2011-04-04, 15:28
Medlem
rtxs avatar
Hej!

Har kört Visma Enskild Firma i mitt drygt månadsgamla företag.
Jag är också delägare i ett handelsbolag där vi kört Uni_Bas med faktureringsmodellen, medan jag kör kontantmetoden i enskilda firman.
Jag har kommit fram till att Visma Enskild Firmas försök att underlätta gör allting mycket svårare, i Uni_Bas så är det bara att lära sig bokföra, och sen verkställa. I Enskild Firma så är varenda sak man ska göra utanför standardlösningen så man får i princip kontera allt mot Övrigt, likadant så går absolut ingenting att anpassa, såsom fakturorna t.ex.

Min fråga nu är främst om det borde vara några konstigheter att byta program, jag har inte mer än ett tiotal verifikat så det borde väl bara vara att kopiera datum och information från kvittona som om jag aldrig hade bokfört överhuvudtaget? Och sen, finns det några hinder för mig att använda faktureringsmetoden, jag vill minnas att man fick ange hur man skulle göra när jag startade företaget, så frågan är om någon bryr sig om man ändrar sig, anledningen där är att främst att det hade känts bra att arbeta likadant med båda företagen..
Citera
2011-04-04, 15:39
Medlem
rtxs avatar
en fråga till som någon kanske vill svara på..
när jag bokför enligt faktureringsmetoden, förväntas jag kontera på verifikationerna också eller räcker det att göra det i bokföringsprogrammet?
Citera
2011-04-04, 17:42
Medlem
Draken22s avatar
Så länge du sparar orginalbokföringen när du byter borde det inte vara något problem.
Exportera en sie4 fil från ditt nuvarande program och importera den i programmet du vill byta till. (Man registrerar alltså inte om verifikaten utan läser in dom från det gamla programmet).

Det är inget krav på att kontera på verifikaten (verifikationsnummer måste dock anges på samtliga verifikat) med underlättar en hel del för både dig själv, revisor samt ev. skatteverket om dom vill granska verifikaten.
Citera
2011-04-05, 06:16
Medlem
MrWins avatar
Det går inte att föra över via sie från detta skitprogram. Är det bara 10 verifikationer är det inget stort jobb att registrera om dessa i ett "riktigt" bokföringsprogram.

Du anmäler bara till skatteverket att du går över till faktureringsmetoden.
Citera
2011-04-07, 23:49
Medlem
-Divine-s avatar
Det går inte vad jag vet att föra över en sie fil från Visma enskild firma. Förhoppningsvis skall de ändra det snart!

Dock så tar det inte ens 10 minuter att återskapa dina fakturor och underlag i ett riktigt program för en redovisningskonsult.

Vad är det du måste bokföra mot övrigt hela tiden? Jag anser att för hobby och miniföretag är det ett utmärkt program trots att flexibiliteten är noll. Det fungerar för den stora majoriteten!

Jag hade kollat in Fortnox (från 89kr/mån) alt Visma Admin 500 eller visma avendo om du inte är nöjd med enskild firma.

Säg gärna vad du är ute efter så jag kan komma med förslag på program!

/// DIVINE
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in