• 2
  • 3
2011-04-07, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Framförallt inte för att bli starkare. Intensitetsperioder betyder repsperioder om man syftar på styrketräning. Jag (och säkerligen du) kör efter densitetsperioder. Alltså kg/minut. Jag lägger mina reps alltid kring 4-8. Under volymperiod så är det 1 minut vila, styrka 5 minuters vila och blandning 2-3 minuters vila. Varierar lite andra grejer också som jag inte ids dra upp nu.

Du kör alltså med 3 perioder?

Och det här med att mäta sin vila, är det på ett direkt sätt avgörande för den nödvändiga variationen, eller snarare "bara" på ett indirekt sätt på så sätt att du orkar mer om du vilar längre när du kör med tyngre vikter, osv.
Citera
2011-04-07, 12:22
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
Ingen som påstått det, däremot är det vetenskapligt bevisat att variation är nyckeln till maximal träningseffekt.

Jag kör som sagt oftast bara volym men ibland kör jag även en styrkeperiod.
Citera
2011-04-07, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Jag kör som sagt oftast bara volym men ibland kör jag även en styrkeperiod.

Okej, fan det verkar ändå som om dom flesta bara har en eller max två "repsperioder", trodde att ALLA förutom någon rå nybörjade hade minst 2, oftast även 3. Trodde att det var en stark nödvändighet för att maximera sina träningsresultat.
Citera
2011-04-07, 13:16
Medlem
Citat:
Du kör alltså med 3 perioder?

Och det här med att mäta sin vila, är det på ett direkt sätt avgörande för den nödvändiga variationen, eller snarare "bara" på ett indirekt sätt på så sätt att du orkar mer om du vilar längre när du kör med tyngre vikter, osv.
Min variation är väl sämre då den utgår från mer styrka än volym. I basövningar blir det alltid någon etta eller tvåa per pass. Densitetsperioder (kg/minut) är något i princip alla kör efter, oavsett om de vill eller inte. Några byter reps, jag byter vila + lite andra grejer som excentrisk träning, antal pass, explosiva övningar, totalt antal set per pass mm.
Citera
2011-04-07, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikeni
Min variation är väl sämre då den utgår från mer styrka än volym. I basövningar blir det alltid någon etta eller tvåa per pass. Densitetsperioder (kg/minut) är något i princip alla kör efter, oavsett om de vill eller inte. Några byter reps, jag byter vila + lite andra grejer som excentrisk träning, antal pass, explosiva övningar, totalt antal set per pass mm.

okej, du tror alltså inte att det är jätteviktigt att mäta tiden man vilar? utan att det snarare räcker med att man själv känner efter och kör på så att säga?
Citera
2011-04-07, 13:46
Medlem
Citat:
okej, du tror alltså inte att det är jätteviktigt att mäta tiden man vilar? utan att det snarare räcker med att man själv känner efter och kör på så att säga?
Ja. Det blir väldigt jobbigt med 1 min vila i knäböj och marklyft och långtråkigt med 3 min vila i curls.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in