2012-04-24, 15:00
Medlem
Amadeusss avatar
Varför dessa jävla tomtar på sedlarna? Vad är fel med de gamla? De har betytt mer för sverige än dessa idioter (förutom Lindgren då).
Citera
2012-04-24, 15:03
Medlem
mishimas avatar
Jag hade hellre önskat att man använde samma bild på Bergman som man använde till frimärket. Den från inspelningen av Fanny och Alexander. Det finns också en riktigt bra från inspelningen av Smultronstället där han sitter och pratar med Gunnar Björnstrand och Victor Sjöström. Bilden från Det sjunde inseglet är lite tråkig och för anonym tycker jag.

http://bilderisyd.se/index.php/1957/00429345
http://www.ingmarbergman.se/services/image.asp?guid=28740B52-0E03-4EF5-BBBA-15DE27B748DF&formatid=5

Snyggast är nog 1000-lappen. Jag gillar den bruna nyansen den går i. Tyvärr får man väl inte se den så ofta.

Varför har man valt en kartbild över Skåne där det är indelat i Malmöhus län och Kristianstads län? Det bör man ändra på innan de skickas ut.
Senast redigerad av mishima 2012-04-24 kl. 15:38.
Citera
2012-04-24, 15:07
Medlem
Vansinnets avatar
Skitsnygga. En klar förbättring. Vad gäller personmotiven så klagar jag inte heller. Ska man ha samma jävla personer för alltid eller? Dessa personer förtjänar väl att finnas på sedlarna ett tag? Ska ni gnälla när Victoria hamnar på mynten också eller? Håll käften och lev med det. Annars kan ni skicka mig pengarna.
Citera
2012-04-24, 15:07
Medlem
mbois avatar
Stiliga sedlar och riktigt trevligt att det ska införas en 200-sedel.
Citera
2012-04-24, 15:08
Bannlyst
Handen på hjärtat, visst hade ni alla velat sett den här skönheten på 100-lappen:

http://i40.tinypic.com/118q0z9.png
Citera
2012-04-24, 15:08
Medlem
Schizofrenens avatar
Späk sammanfattade det hela på ett ypperligt sett.

Jag skulle precis som många andra velat ha uppfinnare, vetenskapsmän och kungar. Den enda sedeln som jag tyckte blev riktigt bra nu var 20-lappen, vilken har känts given hela tiden. Ingen av de andra sedlarna har jag speciellt mycket övers för. Riktigt usla bildar har de valt bortsett från gamle folkkäre Astrid och den till synes vackra Garbo (även fast hon inte på något sätt förtjänar att avbildas på en sedel).

Dessutom, ska denna scanningskod vara kvar på orginalsedeln? Det är ju urbotat in i helvetes dumt! Ska Sverige plötsligt bli så teknologiskt att man ska bli skickad runt på internet via våra sedlar nu också?! Om folk vill ta sig in på Riksbankens hemsida så kan man gott göra det själv utan några idiotiska hjälpmedel. Usch!

Personligen skulle jag gärna sett Karl XII, Celcius, kanske John Ericsson m.fl.
Citera
2012-04-24, 15:09
Medlem
Pranchas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mekanikweed
Varför görs nya sedlar? Låter kostsamt.

Därför att de gamla sedlarna gjordes för 25 år sedan, och är helt enkelt för enkla att förfalska med modern teknik. Mynten väger för mycket kontra värde, och kommer därför bli lättare. Eftersom att de inför nya valörer ansågs det som ett bra tillfälle att uppdatera hela serien. Vettigt, om ni frågar mig.

Personligen tycker jag varken bu eller bä om den nya formen. Känns som en ganska klassisk utgångspunkt. Lite kul med den täta beskärningen av ansikten, känns lite mer personlig än de äldre sedlarna. "Natur och kultur i symbios" hade en kul twist. Sen är ju formspråket på tok för kontemporärt för att fungera i längden (samt att de praktiska detaljerna behöver ses över - typ vilka hörn valören skall visas osv), men det skulle varit spännande med något nytänkande.
Citera
2012-04-24, 15:13
Medlem
VemSaDets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore
http://i41.tinypic.com/357j2x0.png

En kass Bild på dom... Printscreenade i all hast... Alla kom inte med tyvärr...
jävlar vad stora dem var
Är dem så stora för bankrånare osv ska ha det svårare och bära allt eller?
Citera
2012-04-24, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VemSaDet
jävlar vad stora dem var
Är dem så stora för bankrånare osv ska ha det svårare och bära allt eller?

Nej dom har bara ställt in sedlarna i ett dockskåp. Det är alltså rummet som är extremt litet...
Citera
2012-04-24, 15:20
Medlem
ThomasHobbess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Fy faan. Linné är 100-kronorssedeln. Och hela den "moderna" designen med riktiga fotografin och spejsade siffror. Jävla idioti med personvalen också, den enda jag kan acceptera är Astrid på tjugan. Som någon sa, varför inte t.ex. Strindberg och Nobel?

Nej, det går inte. Då skulle könsfördelningen bli ojämn och sedlarna skulle befästa patriarkala maktstrukturer.
Citera
2012-04-24, 15:22
Medlem
ThomasHobbess avatar
Vilket trist land som förnekar sin historia och endast har samtidshistoriska människor på sedlarna. Greta Garbo ska man ha på sedlarna, men inte Gustav Vasa? Vilket djävla fjantland Sverige har blivit. Jag skäms.
Citera
2012-04-24, 15:22
Medlem
Varför inför de en 200-kr sedel? Känns ganska onödig om jag ska vara ärlig.

2-kronan med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in