Citat:
Ursprungligen postat av AbstraktKontrast
Nu går jag allt mer mot off-topic. Men vad säger lagen om detta?
Lagen säger väl inte något speciellt. Det är upp till varje bostadsrättsförening att sätta sina regler. Dock är inte sådana regler lika vanliga i bostadsrättsförening men desto vanligare i hyresrättsföreningar.
Tyvärr måste jag göra dig besviken men din chans att få lån är väldigt liten. Eftersom du inte har någon inkomst kommer inte de seriösare bankerna vilja bevilja ett lån. Känner du någon trevlig person med en inkomst (en familjemedlem vore praktiskt, dock verkar det inte vara aktuellt) som kan gå i borgen för dig kan du få det beviljat. Fortfarande måste du dock vara säker på att du kan betala ränta och amortering för annars sitta dina nära och kära i skiten.
Din bästa möjligheter borde ärligt vara att hitta något billigt rum och flytta in som inneboende hos någon. Alternativt genomleda tiden på komvux samtidigt som du bor hemma och sikta in dig på att sedan plugga vidare i en studentstad (Uppsala, Linköping, Lund) där du möter tusentals andra ungdomar i exakt samma sits som alla letar efter en lägenhet. Inga problem att få boende i en sådan stad.
Dina idéer är ganska smarta och fungerar väl i teorin, men tyvärr behöver banker känns sig 100% säkra att det inte går att göra en förlust på en affär innan de skriver lån. Utan fast inkomst blir det mycket svårt att få lån och det hjälper inte att säga att du ska låta inneboende stå för räntebetalningarna.
Hursomhelst, lycka till. Det låter som på dig att du är motiverad och jag tror att du om fem-tio år kommer att må mycket bättre när du lagt all skit bakom dig samtidigt som du uppnått nya saker.