2004-09-21, 16:26
Medlem
I New Scientist 4 september 2004, sidan 24, finns "The 10 biggest questions of the living world" listade.

1. How did life begin?

2. How many species are there?

3. Are we still evolving?

4. Why do we sleep?

5. Is intelligence inevitable?

6. What is consciousness?

7. What is sex for?

8. Can we prevent ageing?

9. What is life?

10. Is there life on other planets?

Vid både första och fjärde anblicken ter sig placeringarna underliga. Om rangordningen av frågorna ska likställas med hur viktiga de är att lösa kan inte antalet arter (2:an) räknas riktigt så livsgörande utan kunde ligga lägre. Sjuan skulle de flesta lekmän klassa som utredd.

Om rangordningen av dem beror på hur svår respektive fråga är att lösa borde de mer filosofiska frågorna hamna högre upp.

På det hela taget dock en intressant lista. Ofta sitter man och tycker att listmakare har missat olika alternativ men det känns som att den här täcker smäckfrågorna rätt bra.
Citera
2004-09-21, 20:46
Medlem
blaus avatar
Vad säger ni om punkt tre?
Utvecklas människan fortfarande?
Citera
2004-09-21, 21:58
Medlem
dIRe_s avatar
Bogusfrågor, hälften är redan lösta resten är flumfilosofiska; vad menas egentligen med #5: Is intelligence inevitable?
Citera
2004-09-21, 22:13
Medlem
tamaguchis avatar
...

1, 2, ,9 ,7 är ganska ointressanta.

Svaret på tre är: Ja givetvis finns det en utveckling, riktningen för tillfället är mot mindre intelligens skulle jag gissa.

Med 5 menas frågan om intelligens alltid skulle uppstå om man körde om evolutionen från år noll.

Nummer åtta är jag mycket intresserad av men jag vet inte någon som sysslar med det i Sverige.
Citera
2004-09-21, 22:31
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenickie
I New Scientist 4 september 2004, sidan 24, finns "The 10 biggest questions of the living world" listade.

Utan att ha läst artikeln så kommer jag med svaren.

1. How did life begin?
Komplexa organiska molekyler som började föröka sig.

Omöjligt att besvara. Menar de här på jorden - så finns det ju mängder av bakterier etc som vi aldrig ens kan hitta. (I vulkaner etc)

Absolut. Självklart. Evolution är ingen process som har någon slutpunkt.

4. Why do we sleep?
För att ge kroppen (inkl hjärnan) en chans att återhämta sig.

Ja. Om livet blir tillräckligt komplext - så är intelligens en oundviklig egenskap.

Medvetanade är förmågan att kunna ställa frågor om sig själv.

7. What is sex for?
Eh? Fortplantning och njutning. Både ett effektivt sätt att blanda gener och ett effektivt sätt att öka bindningen i grupper samt försäkra avkomman om ökade överlevnadschanser.

Nej. Vi kan skjuta upp det - men förr eller senare slits delarna ut.

9. What is life?
Komplexa självorganiserande mekanismer som fortplantar sig och utvecklas.

Ja.

Citat:
Ursprungligen postat av Kenickie
Vid både första och fjärde anblicken ter sig placeringarna underliga. Om rangordningen av frågorna ska likställas med hur viktiga de är att lösa kan inte antalet arter (2:an) räknas riktigt så livsgörande utan kunde ligga lägre. Sjuan skulle de flesta lekmän klassa som utredd.

Om rangordningen av dem beror på hur svår respektive fråga är att lösa borde de mer filosofiska frågorna hamna högre upp.

På det hela taget dock en intressant lista. Ofta sitter man och tycker att listmakare har missat olika alternativ men det känns som att den här täcker smäckfrågorna rätt bra.

Mja ... är det verkligen sorterat i viktighetsordning eller enligt hur många som funderar på frågorna.

Men visst finns det massor av frågor som de missat!
- Är tiden verkligen enkelriktad?
- Finns det parallella verkligheter?
- Varför är inte Ruskigbuss president för Tellus?
- Hur stort är universum?

etc.
Citera
2004-09-21, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

1. How did life begin?

Omöjligt att besvara. Menar de här på jorden - så finns det ju mängder av bakterier etc som vi aldrig ens kan hitta. (I vulkaner etc)

4. Why do we sleep?

Ja. Om livet blir tillräckligt komplext - så är intelligens en oundviklig egenskap.

7. What is sex for?
Eh? Fortplantning och njutning. Både ett effektivt sätt att blanda gener och ett effektivt sätt att öka bindningen i grupper samt försäkra avkomman om ökade överlevnadschanser.

Nej. Vi kan skjuta upp det - men förr eller senare slits delarna ut.

9. What is life?
Komplexa självorganiserande mekanismer som fortplantar sig och utvecklas.

Ja.

Mja ... är det verkligen sorterat i viktighetsordning eller enligt hur många som funderar på frågorna.

Men visst finns det massor av frågor som de missat!
- Är tiden verkligen enkelriktad?
- Finns det parallella verkligheter?
- Varför är inte Ruskigbuss president för Tellus?
- Hur stort är universum?

etc.

Jaha, så var det med den saken!

Jag undrar i och för sig varför de inte frågade dig direkt istället!?
Citera
2004-09-21, 22:49
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paran0id
Jaha, så var det med den saken!

Jag undrar i och för sig varför de inte frågade dig direkt istället!?

Jo, de ringde - men jag ville inte svara.
Citera
2004-09-22, 00:14
Medlem
evolutes avatar
"The 10 biggest questions of the living world" antyder att det
är frågor om livet/levande organismer vilket alltså skulle
utesluta de frågor inom fysik som Ruskigbuss listar.
Citera
2004-09-22, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
4. Why do we sleep?

På tal om sömn och drömmar så finns det en schweizisk kvinna på 75 år som drabbats av stroke och aldrig drömmer. Om de nu mätt olika vågor för att komma till den slutsatsen. Hon har inte blivit bonkers så forskarna drar slutsatsen att drömmar inte alls är så nödvändiga som man trott... Men jag blir fortfarande grinig om jag inte får sova när det börjar närma sig tjugotimmarsstrecket.
Citera
2004-09-22, 00:45
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
"The 10 biggest questions of the living world" antyder att det
är frågor om livet/levande organismer vilket alltså skulle
utesluta de frågor inom fysik som Ruskigbuss listar.

Hm ... ok - jag missade iofs att det var "the living world" - men om man vill vara lite petig (och det vill jag ju) - så är ju den fysiska verkligheten en förutsättning för liv. Så vitt jag förstår ...
Citera
2004-09-22, 00:56
Medlem
här behövs lite tillrättavisning

1. How did life begin?
-förökar sig molekyler? i labb sker inget sådant..där sker bara elektronövergångar mellan atomer.

- inte omöjligt, men heller inte möjligt att svara på i dagsläget

-jasså? nu när det naturliga urvalet ör satt ur spel, hur kan då evolutionen fortgå? alla, även förlorare kan få avkomma idag. den starkaste överlever, och den svagaste.

- vad gör vårt liv mer komplext än till andra arters? grunden i våra liv bygger på samma principer som alla andra däggdjur. äta, sova, föröka sig det var inte pga av vi levde ett komplext liv vi fick intelligens, utan tvärtom. vår intelligens var snarare ett måste, eftersom vi annars hade blivit utkonkurrerade av andra arter, vi behövde en "edge". hjärnan växte eftersom vi hade våra fysiska brister som behövde kompenseras. svaret: inte nödvändigtvis, endast som "sista utväg" dvs, om arten inte klarar sig med sin underlägsna fysik.

eller: förmågan att reflektera över saker i tillvaron
Citera
2004-09-22, 01:20
Medlem
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henkko
här behövs lite tillrättavisning

Bra! Jag var rädd att ingen skulle våga säga emot.
Självklart sitter jag inte inne med svaren - men utan att någon påstår något så blir det ju ingen diskussion.

Citat:
1. How did life begin?
-förökar sig molekyler? i labb sker inget sådant..där sker bara elektronövergångar mellan atomer.
Nej - normala molekyler i labb förökar sig inte. Det är just så livet började - att dessa molekyler började replikera sig. Ungefär som RNA gör I cellerna idag.

Citat:
- inte omöjligt, men heller inte möjligt att svara på i dagsläget
Det var ungefär så jag menade. Teoretiskt så finns det ju ett begränsat antal - men vår nuvarande (och så vitt jag kan förstå även kommande) tekniska förmåga gör det i praktiken omöjligt att leta upp ALLA förekommande arter.

Citat:
-jasså? nu när det naturliga urvalet ör satt ur spel, hur kan då evolutionen fortgå? alla, även förlorare kan få avkomma idag. den starkaste överlever, och den svagaste.

Nja - det där är en liten missuppfattning. Evolutionen KAN INTE sluta. Även om det naturliga urvalet påstås vara satt ur spel - så KOMMER vår art att ändra sig med tiden. Vi anpassar oss till miljön - oavsett om den är "naturlig" eller skapad av oss själva.

(Jag hävdar ju iofs att VI är lika naturliga som en jordbävning eller en myra - vi är alla delar av samma natur, även våra fina vägar och maskiner. På samma sätt som en myrstack är det. Konstruerad och byggd - av naturliga varelser - alltså - en del av naturen.)

Citat:
- vad gör vårt liv mer komplext än till andra arters? grunden i våra liv bygger på samma principer som alla andra däggdjur. äta, sova, föröka sig det var inte pga av vi levde ett komplext liv vi fick intelligens, utan tvärtom. vår intelligens var snarare ett måste, eftersom vi annars hade blivit utkonkurrerade av andra arter, vi behövde en "edge". hjärnan växte eftersom vi hade våra fysiska brister som behövde kompenseras. svaret: inte nödvändigtvis, endast som "sista utväg" dvs, om arten inte klarar sig med sin underlägsna fysik.

Mja - du har kanske rätt. Jag är lite mer optimistisk i min syn. Jag TROR att det är oundvikligt att någon art - givet tillräckliga resurser - i varje ekosystem kommer att utveckla den typen av intelligens som vi påstås besitta. Jag tror att det är ett naturligt steg. Alltså tror jag också att det myllrar av intelligenser - DÄR UTE.

Citat:
eller: förmågan att reflektera över saker i tillvaron

Jo - kan nog också stämma.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här