• 1
  • 2
2011-04-06, 15:36
Bannlyst
Hej. Jag har rökt cigaretter några år och jag vill gärna sluta. Men är det svårare att sluta om t.ex. 6 månader än att sluta nu?
Citera
2011-04-06, 15:38
Medlem
Kaptenenjons avatar
Ja. Ju längre du nyttjar något som är beroendeframkallande, desto svårare blir det att sluta.
Citera
2011-04-06, 15:40
Medlem
Herregud det är väl ganska självklart.
Citera
2011-04-06, 15:52
Medlem
Knotknets avatar
Inte ett dugg svårt jag har rökt till coh från i många år och kan sluta när jag vill. Det har att göra med karraktär som med allt annat. Det här med beroende är bara en ursäkt för att man har dålig kontroll över sina egna begär.
Citera
2011-04-06, 15:55
Medlem
Blaxmixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Inte ett dugg svårt jag har rökt till coh från i många år och kan sluta när jag vill. Det har att göra med karraktär som med allt annat. Det här med beroende är bara en ursäkt för att man har dålig kontroll över sina egna begär.

Ja alltså att du mår skit när du håller på att sluta mer heroin är bara pga att du har dålig kontroll över dina egna begär........................................
Citera
2011-04-06, 16:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:

Jag har också slutat att röka flera gånger till förmån för snuset, gjort det nyligen nu med. Samtidigt har jag skurit ned ordentligt på snuskonsumtionen och tar kanske max tre prillor om dagen. Så ja, mycket handlar om självdisciplin och kontroll.
Citera
2011-04-06, 16:48
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blaxmix
Ja alltså att du mår skit när du håller på att sluta mer heroin är bara pga att du har dålig kontroll över dina egna begär........................................
Nu är inte heroin och tobak riktigt samma sak.
Citera
2011-04-06, 16:52
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Nu är inte heroin och tobak riktigt samma sak.

Ja precis, fast det finns fortfarande folk som hävdar att avtändningen på tobak är likvärdig med heroin.
Citera
2011-04-06, 16:55
Medlem
Macgarvers avatar
Citat:

Ha i åtanke att bara för det är lätt för dig så kan det vara raka motsatsen för någon annan. Hur kan du veta om du kan sluta när du inte gjort det. Beroendet från cigaretter är mer än en ursäkt men visst måste man ta kontrollen när man bestämmer sig för att sluta, och sluta gör man bara en gång det du har haft är uppehåll, eller?
Citera
2011-04-06, 17:07
Medlem
Citat:

Säger det inte emot sig själt att du har rökt till och från i flera år. Du har alltså aldrig riktigt slutat utan att börja igen. Jag har också rökt till och från men tror det kommer ta 5-10 år innan jag är helt rökfri för alltid, alltså slutat röka.
Citera
2011-04-06, 17:20
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Ja precis, fast det finns fortfarande folk som hävdar att avtändningen på tobak är likvärdig med heroin.
"Avtändningen" från nikotin är till största del psykisk, jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som fått bestående men eller i värsta fall dött av att sluta röka...Jag förstår dock vad du menar, det är ju så enormt mycket svårare i avseendet att det är så pass lättillgängligt, var du än vänder dig finns det folk som röker, du kan inte gå in på Pressbyrån eller ICA utan att se cigaretter (mja, nu använder sig ju många butiker av elektroniska system men ändå) etc.
Citat:
Ursprungligen postat av mombokolos
Säger det inte emot sig själt att du har rökt till och från i flera år. Du har alltså aldrig riktigt slutat utan att börja igen. Jag har också rökt till och från men tror det kommer ta 5-10 år innan jag är helt rökfri för alltid, alltså slutat röka.
Jag tycker egentligen inte att man behöver sluta röka om man inte vill, varje cigarett man skippar gör gott för hälsan och man kan med gott samvete röka ett paket eller två i månaden istället för som tidigare ett paket eller två om dagen.
Citera
2011-04-06, 17:54
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
"Avtändningen" från nikotin är till största del psykisk, jag har i alla fall aldrig hört talas om någon som fått bestående men eller i värsta fall dött av att sluta röka...Jag förstår dock vad du menar, det är ju så enormt mycket svårare i avseendet att det är så pass lättillgängligt, var du än vänder dig finns det folk som röker, du kan inte gå in på Pressbyrån eller ICA utan att se cigaretter (mja, nu använder sig ju många butiker av elektroniska system men ändå) etc.

En närmare och mer jordnära jämförelse av avtändningar inom drogväsendet är ju benzodiasepiner och heroin, känns som att det går mer hand i hand. Har själv varit utsatt för en "mild" AT på just en benzo och det var fan ingenting att leka med, så jag har lite kött på benen nu då jag ska kicka vanan för alltid.

Visst är nikotinberoendet till stort just psykiskt som du säger, man dör inte av kramper etc... som med diverse droger.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in