Citat:
Ursprungligen postat av Caparzo
Den intressanta frågan är hur moral och straff ska utdömas om determinismen är sann. Kan den som inte på något sätt kunnat agera annorlunda dömas till straffansvar? [...]
Jag ser i regel också på det här precis som du beskriver, utifrån principen att när vår personlighet väl är formad så är det nästintill (dvs inte helt omöjligt, men nära på) hopplöst att försöka ändra på den igen. Därför anser jag att man inte kan lita på att vården bara ska kunna vända på steken och få en naturligt renodlad varg att bli from som ett lamm bara genom att prata lite förtroeligt med den och hålla den i handen. Vargen förblir en varg även om den kanske lär sig att temporärt uppvisa det förväntade beteendet som kommer att friskförklara den.
Med det som grund anser jag att straffpåföljder egentligen inte ska dömas som ett straff för ett val individen gjorde utan snarare bara som en kännbar konsekvens som kan verka som motivation för att undvika att upprepa beteendet. Och sen har vi ju riktigt farliga människor som får långa fängelsestraff och där anser jag att straffet är en bra grej just för att det håller dem utanför samhället på en plats där de inte kan gå runt och skada folk och/eller egendom/etc.
Jag tycker alltså som determinist att straff fortfarande är en nödvändig del av samhället som en påföljd av att bryta mot dess lagar, men inte som en "fy skäms"-smäll på fingrarna utan bara som en motiverande faktor som kan vävas in i personens framtida beslutsprocesser, alternativt isolering där så är nödvändigt.
Jag är egentligen av princip för dödsstraff också på de allra mest inavlade yxmördarna just för att det känns som en mer hållbar lösning att bara städa undan dem än att gå in och försöka omprogrammera en personlighet som blivit till under en lång serie mycket invecklade livserfarenheter. Däremot skulle jag alltid ändå rösta
mot införandet av dödsstraff i vilket samhälle som helst enbart på grunden att det alltid finns någon liten chans att oskyldiga blir dömda, och efter ett felaktigt utdelat dödsstraff finns ju ingen chans till kompensation efteråt när missen uppdagats såsom det till någon liten grad åtminstone gör vid felaktiga långa fängelsestraff.