• 1
  • 2
2011-04-04, 20:25
Medlem
sunderlings avatar
Jag har då en originallåt här. Jag själv har inte gjort den och nu är jag sugen på att göra en house eller techno-mix av denna. Vad borde jag använda för program?

EDIT: Jag har inga midi-instrument eller liknande att använda mig av utan jag tänkte göra allt digitalt.
Tacksam för svar.
Citera
2011-04-04, 20:32
Medlem
trulyawesomes avatar
FL Studio är lättast men kan också användas proffesionellt med hjälp av VST-Plugins
Så kör på det!
Citera
2011-04-04, 20:58
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trulyawesome
FL Studio är lättast men kan också användas proffesionellt med hjälp av VST-Plugins
Så kör på det!

Du har inte lust att förklara hur VST-plugins fungerar? Hur skapar jag de olika beaten och liknande?
Citera
2011-04-04, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sunderling
Du har inte lust att förklara hur VST-plugins fungerar? Hur skapar jag de olika beaten och liknande?

VST-plugins är virtuella instrument eller samplers.
Citera
2011-04-04, 21:52
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Beaten skapar du med piano roll som redan finns i FL

Pluginsen heter "Nånting.dll" , du lägger in .dll-filerna i VST mappen du får när du installerar FL Studio.

Tips på bra Plugins är Octopus och Pro-53, som du kan skapa sköna synthar med.
Citera
2011-04-04, 22:44
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JuicedUp
VST-plugins är virtuella instrument eller samplers.

Citat:
Beaten skapar du med piano roll som redan finns i FL

Pluginsen heter "Nånting.dll" , du lägger in .dll-filerna i VST mappen du får när du installerar FL Studio.

Tips på bra Plugins är Octopus och Pro-53, som du kan skapa sköna synthar med.

Har en fråga till båda er. När jag lägger in min mp3-fil jag har i en audio-file chanel. Sen vill jag göra egna beat till den, men så fort jag ändrar så försvinner låten. Hur får jag den att stanna?

Vill lixom ha olika lager som i cubase. Ett högst upp där låten är, sen lager längre ner med olika beat och liknande.
Citera
2011-04-05, 07:09
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Har en fråga till båda er. När jag lägger in min mp3-fil jag har i en audio-file chanel. Sen vill jag göra egna beat till den, men så fort jag ändrar så försvinner låten. Hur får jag den att stanna?

Vill lixom ha olika lager som i cubase. Ett högst upp där låten är, sen lager längre ner med olika beat och liknande.
Hmm ska se om jag förstår, är det ett acapella typ i mp3-filen? Och du vill göra ett beat till den?
Har inte en aning om varför den försvinner isf, ta en print och lägg upp på imageshack hur det ser ut
Citera
2011-04-05, 08:43
Medlem
jewclaws avatar
gör som så att du drar in din mp3-fil till tracklistan, alltså där det står TRACK1 TRACK2 osv osv
http://www.flstudio-tutorials.com/im...t-selected.png
så ligger den i bakgrunden hela tiden

glöm heller inte att kryssa i "song" när du vill spela upp låten, denna ruta hittar du precis bredvid play-knappen
Citera
2011-04-05, 17:35
Medlem
sunderlings avatar
Citat:
Hmm ska se om jag förstår, är det ett acapella typ i mp3-filen? Och du vill göra ett beat till den?
Har inte en aning om varför den försvinner isf, ta en print och lägg upp på imageshack hur det ser ut

Citat:
Ursprungligen postat av jewclaw
gör som så att du drar in din mp3-fil till tracklistan, alltså där det står TRACK1 TRACK2 osv osv
http://www.flstudio-tutorials.com/im...t-selected.png
så ligger den i bakgrunden hela tiden

glöm heller inte att kryssa i "song" när du vill spela upp låten, denna ruta hittar du precis bredvid play-knappen

Jag hittade problemet nu men är för jäkla svårt att få mitt beat i rätt takt till låten. Stämmer till en början men sen går bakgrundsbeatet på låten före eller efter mitt egna beat. Svårt med metronomen.

En liten off-topic fråga. I Adrian luxs remix på 4o clock med Salem al fakir så har han endast Salems röst. Inte originallåten. Har han jobbat med Salem så de har spelat in ett röstspår endast eller finns det något program som kan fixa det?
Citera
2011-04-05, 20:59
Medlem
trulyawesomes avatar
Citat:
Jag hittade problemet nu men är för jäkla svårt att få mitt beat i rätt takt till låten. Stämmer till en början men sen går bakgrundsbeatet på låten före eller efter mitt egna beat. Svårt med metronomen.

En liten off-topic fråga. I Adrian luxs remix på 4o clock med Salem al fakir så har han endast Salems röst. Inte originallåten. Har han jobbat med Salem så de har spelat in ett röstspår endast eller finns det något program som kan fixa det?
Sök på "Låtnamn"-acapella bara.
Citera
2011-04-06, 00:46
Bannlyst
Citat:

Okej. Om du öppnar fl studio och öppnar mixer där (så väljer du vilken insert som helst). Där i så lägger du till Edison (som du troligtvis kommit över). Dra mp3 filen in i edison. I edison så finns det en knapp till höger som heter "Drag/Copy sample/selection" och då håller du in den knappen och drar "den" till "Track 1" eller något i Playlist. I vänstra hörnet av samplen så finns det en liten "Audio" grej som man kan trycka på och där kan du välja "Detect Tempo". Du har ju tydligen suttit med en metronom så du vet väl vart tempot befinner sig runt i kring :P

Här är en exempel bild på vad jag menar:
Detect Temp Bild!
Citera
2011-04-06, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowtunerz
Okej. Om du öppnar fl studio och öppnar mixer där (så väljer du vilken insert som helst). Där i så lägger du till Edison (som du troligtvis kommit över). Dra mp3 filen in i edison. I edison så finns det en knapp till höger som heter "Drag/Copy sample/selection" och då håller du in den knappen och drar "den" till "Track 1" eller något i Playlist. I vänstra hörnet av samplen så finns det en liten "Audio" grej som man kan trycka på och där kan du välja "Detect Tempo". Du har ju tydligen suttit med en metronom så du vet väl vart tempot befinner sig runt i kring :P

Här är en exempel bild på vad jag menar:
Detect Temp Bild!

Är det jag som är efter och inte märker att denna tråd är lite "out of date"? xP
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in