Grymt missnöjd
Tjugan: Ok, skandal att nationalhelgonet Astrid inte fått en sedel tidigare. Personligen blev jag småsur när jävla Jenny Lind kom på femtiolappen istället för Astrid. Dock såhär i efterhand så hoppas jag att femtiolappen hjälpt till att förmedla vem Jenny Lind var. Om man nu bryr sig om skönsjungande(?) damer. Plus för att de behöll en färgskala som liknar den på nuvarande tjugan. Dessutom är det gamla kärringar på bägge, varav det blir lätt att identifiera den nya.
Femtiolappen: Evert Taube? Han har skrivit många festliga visor som ofta återges idag. Men räcker detta för att hamna på en sedel? Smått osmickrande bild dessutom, den gode Taube ser förstoppad ut. Stort plus för motivet från en hällristning på baksidan dock.
Någon som vet vilken ristning? Där har vi tamigfan kultur. Ursvensk kultur.
Hunkan: Nej. Bara nej. Greta Garbo dog för fan som amerikansk medborgare, hon tillbringade mer tid i utlandet än i Sverige. Sketen färgskala dessutom. Det enda som väger upp någotsånär är avbildningen av Stockholm på baksidan. Riktigt fint gjord och hög tid att vår egen huvudstad uppmärksammas ordentligt på en sedel.
Tvåhunkan: Överlag stiligt utförd, men varför i hela helvete tar de en bild på Bergman där han har en tumme i mungipan? Denna tumme kommer med all säkerhet att leda till att en hel del sedlar "förfinas" medelst penisteckningar. Eftersom valören är ny så har jag inga direkta synpunkter på valet av gubbe. Bergman var en stor regissör och jag förstår att han kom på tal. Baksidan med raukarna är snygg och det kan kanske kännas bra för gotlänningarna att få ha en bild på sin lilla ö på en sedel. Plus för döden på sedeln. Döden personifierad är och kommer alltid att vara häftig.
Femhunkan: Den mest intressanta sedeln i mitt tycke. Birgit Nilsson..? Nja.. Mja.. Kanske. Hon var stor, jävligt stor, inom sin scen. Avbildningen, nej. Det finns gott om betydligt mer smickrande porträtt på Nilsson. Färgskalan ser bra ut och trogen sin företrädare. Att ha med Skåne på en sedel är nästan tvunget sett genom ögonen på de nya herrarna av sagda landskap. Detta kommer att väcka en del ilska hos skånska patrioter som fortfarande inte glömt de fruktansvärda övergrepp som begicks av svenskarna under 1600-talet. Jämför med när den
nuvarande sedeln kom. Intressant att riksbanken väljer att gnugga in ockupationen av Skåne genom sedlarna två gånger i följd, och dessutom med femhundringen bägge gånger. När det gäller valet av motiv från Skåne så kan jag bara sucka. Öresundsbron gnider ytterligare in ockupationen, samtidigt som staden där den är placerad idag knappast känns särskilt svensk längre. Nej vad sägs om Göinges skogar eller Kungagraven i Kivik? En fundering jag har är också varför man väljer att tydligt visa den forna länsgränsen mellan Malmöhus län och Kristianstads län. Dessa län slogs som bekant ihop 1997. Måhända har gubbarna på riksbanken inte hängt med den senaste tiden?
Tusingen: Här kan jag acceptera valet av person. Dag Hammarskjöld var en betydande man med betydande ansvar. Han visade också att han hade stake (bl.a gentemot Sovjet). Om han passar in i temat "Kulturresan" kan väl dock diskuteras. Att FN-högkvarteret är med på bilden är förutom kopplingen till Hammarskjöld, förstås även passande och överensstämmande med den neutrala, diplomatiska och demokratiska bilden av Sverige. Baksidan väcker däremot inte så mycket känslor eller intresse hos mig.
Överlag är jag dock väldigt missnöjd med såväl tema som utformning av de nya sedlarna. Om de väljer ett tema med namnet "Kulturresan" så kunde de i mina ögon gott anknutit mer till forna tiders kultur. Hällristningarna på femtiolappen kommer med stor säkerhet att väcka eller tala till historieintresset hos folk. I mitt tycke kunde de gott haft med äldre kultur på just baksidan av sedlarna. Det finns ett närapå oändligt förråd att hämta från.
Temat är i mitt tycke helt fel. Jag sällar mig till den skaran som vill ha gamla hjältar, kungar, uppfinnare och vetenskapsmän på sedlarna. Var fan är Kalle dussin och Gustav II Adolf? Nobel? Engelbrekt? Celsius, Göran Fredrik Göransson?
När det gäller mynten, så verkar folk inte ha förstått att de mynt som visas upp på Riksbankens hemsida blott är prototyper. Färgerna kommer att vara så, men motiven visas inte upp.