2011-04-04, 15:15
Medlem
Jag ber om urskt ifall det hr ligger i fel forum. Det knns som att det r hr alla byggfrgor hamnar..

Jag ska bygga en hamsterbur av den hr ikea-hyllan, det r en hylla som r "ett hyllplan hgt" och avdelat i tre delar: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/60116677

Mellan de tre rummen tnker jag borra hl som ska vara ca 3cm i diameter, jag antar att det gr bra med en vanlig handborrmaskin och en centrumborr?

P framsidan av buren hade jag tnkt ha en lucka som tcker alla tre "facken" och som har gngjrn i nederkant. Hur gr jag den luckan? Jag har tillgng till en gersg. Det ska allts vara som en ram (av ngon form av list?) med ett nt p.

Jag hoppas att jag lyckades frklara hur jag vill ha det, jag har inte s mycket snickarvana..
Citera
2011-04-04, 15:18
Medlem
kalas-s avatar
Skulle inte frvna mig om det lilla krket lyckas gnaga sig ut p sikt.. "skalet" r ju hrt men inuti r det ju bara masonit..

Edit: Brukar ju oftast vara det iaf
Senast redigerad av kalas- 2011-04-04 kl. 15:20.
Citera
2011-04-04, 15:20
Medlem
Nja, i s fall r det runt borrhlen som hon kan gnaga. P de stora "ytorna" finns det ju ingenstans att f tag i fr att brja gnagandet Har henne i en vanlig gallerbur nu och hon verkar inte srskilt glad i att bita p saker heller.
Citera
2011-04-04, 15:21
Medlem
kalas-s avatar
Hon kraffsar nog tag i ngot hrn ska du allt se

Nae, men som du sger, tunt hlen lr hon ju ta sig mtt!
Citera
2011-04-04, 17:23
Medlem
Psychoos avatar
Tror faktsikt dom dr r gjorda av spnskivor inte masonit... Om det spelar nn roll?
Citera
2011-04-04, 20:30
Medlem
Zephies avatar
Sk lite hr s hittar du nog en lsning, har fr mig att det ska finnas ett par hamsterburar dr ngonstans...
Citera
2011-04-04, 22:04
Medlem
Tack fr lnken! Den verkar awesome.

Edit: alla de dr burarna r dock fr skrymmande. Skulle behva en lite mer ingende beskrivning p hur jag snickrar till en ntbekldd drr.
Senast redigerad av tatiana 2011-04-04 kl. 22:11.
Citera
2011-04-08, 23:39
Medlem
Milwaukees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tatiana
Tack fr lnken! Den verkar awesome.

Edit: alla de dr burarna r dock fr skrymmande. Skulle behva en lite mer ingende beskrivning p hur jag snickrar till en ntbekldd drr.
Du hade en kap/ger sg? Bygg ramen av fyra bitar av 28*70, gerade 45 grader i hrnen och limmade ihop. Spnn runt ramen med ett spnnband nr du limmar, vanliga tvingar funkar inte d du mste ha ett jmnt tryck runt om. Det r inte tvunget att gra hrnen 45 grader men det blir klart snyggast s, gerar du inte dem funkar det fint med vanliga tvingar.

Ntet fster du frslagsvis med en hftpistol, eller om det blir fr klent s anvnd krampor.

Hyllan du tittat p r gjord i spnskiva, bakstycket r dock gjort i vanlig masonite och kan drfr komma att behva bytas ut.

Har du fler frgor s frga p, jag hjlper grna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in