• 1
  • 2
2011-04-04, 22:24
Medlem
JEzuss avatar
Hej,

Jag måste bygga ett jakttorn till älgpremiären i september och vad som inte är känt är att jag

1. Har tummen mitt i handen
2. Måste frakta det till platsen färdig eller i bitar

Det kommer att behöva vara ca 1,5x1,5 med värmekälla.

Tiden som skall läggas ner får grävas fram på helgerna. Men är det möjligt att bygga stora delar av det på annan ort och sen sätta ihop det när man väl är framme? Tornets golv behöver vara drygt två meter över marken. Det jag klurar på är problematiken att få upp ett golv två meter i luften osv.
Alla tips och tankar mottages!
Citera
2011-04-04, 22:56
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEzus
Men är det möjligt att bygga stora delar av det på annan ort och sen sätta ihop det när man väl är framme?
Inga som helst problem, du får dela upp jakttornet i sektioner som skruvas ihop.

Golvet blir en sektion, benen blir separata sektioner som skruvas fast i golvet, lite krysstag mellan benen för att styva upp konstruktionen och en stege på det.

Montering kan göras med typ vagnsbult eller med träskruv.

Men sen finns ju alltid google...
https://encrypted.google.com/search?...qi=g1&aql=&oq=
...med ritningar, första träffen.
http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=43369
Citera
2011-04-05, 02:22
Medlem
Men shit, vad är det för jaktlag du har? Säg som det är så får de erfarna gubbarna å gummorna hjälpa dej. Visserligen brukar man ha ansvar för sitt pass, men vem fan ställer sig oerfaren o bygger ett jakttorn själv??

Värmekälla?..det var flott..

Bra hjälp från ankan ändå
Citera
2011-04-05, 04:44
Medlem
Du skall naturligtvis gå ut med bara yxa och fälla lämpliga träd på plats,
Citera
2011-04-05, 07:10
Medlem
erlgs avatar
Värmekälla? Vad är det för sällskap du hamnat i? Ett jakttorn skall byggas av undertryckt gran som du fäller på plats. Naturligt virke ser mer naturligt ut än åbäken i tryckimpregnerat trä. dessutom är det bara att välta tornet när det inte skall användas längre så tar naturen tillbaka det.
Citera
2011-04-05, 17:21
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erlg
Värmekälla? Vad är det för sällskap du hamnat i? Ett jakttorn skall byggas av undertryckt gran som du fäller på plats. Naturligt virke ser mer naturligt ut än åbäken i tryckimpregnerat trä. dessutom är det bara att välta tornet när det inte skall användas längre så tar naturen tillbaka det.

En värmekälla vill han ha i. Då bygger han ett sådant torn. Jag gissar på att han sitter många långa timmar per dag i samma torn. Det kan då vara bra med en liten kamin.

F.ö är rundvirke man fäller på plats ganska långt mycket sämre än riktigt planhyvlat virke. Om man inte räknar med själva återvinningen naturligtvis.
Citera
2011-04-05, 20:41
Medlem
JEzuss avatar
Får tacka för de påhejjande orden!
Visst hade det varit optimalt att ta virke från platsen, men då jag har tummen där jag har den och inte äger marken utan endast jagar på den så väljer jag en annan väg att gå.

Och jag blev erbjuden hjälp att bygga ett torn i höstas men stolt och dum som jag var så tackade jag nej.

Jag har kollat på tornen som finns på nätet men det ser ut som rena lallartornen i mitt tycke. Här snackar vi torn som skall stå ett tag och klara lite väder. Och tro mig, även om jag försöker undvika att elda så är det jävligt skönt när man suttit x-antal timmar och bara glott!

Mvh
Citera
2011-04-05, 22:09
Medlem
Eckepeckes avatar
Kan säga såhär, om du sitter 2-4 timmar vanligtvist kommer du inte behöva en kamin eller dylikt. Eftersom att detta medför en hel del extra på själva tornet, såsom bra väggar, golv etc.

Om du endå måste ha en kamin inne i tornet är det bara att leta reda på en bra ritning och följa den. Om du har en bra ritning kommer du säkert också hitta en materialspec på den också. Bara att fara till närmaste brädgård och köpa det som står på den.

Ska tornet stå en många år skulle jag använda mig av takplåt, trp 20. Några enstaka kvadrat räcker till ett torn.

Använder du plåttak så släng över en matta på taket när du är klar så slipper du överdrivet högt smatter när det regnar.
Citera
2011-04-06, 17:28
Medlem
m4tt145s avatar
Har du funderat på ett isolerat bjälklag, samt isolerat tak & vägg?

Bara att regla/stomma upp, isolera, på med vindpapp? Sedan får du ju sätta upp innevägg. Pelarna de ska stå på är ju bara att sätta fast i marken med hjälp av betong.

Lite krångligare kanske.
Citera
2011-04-06, 17:40
Medlem
Eckepeckes avatar
Betong?......

Nej nej nej nej
Citera
2011-04-06, 21:40
Medlem
WD40s avatar
Vet en som hade satt ett bilsäte i tornet. Ett 12 volts batteri till stolvärmen och röven mådde bra hela dagen sa han.
Citera
2011-04-08, 14:11
Medlem
Eckepeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WD40
Vet en som hade satt ett bilsäte i tornet. Ett 12 volts batteri till stolvärmen och röven mådde bra hela dagen sa han.

Det där måste vara den smartaste lösningen jag har hört. För min del spelar det ingen roll då jag bara sitter 3, max 4 timmar per pass. Men för er som sitter hela dagarna måste det ju vara helt suveränt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in