2012-04-24, 13:16
Medlem
theytookmyjubs avatar
Jag hade velat ha Carl Michael Bellman istället för Birgit Nilsson. Resterande val är jag väl ganska nöjd med.

Gillar sedlarna. Mycket bättre än t.ex. eurosedlarna.
Citera
Medlem
briers avatar
Oerhört irriterande att dom gör sedlarna så lika euron, främst gällande den gröna och orangea nyansen men även utformningen i övrigt. Gillar inte!
Citera
Medlem
vis avatar
Fan, vad fula. Ser ut som €uros. Och de enda fejorna som förtjänar att prydas på en sedel är Astrid och Bergman. Gotlandsbilden ser ut som de bara har googlat rauk och tagit den första bilden. Bra att de inte är några knugar dock, vi förbereder oss för republik!
Citat:
Ursprungligen postat av sonybarony
tycker om de gamla mer, såg lite för kommersiella ut. Stort minus för EU flaggan på 1000-lappen.
FN annars.
Citera
2012-04-24, 13:17
Bannlyst
Nästa gång det ska presenteras nya sedlar kommer det garanterat vara en moské eller en minaret avbildad för att fira att vi är så mångkulturella i Sverige
Citera
2012-04-24, 13:17
Medlem
Hysteria90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taags
Detta är bara ett sätt för oss att lättare acceptera euron i framtiden. Dom vill att vi ska glömma bort dom fina sedlarna vi har nu för dessa nya som ser ut som monopolpengar.

Då kommer vi ha lättare att säga "äsch våra ser ändå så fula ut". Vi har helt enkelt mindre känslomässiga band till dom nya sedlarna vilket gör att bytet till euron kommer gå lättare.

90% av Sveriges politiker vill ha euron så vad folket tycker skiter dom fullständigt i.
Det där är mycket skitsnack från din sida och visar egentligen bara att du är outbildad. Man byter ut sedlarna för att de ska bli säkrare. Väldigt imponerande och modernt med QR-koden i hologramet till exempel Sedan vill inte alls 90% av alla politiker ha euro. Det är egentligen bara Folkpartiet som fortfarande vill det.

De flesta politker som röstade JA till euron har nu ändrat sig efter den ekonomiska krisen i euroländerna. Jag tror inte att vi kommer få euron under vår livstid faktiskt.

Dessutom behåller våra nya mynt ett kungligt tema och vi får tillbaka tvåkronorna.
Senast redigerad av Hysteria90 2012-04-24 kl. 13:27.
Citera
2012-04-24, 13:18
Medlem
James-Michael-Michaelss avatar
Dag hammarsköld och astrid kan jag acceptera helt klart.

Men resten är ju bara skit! Att greta garbo ska få vara motiv på 100-lappen som jag tror är den vanligaste sedeln är ju fan löjligt.

Jag uppskattar dock naturmotiven.
Citera
2012-04-24, 13:18
Medlem
Fyfan de ser ut som jävla monopolpengar.

Ge mig svenska kungar istället, och i normala färger!
Citera
2012-04-24, 13:25
Medlem
Varför QR-kod på 500-lappen?
Citera
Medlem
Mr.Goats avatar
Jag är mest förvånad(glad) över att vi inte fick någon neger på pengarna, skulle väl annars legat i tiden tänker jag.

I övrigt verkar detta ok, bryr mig inte mer än så över hur pengarna ser ut, jag äger endå aldrig några ;P
Citera
Medlem
Tetroxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hysteria90
Det är FN-symbolen och finns där just därför att Dag Hammarskjöld finns på sedeln. Det är nog du som fått en stroke och tappat all din allmänbildning
Jag skyller på vädret
Citera
2012-04-24, 13:28
Medlem
xDs avatar
De ska inte tryckas förrän hösten 2015, så det är ett tag till.

Helt OK sedlar, det kunde ha varit värre..
Citera
2012-04-24, 13:29
Medlem
Ursäkta, men ni dumskallar som gnäller över att Alfred Nobel inte pryder en av det nya sedlarna (som är tänkta att reflektera stora kulturikoner från 1900-talet) kanske ska ta och plugga på lite innan ni dansar pekfingervals.

Dels gnäller ni förs nu, och så kan ni inte rabbla personer som ens hör till det nya temats kriterier för att hamna på en av de nya sedlarna. Tummen upp, pojkor och tjejor!

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in