avatar
Lånar tråden lite!

Var på 4sound idag för att kolla på just VT30an efter att ha läst denna tråd eftersom att jag är ute efter i princip samma sak som TS men grabben på 4sound rekommenderade istället en Fender Mustang 1(20W) http://www.musikshopen.com/fender-mustang-p-9638.html eller samma modell i 40W och valde helt och hållet bort VT30an.

Hur är Mustangen jämfört med VT30an? Fick bara provspela på mustangen för när jag ville spela på VOXen så försvann grabben och efter att ha väntat i 30 min så gick jag... bra service!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in