Citat:
Ursprungligen postat av HugeSackOfNachos
Skillnaden p omdme och fakta, r att fakta r mainstreams omdme. Du fds till den hr vrlden, allt din fysiska kropp och sinne kan stadkomma kan och fr du gra, oavsett vad andra tycker om det.
Sure, i dagens samhlle r det jkligt bra att kunna "fakta" p s stt, men det begrnsar oss nd en hel del om man ska ta gott och ont p bar grning som i denna trd.
Allts, inom filosofin r begreppet "fakta" mycket omdiskuterat. Det synpunkt du ger uttryck fr, r ngon sorts social konstruktivism. Nr jag sger fakta, s menar jag ngon (kanske) medvetandesoberoende "ting" som ett omdme r om. Det r fakta som, enligt min def., gr omdmen sanna. Ett omdme omhandlar fakta, prdikerar ngot om vrlden. Sedan kan hela vrlden tro ngot, men det gr inte det de tror sant. Jag r allts starkt realist, dr du r stark antirealist (du tror inte p att det finns ngot utver individet/gemenskapets omdmen).
Det jag menade var, att givet att det finns moraliska "fakta", dvs. moraliska "ting" i vrlden, och givet att vra omdmen (a la "det r fel att dda) handlar om dessa, s att man prdikerar om ddandet, att det har en srskilt moralisk kvalit, fel, och att det som gr omdmet sant eller falskt r varvitt ddande har kvalitn felhet/ondhet, d kan ett omdme vara sant eller falskt. I s fall r "ont" och "gott" inte bara ett stmpel, men ngot man antingen r eller inte r. D kan man dmas som varande "ond", men den domen r antingen sann eller falsk. Fattar du?
Jag sger inte att det faktiskt r s, men att ngot liknande
kan vara fallet. Ni kan inte bara leka profeter. Ni mste p ngot stt visa, att era teorier r troliga. Att de stmmer verens med det vi dagligen upplever. Att det inte finns starkare teorier. Att teorin knns intuitivt bra. Sna saker. Jag vill dock tillgga att jag sjlv lutar mot antirealism mht. moral. Mitt babbel druppe r mest fr att fortydliga.