• 1
  • 2
2011-04-04, 16:20
Medlem
Halloj,
Jag tänkte confitera havskatt ikväll, men jag har lite problem med att hitta bra fiskconfiteringsrecept. Tanken är att confitera den i olivolja i ganska låg temperatur (inte över 65 grader). Vad jag har förstått så går det ganska snabbt att confitera fisk, om man jämför med kött vill säga. Frågan är om jag ska rimma fisken lätt innan jag sätter igång... Någon som har confiterad fisk nån gång?
Citera
2011-04-04, 16:24
Medlem
Luffarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Likse
Halloj,
Jag tänkte confitera havskatt ikväll, men jag har lite problem med att hitta bra fiskconfiteringsrecept. Tanken är att confitera den i olivolja i ganska låg temperatur (inte över 65 grader). Vad jag har förstått så går det ganska snabbt att confitera fisk, om man jämför med kött vill säga. Frågan är om jag ska rimma fisken lätt innan jag sätter igång... Någon som har confiterad fisk nån gång?

Inte gjort det själv men testa att söka på den engelska termen oil poached fish. Finns en hel del tips.
Citera
2011-04-04, 16:27
Medlem
Perfekt! Tack för tipset!
Citera
2011-04-04, 17:09
Medlem
GILikeYourPantss avatar
Olivoljekokt fisk eller pocherat är enkelt och gott. Man fyller en kastrull med olivolja och kan tillsätta örter vitlök och annat och på låg värme kör fisken till den temperatur man önskar. Det ska inte friteras, jag vet inte riktigt hur varm oljan ska vara men jag gissar på 60-90C. I de flesta recept som jag sett så står det att man ska kunna ha ett finger i oljan utan att bränna sig.
Citera
2011-04-04, 18:16
Medlem
rayraviolis avatar
Vad vinner man på att confitera fisk?
Citera
2011-04-04, 18:56
Medlem
Jag vet inte ännu, men förhoppningsvis ska det bli fantastiskt mört och smakrikt.
Citera
2011-04-04, 20:04
Medlem
thereisalight...s avatar
Citat:
Jag vet inte ännu, men förhoppningsvis ska det bli fantastiskt mört och smakrikt.

Nathan Myhrvold, mannen bakom "Modernist Cuisine"-projektet har lite att säga om confit.

http://eater.com/archives/2011/02/17...d-barbecue.php
Citera
2011-04-04, 20:51
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...
Nathan Myhrvold, mannen bakom "Modernist Cuisine"-projektet har lite att säga om confit.

Det där är otroligt intressant, så att använda vatten istället för olja gör ingen skillnad alls? tror det blir svårt att övertyga kockar om det!
Citera
2011-04-04, 21:39
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thereisalight...

"You don't get to agree or disagree! It's science!"
Vilken stjärna!?! Att ämnen löser sig annorlunda i fett och vatten är alltså en bluff?
Citera
2011-04-04, 22:51
Medlem
Nathans mening om confiten är lite tunn. Jag antar att han menar att man kan nå samma konsistens utan fettet. Samma kemiska reaktioner i köttet och whatnot.

Jag har confiterat både fläsk och anka i ankfett och det resultatet får man inte med något vatten. Fettet ger ju inte bara konsistens utan en hel del smak.

Och fisken jag confiterade ikväll smakade av olivoljan.

Och det var gott.
Citera
2011-04-05, 11:46
Medlem
bängrings avatar
Citat:
Nathans mening om confiten är lite tunn. Jag antar att han menar att man kan nå samma konsistens utan fettet. Samma kemiska reaktioner i köttet och whatnot.

Jag har confiterat både fläsk och anka i ankfett och det resultatet får man inte med något vatten. Fettet ger ju inte bara konsistens utan en hel del smak.

Och fisken jag confiterade ikväll smakade av olivoljan.

Och det var gott.

Emperisk kunskap är den ända rätta kunskapen!
Citera
2011-04-05, 23:58
Medlem
thereisalight...s avatar
Hans uttalanden var ur en intervju, och presenterar alltså inte hela faktaunderlaget bakom ståndpunkten. Jag misstänker att de av oss som tänker skaffa "Modernist Cuisine" kommer att få mer kött på benen. Det handlar inte om sakers löslighet i fett respektive vatten.

Det finns många s k "vedertagna sanningar" som visar sig vara fel vid närmare betraktelse. Man hör fortfarande kockar prata om att "försegla" köttet på hög värme.....
Senast redigerad av thereisalight... 2011-04-06 kl. 00:01.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in