2011-04-04, 19:11
Medlem
basedONrealitys avatar
Jag hller just nu p att gra sushi. Men kom p att jag inte har sojassen, som man doppar sushin i. Jag har lst p ngra sidor och sett att man absolut inte kan anvnda sig av vanlig kinesisk soja. Men vet ngon vad jag kan anvnda istllet eller om jag kan blanda i ngot i kinesisk soja s att den blir bra?
Citera
2011-04-04, 19:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av basedONreality
Jag hller just nu p att gra sushi. Men kom p att jag inte har sojassen, som man doppar sushin i. Jag har lst p ngra sidor och sett att man absolut inte kan anvnda sig av vanlig kinesisk soja. Men vet ngon vad jag kan anvnda istllet eller om jag kan blanda i ngot i kinesisk soja s att den blir bra?
Kinesisk och japansk soja r framstllda p olika stt och olika rvaror. Sjlvklart r inte smaken speciellt lik.

Trots det kan du frska tweaka din kinessoja s att den blir uthrdlig i samband med sushi.

Blanda in honung eller sirap, ngra skvttar citronsaft (mycket frsiktigt! Det skall inte smaka syrligt), samt att du spder sojan med en skvtt sherry och vatten. Sjlvklart blir det hr inte speciellt likt originalet men det kommer trots allt att duga till din sushi.

~Paul~
Citera
2011-04-04, 19:20
Medlem
klybans avatar
Citat:
Sklart det gr, men kommer ju inte smaka som det r tnkt.
Citera
2011-04-04, 19:21
Medlem
basedONrealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kinesisk och japansk soja r framstllda p olika stt och olika rvaror. Sjlvklart r inte smaken speciellt lik.

Trots det kan du frska tweaka din kinessoja s att den blir uthrdlig i samband med sushi.

Blanda in honung eller sirap, ngra skvttar citronsaft (mycket frsiktigt! Det skall inte smaka syrligt), samt att du spder sojan med en skvtt sherry och vatten. Sjlvklart blir det hr inte speciellt likt originalet men det kommer trots allt att duga till din sushi.

~Paul~

Tack fr svaret!
Citera
2011-04-04, 19:23
Medlem
basedONrealitys avatar
Fresten, jag kan inte anvnda den japanska risvingern p ngot stt?
Citera
2011-04-04, 19:27
Medlem
r det ett jttestort problem att bara springa ner till affren?
Citera
2011-04-04, 19:29
Medlem
basedONrealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av patwotrik
r det ett jttestort problem att bara springa ner till affren?

ja! jag har ingen bil och jag orkar inte g fr det r fr lngt!
Citera
2011-04-04, 19:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Fresten, jag kan inte anvnda den japanska risvingern p ngot stt?
Ja, men mycket frsiktigt!!

~Paul~
Citera
2011-04-04, 20:55
Medlem
basedONrealitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ja, men mycket frsiktigt!!

~Paul~

den blev helt ok!
Citera