Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Skillnaden på omdöme och fakta, är att fakta är mainstreams omdöme. Du föds till den här världen, allt din fysiska kropp och sinne kan åstadkomma kan och får du göra, oavsett vad andra tycker om det.
Sure, i dagens samhälle är det jäkligt bra att kunna "fakta" på så sätt, men det begränsar oss ändå en hel del om man ska ta gott och ont på bar gärning som i denna tråd.
Alltså, inom filosofin är begreppet "fakta" mycket omdiskuterat. Det synpunkt du ger uttryck för, är någon sorts social konstruktivism. När jag säger fakta, så menar jag någon (kanske) medvetandesoberoende "ting" som ett omdöme är om. Det är fakta som, enligt min def., gör omdömen sanna. Ett omdöme omhandlar fakta, prædikerar något om världen. Sedan kan hela världen tro något, men det gör inte det de tror sant. Jag är alltså starkt realist, där du är stark antirealist (du tror inte på att det finns något utöver individet/gemenskapets omdömen).
Det jag menade var, att givet att det finns moraliska "fakta", dvs. moraliska "ting" i världen, och givet att våra omdömen (a la "det är fel att döda) handlar om dessa, så att man prädikerar om dödandet, att det har en särskilt moralisk kvalité, fel, och att det som gör omdömet sant eller falskt är varvitt dödande har kvalitén felhet/ondhet, då kan ett omdöme vara sant eller falskt. I så fall är "ont" och "gott" inte bara ett stämpel, men något man antingen är eller inte är. Då kan man dömas som varande "ond", men den domen är antingen sann eller falsk. Fattar du?
Jag säger inte att det faktiskt är så, men att något liknande
kan vara fallet. Ni kan inte bara leka profeter. Ni måste på något sätt visa, att era teorier är troliga. Att de stämmer överens med det vi dagligen upplever. Att det inte finns starkare teorier. Att teorin känns intuitivt bra. Såna saker. Jag vill dock tillägga att jag själv lutar mot antirealism mht. moral. Mitt babbel däruppe är mest för att fortydliga.