• 1
  • 2
2011-04-06, 11:20
Medlem
Eliellas avatar
Snälla innan ni dömer mig så läs min bakgrund först!

Jag är 20 år och jag vill ha barn, ja visst lite tidigt kan kanske folk tycka. Men å andra sidan så har jag aldrig varit den tjejen som vill ha en stor karriär! Jag har alltid drömt om en stor familj och nu har det kommit till den punkten att jag mer och mer vill ha barn.

Jag har en kille som är två år äldre än mig och pappa sedan tidigare förhållande. Jag vet att om jag skulle bli gravid så skulle han vara bakom mig till 100%

Jag vet även att om jag skulle få barn så står jag stadigt vad det gäller ekonomin också, men frågan är ska jag ta upp mina tankar med min kille. Eller ska jag bara vänta och se?

För två år sedan gick min mor bort i cancer och det var en stor förlust för våran familj. Hennes största önskan var att få barnbarn, men ja eftersom hon är borta så kan jag tyvärr inte ge henne detta. Min far däremot finns kvar men han börjar gå uppåt i åldrarna och jag är rädd för att inte hinna ge honom ett barnbarn heller.

Saken hör kanske till att jag har en 12 år äldre syster som sitter själv i Gbg utan man och utan barn och jag är verkligen livrädd för att hamna där hon är. Bitter och ensam!

Så snälla kan någon hjälpa mig att hitta lite perspektiv i allt detta?
Citera
2011-04-06, 11:26
Medlem
Smurfkonto2010s avatar
Ta upp det med honom och hör vad han vill. Om han vill bli pappa igen är det bara att köra på det, om inte kanske du får hitta någon som vill avla dig.
Citera
2011-04-06, 11:30
Medlem
kolits avatar
Är din pappa tillräckligt gammal för att ramla av pinnen eller drabbades din moder av t ex cancer, för isf ska du inte gå och tänka för mycket på det utan du har rätt att göra din egna val och du ska inte tvinga dig själv att skaffa barn bara för att.

Sedan tycker jag personligen att du är för ung för att skaffa barn då jag gissar på att du och jag är av samma årgång och det är ju ett 20 års kontrakt man skriver på om man skaffar barn och är du verkligen beredd i dagsläget att ta hand om ett barn/tonåring tills du är 40? Även om du inte vill göra karriär så kanske du vill resa eller gå någon kurs eller vad som helst egentligen. Du kan inte göra dessa saker lika enkelt om du har barn, du kan inte gå ut på fester utan du åker till skara sommarland ist.

Du säger att du är ekonomiskt stabil men har du verkligen räknat på det på papper? Det blir ju rätt många omkostnader speciellt i början då du behöver diverse saker som barnstol, barnvagn, barnsäng etc..

Även om du vill ha barn så måste du räkna in nackdelarna som att du är väldigt ung, har inte riktigt hunnit leva än, är du säker på att du vill ha barn fortf. om 3 år för det finns ju en risk att du blir bitter när du är äldre över att du missade hela din 20 års ålder.

Vänta iaf 1 år säger jag och om du fortf. vill ha barn så kör i vind.
Citera
2011-04-06, 11:31
Medlem
Kör på. Det är inte tidigt att få barn vid 20, utan fullt naturligt. Snarare är den svenska förstföderskans medelålder (typ 29) sjukligt hög.

*edit* Strunta i ovanstående skribents nonsens om att du inte kan gå på fest eller åka på resor om du har barn... Livet blir annorlunda med barn, man måste ta mer ansvar, ja, men du dömer knappast dig själv till att torka barnröv och laga välling i 18 år om du får barn.
Senast redigerad av trzy 2011-04-06 kl. 11:33.
Citera
2011-04-06, 11:40
Medlem
Eliellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kolit
Är din pappa tillräckligt gammal för att ramla av pinnen eller drabbades din moder av t ex cancer, för isf ska du inte gå och tänka för mycket på det utan du har rätt att göra din egna val och du ska inte tvinga dig själv att skaffa barn bara för att.

Sedan tycker jag personligen att du är för ung för att skaffa barn då jag gissar på att du och jag är av samma årgång och det är ju ett 20 års kontrakt man skriver på om man skaffar barn och är du verkligen beredd i dagsläget att ta hand om ett barn/tonåring tills du är 40? Även om du inte vill göra karriär så kanske du vill resa eller gå någon kurs eller vad som helst egentligen. Du kan inte göra dessa saker lika enkelt om du har barn, du kan inte gå ut på fester utan du åker till skara sommarland ist.

Du säger att du är ekonomiskt stabil men har du verkligen räknat på det på papper? Det blir ju rätt många omkostnader speciellt i början då du behöver diverse saker som barnstol, barnvagn, barnsäng etc..

Även om du vill ha barn så måste du räkna in nackdelarna som att du är väldigt ung, har inte riktigt hunnit leva än, är du säker på att du vill ha barn fortf. om 3 år för det finns ju en risk att du blir bitter när du är äldre över att du missade hela din 20 års ålder.

Vänta iaf 1 år säger jag och om du fortf. vill ha barn så kör i vind.

Nej min pappa kanske inte är tillräckligt gammal för att dö av ålder så att säga men är det något jag lärt mig sedan min mors död, så är det att inget är för evigt. Och detta har inget att göra att jag vill tvinga mig till att ha barn, det är bara det att jag vet att min far skulle gråta av lycka av att se sitt arv föras vidare.

Då det gäller ekonomin, så är jag säker på att det är lugnt då jag fick ett relativt stort arv av min mor när hon gick bort.

Men jag kan ju definitivt hålla med dig om nackdelarna med att kanske inte kunna ha ett så fritt liv och inte kunna resa vart man vill. Så ja kanske ett års väntan hade gjort mig gott...
Citera
2011-04-06, 11:41
Medlem
Cracys avatar
Snacka med din kille, personligen tycker jag det inte verkar något skumt alls om ni skaffar barn.

Lycka till.
Citera
2011-04-06, 11:45
Medlem
Chozos avatar
Ni är båda vuxna, så länge ni båda vill skaffa barn och kan försörja er på egen hand så är det väl inga problem.
Citera
2011-04-06, 11:46
Medlem
MLNWs avatar
Blir väl vanligare och vanligare att skaffa barn tidigt. Jag tycker det är helt ok, om man kan hantera det vill säga. Har många bekanta som fått barn tidigt 18-20 och det har funkat ypperligt
Citera
2011-04-06, 11:48
Medlem
skramses avatar
skit i din far, syster och allt vad det var.

Fundera över om du kan göra varenda dag av de kommande 20+åren till den bästa någonsin för din blivande satunge. Är svaret ja finns det väll inga problem med att skaffa barn. Sålänge inte
Citat:
Ursprungligen postat av Eliella
Jag vet även att om jag skulle få barn så står jag stadigt vad det gäller ekonomin också
betyder bidrag och att leva på andras pengar är det fortfarande grönt ljus.

Att du frågar farbror internet om han tycker du ska skaffa barn visar att du är lagom osäker och du borde inte skaffa en unge i nuläget.
Citera
2011-04-06, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eliella
Snälla innan ni dömer mig så läs min bakgrund först!

Jag är 20 år och jag vill ha barn, ja visst lite tidigt kan kanske folk tycka. Men å andra sidan så har jag aldrig varit den tjejen som vill ha en stor karriär! Jag har alltid drömt om en stor familj och nu har det kommit till den punkten att jag mer och mer vill ha barn.

Jag har en kille som är två år äldre än mig och pappa sedan tidigare förhållande. Jag vet att om jag skulle bli gravid så skulle han vara bakom mig till 100%

Jag vet även att om jag skulle få barn så står jag stadigt vad det gäller ekonomin också, men frågan är ska jag ta upp mina tankar med min kille. Eller ska jag bara vänta och se?

För två år sedan gick min mor bort i cancer och det var en stor förlust för våran familj. Hennes största önskan var att få barnbarn, men ja eftersom hon är borta så kan jag tyvärr inte ge henne detta. Min far däremot finns kvar men han börjar gå uppåt i åldrarna och jag är rädd för att inte hinna ge honom ett barnbarn heller.

Saken hör kanske till att jag har en 12 år äldre syster som sitter själv i Gbg utan man och utan barn och jag är verkligen livrädd för att hamna där hon är. Bitter och ensam!

Så snälla kan någon hjälpa mig att hitta lite perspektiv i allt detta?

Men herregud... Chilla för fan du är 20 år. Stackars din kille säger jag bara, ska du utnyttja att din mamma gått bort med någon fras som " min mamma ville ha barnbarn, nu är hon borta men jag vet att hon kan se mig från himlen"...

Varför är du så barntokig? ta ett dagisjobb och dra ur kvasten ur arslet.
Citera
2011-04-06, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trzy
Kör på. Det är inte tidigt att få barn vid 20, utan fullt naturligt. Snarare är den svenska förstföderskans medelålder (typ 29) sjukligt hög.

*edit* Strunta i ovanstående skribents nonsens om att du inte kan gå på fest eller åka på resor om du har barn... Livet blir annorlunda med barn, man måste ta mer ansvar, ja, men du dömer knappast dig själv till att torka barnröv och laga välling i 18 år om du får barn.

Bin Ladin har talat
Citera
2011-04-06, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Znudel
Bin Ladin har talat

Skärp dig nu. Att riskerna för problem ökar när de gravida blir äldre är ingen hemlighet. Det är fullt naturligt att bli gravid som 20-åring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in