Flashback bygger pepparkakshus!
2004-09-21, 12:15
Bannlyst
Hej, jag undrar vad det är för skillnad på Remeron-S och remeron.
Citera
2004-09-21, 12:26
Bannlyst
Är det inte så att den enda skillnanden är att det är en tablett som man inte behöver svälja, typ sugtablett? Eller är ja helt ute och snurrar nu?

Och det här inlägget borde förpassas till Medecin & Hälsa, för nån drog är det absolut inte.
Citera
2004-09-21, 16:48
Medlem
Mjölks avatar
Remeron-S är en sugtablett som sakta ska smältas i munnen en sk munsönderfallande tablett, medans Remeron är en vanlig tablett som skall sväljas hel med ett glas vatten el liknande.

Det är iaf vad jag har fått för mig.

Kram/Maria
Citera
2004-09-21, 21:16
Medlem
Porrpojkes avatar
Det stämmer...
Citera
2004-09-22, 13:58
Medlem
REEEETAAARDs avatar
remeron e värdelöst...
Citera
2004-09-22, 17:29
Medlem
Mjölks avatar
Håller med om att Remeron suger .. hade ingen erfarenhet av det sen en vecka tillbaka, men fick det utskriven av min "skit" till doktor med förklaring om att "det skulle hjälpa mig att må bättre och att sova bättre på nätterna" .. det där med sömnen skulle bli bättre första dagen jag tog den, har nu ätit dom i över en vecka och sover sämre än nånsin .. så Remeron är verkligen ngt man eg skulle kunna kasta i papperskorgen, dyra var dom oxå ..

/Maria
Citera
2004-09-23, 12:59
Medlem
Jag håller inte med om att Remeron är skit. Har haft otroliga insomningsproblem i hela mitt liv och inga sömnpreparat har fungerat speciellt bra annat än de första nätterna i bästa fall (Har prövat allt från stilnoct till rohypnol).
Äter nu Remeron 45 mg som intas på kvällen.
Har aldrig blivit så klubbad på någon medicin som denna. Kan nu somna på 2 minuter istf att ligga o vrida mig i timmar.

Men däremot kan effekten variera hos olika personer. Har man sömnsvårigheter är det helt klart värt att pröva. Dessutom är dom ångest dämpande hos många!
Citera
2004-09-23, 15:12
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WildZahara
Jag håller inte med om att Remeron är skit. Har haft otroliga insomningsproblem i hela mitt liv och inga sömnpreparat har fungerat speciellt bra annat än de första nätterna i bästa fall (Har prövat allt från stilnoct till rohypnol).
Äter nu Remeron 45 mg som intas på kvällen.
Har aldrig blivit så klubbad på någon medicin som denna. Kan nu somna på 2 minuter istf att ligga o vrida mig i timmar.

Men däremot kan effekten variera hos olika personer. Har man sömnsvårigheter är det helt klart värt att pröva. Dessutom är dom ångest dämpande hos många!

Vad bra för dig att dom funkar, det är som sagt mkt individuellt hur olika mediciner funkar för olika människor =)
Citera
2004-09-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
.. det där med sömnen skulle bli bättre första dagen jag tog den, har nu ätit dom i över en vecka och sover sämre än nånsin .. så Remeron är verkligen ngt man eg skulle kunna kasta i papperskorgen, dyra var dom oxå ..

Eftersom Remeron är en antidepressiv medicin som det i många fall tar upp till 3-4 veckor innan man känner sig bättre kanske en vecka är lite kort tid för att utvärdera medicinens effekter.

Din läkare har nog rätt i att den sederande effekten kan komma snabbare i flera fall. Men i andra fall kan man få förvärrade symptom de första veckorna i form av ökad ångest och en försämring av sömnen (vilket jag själv upplevde och var färdig att kasta medicinen i ansiktet på läkaren).
Detta brukar dock ge med sig efter 3-4 veckor.

Jag tycker att du ska ge medicinen en chans och försöka stå ut ett par veckor till innan du kastar den i papperskorgen. Den är ju som sagt rätt dyr oxå
Citera
2004-09-23, 16:48
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Eftersom Remeron är en antidepressiv medicin som det i många fall tar upp till 3-4 veckor innan man känner sig bättre kanske en vecka är lite kort tid för att utvärdera medicinens effekter.

Din läkare har nog rätt i att den sederande effekten kan komma snabbare i flera fall. Men i andra fall kan man få förvärrade symptom de första veckorna i form av ökad ångest och en försämring av sömnen (vilket jag själv upplevde och var färdig att kasta medicinen i ansiktet på läkaren).
Detta brukar dock ge med sig efter 3-4 veckor.

Jag tycker att du ska ge medicinen en chans och försöka stå ut ett par veckor till innan du kastar den i papperskorgen. Den är ju som sagt rätt dyr oxå

Hej igen

jag äter den fortfarande, har inte sovit på tre dygn .. men jag är medveten om att man kan nå full effekt först efter minst tre veckor, men att det kan ta ännu längre tid .. det jag tycker är värst är att läkaren sa att jag inte ska äta några andra mediciner samtidigt som dessa remeron, dvs inga sömntabletter heller som jag tidigare åt ..

Men jag är glad att dom funkar för dig, kanske funkar dom bättre för mig med tiden =)

Kram/Maria
Citera
2004-09-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mjölk
Hej igen

det jag tycker är värst är att läkaren sa att jag inte ska äta några andra mediciner samtidigt som dessa remeron, dvs inga sömntabletter heller som jag tidigare åt ..

Kram/Maria

Aha...jag vet inte när du tvingades lägga av med sömntabletterna men gjorde du det i samband med att du började med Remeron så finns det ju en mycket naturlig förklaring till din nuvarande sömnlöshet.
Du är ju abstinent i såfall!!

Är det på det sättet får du nog tyvärr försöka stå ut ett par veckor till tills kroppen vant sig av med sömnmedlet (jag har själv upplevt effekten av att tvärt sluta med sömnmedel så jag vet att det ej är SÅ kul )

Kämpa på, det blir bättre!!

Kram på dig!
Citera
2004-09-23, 23:10
Medlem
Mjölks avatar
Citat:
Aha...jag vet inte när du tvingades lägga av med sömntabletterna men gjorde du det i samband med att du började med Remeron så finns det ju en mycket naturlig förklaring till din nuvarande sömnlöshet.
Du är ju abstinent i såfall!!

Är det på det sättet får du nog tyvärr försöka stå ut ett par veckor till tills kroppen vant sig av med sömnmedlet (jag har själv upplevt effekten av att tvärt sluta med sömnmedel så jag vet att det ej är SÅ kul )

Kämpa på, det blir bättre!!

Kram på dig!

Jag tror dock inte att det här med att jag slutade med sömntabletterna har så mkt med saken att göra att jag inte sover.
Jag sov inte mer än högst två timmar per natt/varannan natt med mina vanliga sömntabletter heller .. därav läkarens försök med dessa Remeron.
Sen att man "mår" bättre av dom är ju ett plus i kanten .. dock så var det främst för sömnens skull jag fick som utskrivna. Och just sömnen sa han skulle bli bättre redan första dagen jag tog dom .. men som sagt .. jag har inte märkt ngn som helst skillnad än.
Men jag ska iaf äta upp dessa som jag har .. vem vet .. kanske blir det bättre med tiden.
Bra att dom funkar för dig iaf =)

Kram/Maria
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in