2011-04-06, 22:01
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Nu visste jag inte hur jag skulle formulera rubriken.

Ännu en simpel och dumstridig fråga här som säkert reageras som onödig. Och det är just därför jag vänder mig hit. Då min kunskap inom det här området är begränsad och säkerligen finns det de med kunskap och erfarenhet. Så snälla, försök hänga med. De svar jag får är guldvärda.

å.

Nu till min fråga som jag på senaste tiden har funderat över. Eftersom jag då bor hemma och studerar. Är det möjligt att jag tar ett lån för att köpa en lägenhet med flera rum. Låt oss säga en lägenhet med 2-4rum. Men de tre resterade hyr jag då ut.
Jag försöker självfallet hitta något som ligger i läge med en högskola eller något liknande. Kanske även något i bra läge med goda kommunikationer.

Skulle detta gå?

För att de jag har sett hyr ut rum för ett pris på 4000kr/månad vilket är gånger tre rum ett högt pris som säkert täcker el-räkningar och andra utgifter. Banklån inkluderat.

Skulle det här va något som skulle övertyga en bank att godkänna ett lån av den här typen såhär efter finanskrisen?
Senast redigerad av AbstraktKontrast 2011-04-06 kl. 22:04.
Citera
2011-04-06, 22:07
Medlem
Hur serdin inkomst ut, skulder mm. Du måste ju betala insatsen på 15%.
Citera
2011-04-06, 22:09
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrUnited
Hur serdin inkomst ut, skulder mm. Du måste ju betala insatsen på 15%.

Noll i inkomst och noll i skulder. Men okej, insatsen hade jag bara hört. Men nu fick jag det klargjort i alla fall

Men skulle detta teoretiskt sätt kunna funka dock?
Citera
2011-04-06, 22:14
Medlem
Vi har gjort liknande med brorsans lägenhet (dock inkomst nu) och farsan var tvungen att bli medlånstagare. Men visst skulle det kunna gå beror nog lite på summan med.
http://alltomlån.com/index.php/l-m/medlantagare.html
Senast redigerad av MrUnited 2011-04-06 kl. 22:16.
Citera
2011-04-06, 22:15
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Citat:
Vi har gjort liknande med brorsans lägenhet (dock inkomst nu) och farsan var tvungen att bli medlånstagare. Men visst skulle det kunna gå beror nog lite på summan med.

Okej, men vart det strul eller nått då ni köpte lägenheten och sedan hyrde ut rummet?
Citera
2011-04-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstraktKontrast
Okej, men vart det strul eller nått då ni köpte lägenheten och sedan hyrde ut rummet?
Beror lite på vissa bostadsföreningar tillåter ej att man hyr ut i andrahand mm.
Citera
2011-04-06, 22:30
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Citat:
Beror lite på vissa bostadsföreningar tillåter ej att man hyr ut i andrahand mm.

Nu går jag allt mer mot off-topic. Men vad säger lagen om detta?
Citera
2011-04-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AbstraktKontrast
Nu går jag allt mer mot off-topic. Men vad säger lagen om detta?

Lagen säger väl inte något speciellt. Det är upp till varje bostadsrättsförening att sätta sina regler. Dock är inte sådana regler lika vanliga i bostadsrättsförening men desto vanligare i hyresrättsföreningar.

Tyvärr måste jag göra dig besviken men din chans att få lån är väldigt liten. Eftersom du inte har någon inkomst kommer inte de seriösare bankerna vilja bevilja ett lån. Känner du någon trevlig person med en inkomst (en familjemedlem vore praktiskt, dock verkar det inte vara aktuellt) som kan gå i borgen för dig kan du få det beviljat. Fortfarande måste du dock vara säker på att du kan betala ränta och amortering för annars sitta dina nära och kära i skiten.

Din bästa möjligheter borde ärligt vara att hitta något billigt rum och flytta in som inneboende hos någon. Alternativt genomleda tiden på komvux samtidigt som du bor hemma och sikta in dig på att sedan plugga vidare i en studentstad (Uppsala, Linköping, Lund) där du möter tusentals andra ungdomar i exakt samma sits som alla letar efter en lägenhet. Inga problem att få boende i en sådan stad.

Dina idéer är ganska smarta och fungerar väl i teorin, men tyvärr behöver banker känns sig 100% säkra att det inte går att göra en förlust på en affär innan de skriver lån. Utan fast inkomst blir det mycket svårt att få lån och det hjälper inte att säga att du ska låta inneboende stå för räntebetalningarna.

Hursomhelst, lycka till. Det låter som på dig att du är motiverad och jag tror att du om fem-tio år kommer att må mycket bättre när du lagt all skit bakom dig samtidigt som du uppnått nya saker.
Citera
2011-04-06, 23:25
Medlem
AbstraktKontrasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Infinity24
Lagen säger väl inte något speciellt. Det är upp till varje bostadsrättsförening att sätta sina regler. Dock är inte sådana regler lika vanliga i bostadsrättsförening men desto vanligare i hyresrättsföreningar.

Tyvärr måste jag göra dig besviken men din chans att få lån är väldigt liten. Eftersom du inte har någon inkomst kommer inte de seriösare bankerna vilja bevilja ett lån. Känner du någon trevlig person med en inkomst (en familjemedlem vore praktiskt, dock verkar det inte vara aktuellt) som kan gå i borgen för dig kan du få det beviljat. Fortfarande måste du dock vara säker på att du kan betala ränta och amortering för annars sitta dina nära och kära i skiten.

Din bästa möjligheter borde ärligt vara att hitta något billigt rum och flytta in som inneboende hos någon. Alternativt genomleda tiden på komvux samtidigt som du bor hemma och sikta in dig på att sedan plugga vidare i en studentstad (Uppsala, Linköping, Lund) där du möter tusentals andra ungdomar i exakt samma sits som alla letar efter en lägenhet. Inga problem att få boende i en sådan stad.

Dina idéer är ganska smarta och fungerar väl i teorin, men tyvärr behöver banker känns sig 100% säkra att det inte går att göra en förlust på en affär innan de skriver lån. Utan fast inkomst blir det mycket svårt att få lån och det hjälper inte att säga att du ska låta inneboende stå för räntebetalningarna.

Hursomhelst, lycka till. Det låter som på dig att du är motiverad och jag tror att du om fem-tio år kommer att må mycket bättre när du lagt all skit bakom dig samtidigt som du uppnått nya saker.

Tack så hemskt mycket Infinity24. Instämmer i princip allt det du skrev nu. Ja, jag tycker detsamma.
Tråkigt att det är så svårt med alla dessa kriterier och regler. Chanserna är små och det är nästan så att det känns som om reglerna finns. Och är där för att skuld sätta en med flit för att säkerhetsställa skulder och framtia intäkter. Hm...

Men sen så förstår jag varför en bank tvekar. Dels även säkerhet för att verkligen va säker på låntagaren då det är andras pengar som man lånar. Men som sagt, tack svaret Infinity24.

Bra med såna ärliga svar.
Citera
2011-04-06, 23:44
Medlem
Bara glad att jag kan hjälpa.

Håller med om att det är trist. Väldigt svårt för unga att få lägenhet Tror att bankerna lärde sig mycket ifrån finanskrisen i USA som berodde på det oansvarige beteendet från bankerna på bostadsmarknaden. Du kan ju dock alltid prova med någon oseriösare bank och inte lika stor och se vad de har att säga om saken. Lägenhet är som sagt en investering och eftersom ekonomin är på frammarsch idag får du säkert pengarna tillbaka om du sedan tvingas sälja för att det inte går vägen. Dock får du räkna med en skyhög ränta då.

Annars, hur ser det ut med betygen? Vill du plugga vidare? Om du vill avsluta komvux snabbt kan du se till att skaffa grundläggande behörighet till högskola och sedan verkligen sikta in dig och satsa hårt på att göra högskoleprovet om situationen ser ut så för att snabba upp processen. Alternativt göra ett GMAT eller GRE test och söka dig utomlands om du vill bort från skiten. CSN betalar/lånar ut ju och utbildning är investering
Citera
2011-04-07, 15:45
Medlem
chaoswithins avatar
Citat:
Dock ska han inte hyra ut i andra hand, utan han har inneboende - det är skillnad.

Och (men här är jag osäker) jag har för mig att i juristens spalt i förförra Villaägarna (kan ha varit Hem och Hyra) så behandlade dom just detta, och inneboende skulle dom inte kunna göra något åt.

Så det kan vara värt att kolla upp, ska kolla igenom tidningsinsamligen här hemma och se om jag kan gräva fram vilken tidning det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in