2011-04-04, 14:58
Bannlyst
Hejsan, sitter här på jobbet och ska överföra processer från ett tyskt program som heter ARIS till MS Visio då det har beslutats att ARIS licensen kostar för mycket.
Allting verkade funka bra ända tills det kom till att exportera filerna och att PRINTA dem... De få förslag jag och min kollega har kommit på har antingen visat sig vara orealistiska eller otillräckliga p.g. av vissa andra begränsingar gällanda vilka program vi kan använda och undrar om några Flashbackare har några fräscha idéer om vad man kan göra.

Första planen var att exportera till adobe och sedan printa... Då visar det sig att man inte kan printa i "tiling" (delar upp bilden över flera sidor om den är för stor) om man inte har version 10 eller senare, och att upgradera kan vi inte heller göra för då skulle andra (viktigare) processer som används i adobe krasha.

Jag har föreslagit både att installera visio på några fler datorer på de olika kontoren och att helt enkelt använda dem för att printa dessa processer när det behövs men det vill de inte heller.

Inte heller gick det med att ctra+a och sätta det i excel för då förvrids vissa "connections" och dokumentet blir mycket otydligare att läsa.

Har även testat MS Visio Viewer som kör i I.E. vilket ger en fin bild, precis som i adobe, fast i detta fallet så syntes antingen inget alls på papperet när det skrevs ut, alternativt så blev så litet (och då menar jag typ mikroskopiskt uppe i vänstra hörnet) att man inte kunde läsa det.

Jag är rätt ny på Visio (sorgligt nog den mest kunniga på företaget för tillfället då det är en helt ny satsning) och hoppas därför att det finns någon med mer kunskap som skulle kunna hjälpa mig här =)

Tack så mycket på förhand och jag ursäktar om det blev en lite lång läsning

K
Citera
2011-04-11, 14:32
Bannlyst
glöm det, vi har löst det på annat sätt mod får gärna låsa tråden men jag tvivlar på att någon svarar nu
Citera
2011-04-11, 15:30
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eldirith
glöm det, vi har löst det på annat sätt mod får gärna låsa tråden men jag tvivlar på att någon svarar nu

Berätta gärna ert utförande då det kan finnas fler som har eller råkar ut för detta.
Citera
2011-04-12, 11:51
Bannlyst
Med glädje! Försöker komma på ett pedagogiskt sätt att skriva detta på men jag känner att jag har lika mycket energi som en genomsnittlig zombie i valfri resident evil film. men jag gör mitt bästa

Ok, tänk er att ni har skapat en ritning i visio, för enkelhetens skull när man ritar så använder ni en skräddarsydd (Custom) sidostorlek (finns på File>Page setup>Page size), som i mitt fall 390*847mm, precis så att hela min ritning fick plats + sparar så mycket papper jag kan.

Detta är betydligt större än en A4 sida (210*297mm) och jag vill behålla textstorleken som det är så att alla ska kunna läsa det också, därför vill jag trycka ut den i "tiling" dvs, att den delas upp på ett flertal a4 sidor vilket i mitt fall igen blev 6 sidor totalt.
Att spara detta direkt som en PDF fil låter alla som inte har visio att kunna läsa det på datorn, men när du öppnar filen så visar den hela din ritning i ett! alltså siduppdelningen finns inte, och när du ska printa i adobe reader 9 eller tidigare så finns inte "tiling" valet på utskrifts alternativ utan du kan bara trycka ut den här 6-sidors dokumentet på 1 sida (RÄTT SÅ TRÅNGT!).

För att behålla den här siduppdelningen som jag nämnde behöver man ett program som t.ex. CutePDF (http://www.cutepdf.com/) eller QlikviewPDF (http://qlikviewpdf.software.informer.com/) installerat på datorn, CUTEPDF är gratis, vet inte om den andre. Med detta programmet i backfickan så går vi tillbaka till visio, trycker på "print" eller skriv ut, och när du letar efter skrivare, så borde det nu finnas en "qlickviewpdf" eller "cutepdf", välj den- tryck print, och vips får du en "save as" dialogbox, fyll i och spara. Den här nya PDF filen kommer att ha behållit det sidoformatet/sidoinställningarna som du använt dig av i visio,

Enda begränsningen som jag kan se med detta är om ditt dokument är bredare än 2 sidor då du i readern inte kan välja något bredare än "two-page up", kan se mycket mysko ut på skärmen då, men den borde ändå printa precis så som du ville ha det i visio!

Ursäktar på förhand om det inte riktigt är sammanhängande och lätt att läsa, ska redigera och eventuellt skriva om när jag kommer hem
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in