2011-04-05, 15:53
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fraum
varför tycker du att jag bör göra det?

Jag personligen får jobbigare återhämtning och större risk för överträning samt att jag stimulerar tillräckligt på 3 set när jag kör volym efter som reps antalet är högre men allt det är så klart beroende av vilka övningar samt vikt och teknik.

Det är en lite knepig fråga dessutom för allt är ju individuellt men har du inte tränat så länge då tycker jag du ska köra lite lugnare har du däremot kommit en bit så kör så mycket du känner att just din kropp orkar det är det viktiga.

Mvh
Citera
2011-04-05, 16:19
Medlem
Tony_Tedeschis avatar
Citat:
och varför kör vissa betydligt fler set med dom?

För det är basövningar som aktiverar stora delar av din kropp.
Citera
2011-04-05, 16:40
Medlem
För det första vill jag bli bra på dessa övningar och därför blir det så att jag köttar på med mer set på dem. För det andra så täcker de i princip hela kroppen, för de sekundära musklerna på dessa kör jag då komplementsövningar på 3 set som jag anser räcker. Detta är ju mer ett styrkeupplägg än ett volymupplägg där alla muskler är lika viktiga?
Citera
2011-04-05, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Jag personligen får jobbigare återhämtning och större risk för överträning samt att jag stimulerar tillräckligt på 3 set när jag kör volym efter som reps antalet är högre men allt det är så klart beroende av vilka övningar samt vikt och teknik.

Det är en lite knepig fråga dessutom för allt är ju individuellt men har du inte tränat så länge då tycker jag du ska köra lite lugnare har du däremot kommit en bit så kör så mycket du känner att just din kropp orkar det är det viktiga.

Mvh

Okej, tack för ett väl genomarbetat svar! Du nämnde att det var individuellt, alltså kan detta fungera för mig:
4veckor 3x10-12 reps/övning
4veckor 3x4-6reps/övning

Och förresten, hur många "reps-perioder" har du? 2 som mig eller fler?
Citera
2011-04-05, 22:11
Medlem
oxicums avatar
Citat:
Okej, tack för ett väl genomarbetat svar! Du nämnde att det var individuellt, alltså kan detta fungera för mig:
4veckor 3x10-12 reps/övning
4veckor 3x4-6reps/övning

Och förresten, hur många "reps-perioder" har du? 2 som mig eller fler?

Jo du får väl prova och se om det funkar ska även tilläggas att ju lägre volym och ju närmare du kommer maxrep ju mer sliter det på centralabervsystemet.

Jag kör enbart volymträning oftast men i få perioder kör jag vartannat pass 10-15 och 8-6-kanske ett set på 3 reps men det är mest för att jag ska slippa skämmas när jag pumpar på bäbisvikter.

Mvh
Citera
2011-04-06, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oxicum
Jo du får väl prova och se om det funkar ska även tilläggas att ju lägre volym och ju närmare du kommer maxrep ju mer sliter det på centralabervsystemet.

Jag kör enbart volymträning oftast men i få perioder kör jag vartannat pass 10-15 och 8-6-kanske ett set på 3 reps men det är mest för att jag ska slippa skämmas när jag pumpar på bäbisvikter.

Mvh

Okej, så du byter alltså reps-antalet i 2 olika perioder?
Citera
2011-04-06, 11:10
Medlem
Lexzers avatar
Jag tror du får pröva dig fram.

Själv märkte jag att jag svarade väldigt bra på att rulla det hela tiden något i stil med detta: https://www.flashback.org/t846768
Citera
2011-04-06, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexzer
Jag tror du får pröva dig fram.

Själv märkte jag att jag svarade väldigt bra på att rulla det hela tiden något i stil med detta: https://www.flashback.org/t846768

Oj, det var en mängd text där.
Hur många reps-perioder har det schemat?
Citera
2011-04-06, 16:45
Medlem
Lexzers avatar
Citat:
Oj, det var en mängd text där.
Hur många reps-perioder har det schemat?
Texten är värd att ta sig igenom om du har någon minut över. Det är 2 perioder men de körs samtidigt.

Citera
2011-04-06, 19:33
Medlem
Visserligen har jag bara två års erfarenhet men, jag har aldrig fått något ut från "reps perioder". Jag kör med intensitet perioder och mina bästa styrkeframgångar har kommit från det, man måste inte ha pump så muskeln nästan exploderar för att bli starkare och större.
Citera
2011-04-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnestSHP
Visserligen har jag bara två års erfarenhet men, jag har aldrig fått något ut från "reps perioder". Jag kör med intensitet perioder och mina bästa styrkeframgångar har kommit från det, man måste inte ha pump så muskeln nästan exploderar för att bli starkare och större.
Framförallt inte för att bli starkare. Intensitetsperioder betyder repsperioder om man syftar på styrketräning. Jag (och säkerligen du) kör efter densitetsperioder. Alltså kg/minut. Jag lägger mina reps alltid kring 4-8. Under volymperiod så är det 1 minut vila, styrka 5 minuters vila och blandning 2-3 minuters vila. Varierar lite andra grejer också som jag inte ids dra upp nu.
Citera
2011-04-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnestSHP

Ingen som påstått det, däremot är det vetenskapligt bevisat att variation är nyckeln till maximal träningseffekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in