2012-04-24, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Fy faan. Linné är 100-kronorssedeln. Och hela den "moderna" designen med riktiga fotografin och spejsade siffror. Jävla idioti med personvalen också, den enda jag kan acceptera är Astrid på tjugan. Som någon sa, varför inte t.ex. Strindberg och Nobel?

Edit:
Ser ut som Euro eller Monopolpengar.

Strindberg var otroligt avig och motvals som person och hade förmodligen hatat att vara med på en sedel. Jag tycker faktiskt att samtliga val är bra, förutom möjligtvis Birgit Nilsson.
Citera
2012-04-24, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av James-Michael-Michaels
Hur länge kommer dessa sedlar finnas tror ni?

Jag som 90-talist saknar helt någon relation med motiven med undantag för Astrid.

Linne och Nobel är mycket större för mig.

Förmodligen ca 25 år, vilket var ungefär när förra bytet skedde. Kanske går bytena lite snabbare i framtiden då tekniken för förfalskarna lär gå snabbare. Dock kanske politikerna lyckas lura in oss i euron innan dess *hemska tanke*
Citera
2012-04-24, 14:43
Medlem
Varför görs nya sedlar? Låter kostsamt.
Citera
2012-04-24, 14:48
Medlem
Revileds avatar
Fan vad rasistiska, inte en enda invandrare, skall finns minns en zlatan på varje sedel

Citera
2012-04-24, 14:48
Medlem
Separatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OilyOffshore
Det konstiga är att det är bara kända kulturella människor på sedlarna... Inga kungar eller liknande.

Man får vara glad så länge de är svenskar...
Citera
2012-04-24, 14:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blanket
hoppas de blir i plast, likt australiens sedlar. lite dyrare men mycket mer hållbara.

någon som kan se vilka säkerhetsmekanismer sedlarna har? QR-koden på 500-sedeln kan innehålla ungefär 26 byte information, kan tänka mig att den bara kommer att koda serienumret eller nåt.

Nope, sedlarna är i bomulls-papper, det kan läsas på riksbankens hemsida.
QR-koden skulle visst gå till riksbankens hemsida enligt någon i denna tråd.
Jag prövade själv att scanna med fungerade inte :/

Jag diggar Australiens plast pengar jag med, dom kan du knyckla ihop och bada med utan att något som helst händer...
Citera
2012-04-24, 14:50
Medlem
Helt OK ändå! Jag gillar alla förutom 500-lappen. Kommer för övrigt bli riktigt sjukt att använda en 200 krs sedel första gången.
Citera
2012-04-24, 14:51
Medlem
HugSeals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CraigChrist
Uppenbarligen missade du helt diskussionerna i denna tråd --> https://www.flashback.org/t1507558

Jag gillar inte alls dom nya sedlarna. Personer som egentligen inte gjort speciellt mycket för Sverige i stort(Förutom Dag Hammarskjöld kanske). Visst att dom är framstående kulturella personligheter men jag hade hellre sett att våra nuvarande sedlar var kvar.

Hur menar du nu? Det var precis den tråden jag hade i åtanke.
Citera
2012-04-24, 14:52
Medlem
Späks avatar
Grymt missnöjd

Tjugan: Ok, skandal att nationalhelgonet Astrid inte fått en sedel tidigare. Personligen blev jag småsur när jävla Jenny Lind kom på femtiolappen istället för Astrid. Dock såhär i efterhand så hoppas jag att femtiolappen hjälpt till att förmedla vem Jenny Lind var. Om man nu bryr sig om skönsjungande(?) damer. Plus för att de behöll en färgskala som liknar den på nuvarande tjugan. Dessutom är det gamla kärringar på bägge, varav det blir lätt att identifiera den nya.

Femtiolappen: Evert Taube? Han har skrivit många festliga visor som ofta återges idag. Men räcker detta för att hamna på en sedel? Smått osmickrande bild dessutom, den gode Taube ser förstoppad ut. Stort plus för motivet från en hällristning på baksidan dock. Någon som vet vilken ristning? Där har vi tamigfan kultur. Ursvensk kultur.

Hunkan: Nej. Bara nej. Greta Garbo dog för fan som amerikansk medborgare, hon tillbringade mer tid i utlandet än i Sverige. Sketen färgskala dessutom. Det enda som väger upp någotsånär är avbildningen av Stockholm på baksidan. Riktigt fint gjord och hög tid att vår egen huvudstad uppmärksammas ordentligt på en sedel.

Tvåhunkan: Överlag stiligt utförd, men varför i hela helvete tar de en bild på Bergman där han har en tumme i mungipan? Denna tumme kommer med all säkerhet att leda till att en hel del sedlar "förfinas" medelst penisteckningar. Eftersom valören är ny så har jag inga direkta synpunkter på valet av gubbe. Bergman var en stor regissör och jag förstår att han kom på tal. Baksidan med raukarna är snygg och det kan kanske kännas bra för gotlänningarna att få ha en bild på sin lilla ö på en sedel. Plus för döden på sedeln. Döden personifierad är och kommer alltid att vara häftig.

Femhunkan: Den mest intressanta sedeln i mitt tycke. Birgit Nilsson..? Nja.. Mja.. Kanske. Hon var stor, jävligt stor, inom sin scen. Avbildningen, nej. Det finns gott om betydligt mer smickrande porträtt på Nilsson. Färgskalan ser bra ut och trogen sin företrädare. Att ha med Skåne på en sedel är nästan tvunget sett genom ögonen på de nya herrarna av sagda landskap. Detta kommer att väcka en del ilska hos skånska patrioter som fortfarande inte glömt de fruktansvärda övergrepp som begicks av svenskarna under 1600-talet. Jämför med när den nuvarande sedeln kom. Intressant att riksbanken väljer att gnugga in ockupationen av Skåne genom sedlarna två gånger i följd, och dessutom med femhundringen bägge gånger. När det gäller valet av motiv från Skåne så kan jag bara sucka. Öresundsbron gnider ytterligare in ockupationen, samtidigt som staden där den är placerad idag knappast känns särskilt svensk längre. Nej vad sägs om Göinges skogar eller Kungagraven i Kivik? En fundering jag har är också varför man väljer att tydligt visa den forna länsgränsen mellan Malmöhus län och Kristianstads län. Dessa län slogs som bekant ihop 1997. Måhända har gubbarna på riksbanken inte hängt med den senaste tiden?

Tusingen: Här kan jag acceptera valet av person. Dag Hammarskjöld var en betydande man med betydande ansvar. Han visade också att han hade stake (bl.a gentemot Sovjet). Om han passar in i temat "Kulturresan" kan väl dock diskuteras. Att FN-högkvarteret är med på bilden är förutom kopplingen till Hammarskjöld, förstås även passande och överensstämmande med den neutrala, diplomatiska och demokratiska bilden av Sverige. Baksidan väcker däremot inte så mycket känslor eller intresse hos mig.

Överlag är jag dock väldigt missnöjd med såväl tema som utformning av de nya sedlarna. Om de väljer ett tema med namnet "Kulturresan" så kunde de i mina ögon gott anknutit mer till forna tiders kultur. Hällristningarna på femtiolappen kommer med stor säkerhet att väcka eller tala till historieintresset hos folk. I mitt tycke kunde de gott haft med äldre kultur på just baksidan av sedlarna. Det finns ett närapå oändligt förråd att hämta från.

Temat är i mitt tycke helt fel. Jag sällar mig till den skaran som vill ha gamla hjältar, kungar, uppfinnare och vetenskapsmän på sedlarna. Var fan är Kalle dussin och Gustav II Adolf? Nobel? Engelbrekt? Celsius, Göran Fredrik Göransson?

När det gäller mynten, så verkar folk inte ha förstått att de mynt som visas upp på Riksbankens hemsida blott är prototyper. Färgerna kommer att vara så, men motiven visas inte upp.
Senast redigerad av Späk 2012-04-24 kl. 14:57.
Citera
2012-04-24, 14:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FarbrorFarbror
Som stor användare av kontanter sörjer jag fortfarande 10 000-kronorssedeln, och inte blev det bättre idag. Tycker dagens femhundralapp är utformad på ett ypperligt sätt med en kung från stormaktstiden på framsidan och en välkänd vetenskapsman på baksidan.

Ge mig en 10 000-kronorssedel med Gustav II Adolf på framsidan och CE Johansson på baksidan!

Hur ofta handlar du saker för över 10k cash om jag får fråga?
Citera
2012-04-24, 14:55
Medlem
Kipps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadAssPeanut
Strindberg och Ingemar Stenmark måste vara med. (Även dogge förtjänar en sedel)
Dogge kan få enkronan för det är vad han sålt sin värdighet för. Jag hade velat ha Bellman och Polhem på sedlarna. Däremot tycker jag att de var fina. Även om Linné kommer vara saknad.
Citera
2012-04-24, 14:55
Medlem
Vi byter alltså vår landsfader Vasa mot Hammarskjöld; Polhem mot Nilsson; Linné mot Bergman?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in