2011-04-05, 00:11
Medlem
Hej.

Min bärbara dator dog precis. Det började lukta lite varm plast, men jag trodde det var laddaren som jag har haft problem med förut. Laddningen slutade fungera och datorn gick över på batteri och tillslut dog den. Lät den vila ett tag för att sedan prova igen. Det lät inte så bra (Bzzzzzt) och sedan rök det lite ifrån den och luktade ännu mera bränd plast.

Jag har inga garantier kvar så jag undrar om jag borde öppna den och titta?

Finns det några som helst möjligheter att få den reparerad för under tusen kronor? Jag förstår att det är svårt att veta i och med att jag inte vet vad som har gått sönder men går det över tusenlappen känns det nästan mer värt att köpa en ny.

Var bör jag lämna in den?
Citera
2011-04-05, 14:49
Medlem
Utgå från grundförutsättningen att datorn är stekt. Om inte annat så blir det en trevlig överraskning om du faktiskt får den att funka igen... (att det faktiskt rykte och luktade bränt gör dock att det ser ganska mörkt ut)

Nåväl, du kan ha haft tur: En väldigt vanlig svag punkt på laptopar är strömjacket. Det är vanligt att kontakten från laddaren får sig en knuff då och då och detta kan i sin tur leda till att jacket i datorn skadas - antingen släpper bara lödningarna (best case scenario) eller så spricker kontaktorerna i själva jacket (worst case).

Utan nätströmskabel i vägg, testa att sätta in adapterkontakten i datorn: rör den lite försiktigt. Verkar den vara väldigt "lös" eller sitter den någorlunda fast i jacket? Är den lös kan man nästan utgå från att jacket på ett eller annat sätt är trasigt. En lödkunnig person bör kunna fixa till det på en timme.

Har du möjlighet att testa med ett annat nätagg? Dessa brakar ihop ibland men man kan köpa universalagg hos t ex Kjell & Co för en inte alltför dyr penning ( <1000SEK).

Ta gärna bort batteriet när du testar
Citera
2011-04-05, 19:43
Medlem
Hej. Tack för hjälpen! Jag har öppnat den och tittat nu. Det ser ut såhär.
http://img228.imageshack.us/i/dsc00240oz.jpg/

http://img24.imageshack.us/i/dsc00241xs.jpg/

Det är som ni ser helt bränt på delen av moderkortet där strömförsörjningen går in. Jag antar att chansen för att få det där att fungera igen är noll? Jag kan löda men det finns väll inte en chans i helvete att det går att fixa det där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in