• 1
  • 2
2011-04-06, 18:26
Medlem
Varfr blir man ond? r vissa onda frn brjan eller utvecklas ondskan hos dem?

Finns det olika typer av ondska?

Kan man vara delvis ond?
Citera
2011-04-06, 18:30
Medlem
LucNNs avatar
Skoluppgift?
Citera
2011-04-06, 18:30
Medlem
Respons51s avatar
Jag hller nog med John Locke i detta fall iaf.
Tabula rasa - Nr vi fds s r vi ett tomt ark som d ska spegla vr personlighet. Varefter vra erfarenheter, upplevelser och milj s skrivs detta ark. Detta formar vr personlighet.
Citera
2011-04-06, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LucNN
Skoluppgift?

ja.. Men jag r faktiskt klar med den, men tyckte det skulle vara roligt att se hur andra flashbackare resonerade angende detta.

Citat:
Ursprungligen postat av Respons51
Jag hller nog med John Locke i detta fall iaf.
Tabula rasa - Nr vi fds s r vi ett tomt ark som d ska spegla vr personlighet. Varefter vra erfarenheter, upplevelser och milj s skrivs detta ark. Detta formar vr personlighet.

Kan sga att jag hller med bde dig och John Locke till viss del.
Citera
2011-04-06, 19:17
Medlem
LucNNs avatar
Men ge lite ktt p trdstarten d. Forum som detta lider under sna hr starter. Det finns mycket spnnande att sga, men om du gr en s tunn start uppmanas folk att skriva t.ex. "ja", "nej" eller andra stupide grejer.

Frst och frmst vill jag mena att en ond mnniska r en mnniska som har bengenhet att handla ont. Dvs. grovt omoraliskt med flit. Allts ska svaret till frga 1, 2 och 3 hittas inom psykologin (men man mste d ha en teori om moral innan man kan underska orsakerna).

Frga 2 r rendyrkat filosofisk. Svaret frutstter en etisk teori, och sedan mste vi analysera onde handlingar och kanske hitta skillnader. Kategorierna vill nog vara pragmatiska. Allts, hur man kategoriserar beror inte s mycket p tinget i sig, men vad man forskar i.

Den sista frgan r filosofisk. Men har inga riktiga bud. Kanske istllet fr delvis, kunde man sga "mer eller mindre". Och d blir svaret vl ja. Om du menar, om man kan vara ond och god, s menar jag att frgan lsas upp nr man preciserar. Allts, om man har bengenhet att vara ond, s har man bengenhet att handla mycket omoraliskt. Sedan kanske man har bengenhet att handla sadistiskt i alla situationer dr man har mjlighet, eller kanske vanligt i vissa. S man kan nog se en gradsskillnad. Men jag kan inte se att klassifikationen har filosofisk relevans, men kanske relevans inom psykvrden, eller rtten?
Citera
2011-04-06, 19:51
Medlem
Vi fds , tvingas hlla nere vran sjls uttryck pga sammhllsregler och att vissa saker klassas som "onda". Nr vi d faktiskt uttrycker vra sjlar, och "ses" som onda av samhllet, s njuter vi fr att vi hllt tillbaka det s jvla mkt frr.

Vi r bde genomgoda och genomonda. Gott och ont r bara stmplar.
Citera
2011-04-06, 19:55
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Vi fds , tvingas hlla nere vran sjls uttryck pga sammhllsregler och att vissa saker klassas som "onda". Nr vi d faktiskt uttrycker vra sjlar, och "ses" som onda av samhllet, s njuter vi fr att vi hllt tillbaka det s jvla mkt frr.

Vi r bde genomgoda och genomonda. Gott och ont r bara stmplar.

Lol, s samhllsreglerna bara kommer? De kan inte vara uttryck fr en ngorlunda approximering (eller frsk till en sn) av vra gemensamma vrderingar (eller "sjlsviljor")?
Citera
2011-04-06, 20:33
Medlem
Citat:
Lol, s samhllsreglerna bara kommer? De kan inte vara uttryck fr en ngorlunda approximering (eller frsk till en sn) av vra gemensamma vrderingar (eller "sjlsviljor")?

Ett exempel; Smiska en brud p rven kan ses som en ondskefull grning, men ges som en godviljad grning.

Ett grovt exempel: Att dda en far som sexuellt misshandlar sina barn kan ocks ses som en bde god och ond grning.

Gott och ont r bara labels frn mainstream..
Citera
2011-04-06, 20:49
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Ett exempel; Smiska en brud p rven kan ses som en ondskefull grning, men ges som en godviljad grning.

Ett grovt exempel: Att dda en far som sexuellt misshandlar sina barn kan ocks ses som en bde god och ond grning.

Gott och ont r bara labels frn mainstream..

Ah, ok, jag fattar vad du menar. Men det kan vara s att vissa har rtt och andra har fel, allts att det finns moraliska fakta. Det du pratar om r ju omdmen. Allts, om du vill stta likhetstecken mellan omdme och fakta, d frpliktar du dig p en form av subjektivistisk antirealism. Det r legitimt nog, men det finns allts alternativ. Spnnande alternativ, om jag fr tillgga.
Citera
2011-04-06, 23:18
Medlem
Citat:
Ah, ok, jag fattar vad du menar. Men det kan vara s att vissa har rtt och andra har fel, allts att det finns moraliska fakta. Det du pratar om r ju omdmen. Allts, om du vill stta likhetstecken mellan omdme och fakta, d frpliktar du dig p en form av subjektivistisk antirealism. Det r legitimt nog, men det finns allts alternativ. Spnnande alternativ, om jag fr tillgga.

Skillnaden p omdme och fakta, r att fakta r mainstreams omdme. Du fds till den hr vrlden, allt din fysiska kropp och sinne kan stadkomma kan och fr du gra, oavsett vad andra tycker om det.
Sure, i dagens samhlle r det jkligt bra att kunna "fakta" p s stt, men det begrnsar oss nd en hel del om man ska ta gott och ont p bar grning som i denna trd.
Citera
2011-04-07, 00:29
Medlem
LucNNs avatar
Citat:
Skillnaden p omdme och fakta, r att fakta r mainstreams omdme. Du fds till den hr vrlden, allt din fysiska kropp och sinne kan stadkomma kan och fr du gra, oavsett vad andra tycker om det.
Sure, i dagens samhlle r det jkligt bra att kunna "fakta" p s stt, men det begrnsar oss nd en hel del om man ska ta gott och ont p bar grning som i denna trd.

Allts, inom filosofin r begreppet "fakta" mycket omdiskuterat. Det synpunkt du ger uttryck fr, r ngon sorts social konstruktivism. Nr jag sger fakta, s menar jag ngon (kanske) medvetandesoberoende "ting" som ett omdme r om. Det r fakta som, enligt min def., gr omdmen sanna. Ett omdme omhandlar fakta, prdikerar ngot om vrlden. Sedan kan hela vrlden tro ngot, men det gr inte det de tror sant. Jag r allts starkt realist, dr du r stark antirealist (du tror inte p att det finns ngot utver individet/gemenskapets omdmen).

Det jag menade var, att givet att det finns moraliska "fakta", dvs. moraliska "ting" i vrlden, och givet att vra omdmen (a la "det r fel att dda) handlar om dessa, s att man prdikerar om ddandet, att det har en srskilt moralisk kvalit, fel, och att det som gr omdmet sant eller falskt r varvitt ddande har kvalitn felhet/ondhet, d kan ett omdme vara sant eller falskt. I s fall r "ont" och "gott" inte bara ett stmpel, men ngot man antingen r eller inte r. D kan man dmas som varande "ond", men den domen r antingen sann eller falsk. Fattar du?

Jag sger inte att det faktiskt r s, men att ngot liknande kan vara fallet. Ni kan inte bara leka profeter. Ni mste p ngot stt visa, att era teorier r troliga. Att de stmmer verens med det vi dagligen upplever. Att det inte finns starkare teorier. Att teorin knns intuitivt bra. Sna saker. Jag vill dock tillgga att jag sjlv lutar mot antirealism mht. moral. Mitt babbel druppe r mest fr att fortydliga.
Citera
2011-04-07, 12:02
Medlem
Jag tror inte att ngon r 100% ond eller god fr den delen heller. Ofta blir personer som ett resultat av den omgivning och de val som tas i livet. Alla vi som lever idag r ju efterlevande till dem som verlevt alla umbranden genom historiens gng och ofta genom att anpassa sig till det som var gngse p den tiden, rtt eller fel.

En del av problematiken med ondskan r att det alltid krvs uppoffringar fr att komma ngonstans, nr blir dessa uppoffringar fr mycket? Ett exempel r ju inskrnkningarna p sjukbidrag som har tvingat mnga till sjlvmord. r regeringen d ond eller helt enkelt realistisk?

Ofta blir ondska som ett resultat av dlig verklighetsfrankring och ofrmga att se resultaten av ens handlingar. I vissa lnder kanske ett beslut fr ett bra resultat medans samma beslut fr ett dligt resultat i ett annat land.

Jesus hade ju ett utbrott i templet nr han krde ut mnglarna, hur hade vi reagerat p det idag? Mnglarna tyckte att han var ond fr de behvde frsrja sig medans Jesus inte ville ha kommersialism i det heliga...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in