2011-04-06, 21:17
Medlem
De flesta här lär ha sett filmen och scenen när han säger upp sig under hot mot sin arbetsgivare och kräver en årslön "with benefits" av sin arbetsgivare för att inte läcka ut att någon köpt prostituerade på firmakortet (eller om det var något annat, olagligt och olämpligt ur företagets synvilnkel iallafall).

Hypotetisk fråga:
Hade det fungerar i verkliga livet i Sverige? Låt säga att ett stort företag i Sverige medvetet har undvikit att fylla i korrekta tulldokument mellan Sverige och icke eu-länder under något år. Detta skulle hypotetiskt finnas dokumenterat från företagets sida om vad som egentligen har skickats. Vet inte hur länge tullen sparar dokument men jag antar att det är något år iaf.

Det är ganska så självklart att skadan om informationen skulle komma ut (aftonbladet skriver t.ex. om vilken skit som helst, smuggelgods och företag klingar illa i de flestas öron). Tullverket skulle nog uppskatta informationen. Men vilka följder finns det i övrigt? Fängelse? Svartlistar tullen företag som medvetet myglat? Kan det bli något slags "vi inspekterar allt ert gods i framtiden? Böter är väl att räkna med, vet inte om det skulle vara värre för eu / icke eu-länder eller om det hade varit direkt inom eu.

Men ponera att den här informationen trillar ner i ditt knä på det hypotetiska företaget. Vad skulle ni göra? Hade det fungerat att hota sig ur en anställning mot betalning och komma undan med det? Om man inte hotar i skriven form så finns det heller inga bevis, ord mot ord håller ju inte i rätten + att de skulle vara tvugna att säga vad man hotat om.

Läste att "Jens of sweden" var nära att åka på 6 år för att ha boxat "mp3spelare med radiomottagare som mp3spelare utan radio", vet inte för hur många kronor men såg 400.000:- nämnas någonstans men det kan ha varit hans skostorlek lika gärna. Men de kunde inte bevisa att han medvetet myglat med papper så han slapp straff (vad jag kunde läsa mig till iaf).

Så hur hade ni gjort och vad är era tankar? Jag kan väl inte vara ensam om att småle för mig själv när man ser hur han "stick it to the man" eller som i fightclub där han gör något liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in